حواره؛ نقطه تلاقی سیاست پاکسازی قومی کابینه رژیم صهیونیستی

11:07 - 14 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۸۴۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حواره؛ نقطه تلاقی سیاست پاکسازی قومی کابینه رژیم صهیونیستی
حواره اکنون فقط شهرکی در کرانه باختری نیست بلکه جغرافیای سیاست‌های نژادپرستانه رژیم آپارتاید صهیونیستی را نمایندگی می‌کند.

خبرگزاری میزان – «بزالل اسموتریچ»، وزیر دارایی کابینه رژیم صهیونیستی به تازگی و پس از آن که صد‌ها شهرک نشین در ۲۶ فوریه تحت حمایت نیرو‌های اشغالگر به روستای «حواره» در شمال کرانه باختری یورش بردند، خواستار «محو» این منطقه فلسطینی نشین نابلس شد.

این اظهارات با واکنش در عرصه بین المللی مواجه شد تا جایی که سفیر آمریکا در اراضی اشغالی، گفت که «اگر امکان داشت، اسموتریچ را هنگام سفر به واشنگتن از پنجره هواپیما به پایین می‌انداخت.»


البته «اسموتریچ» از این پاس گل سفیر آمریکا نهایت استفاده را برده و ادعا کرد: یقین دارم که او قصد نداشته با گفتن این که کاش می‌توانست من را از هواپیما را به بیرون پرتاب کند، تحریک به کشتن من کند؛ همانطور که من هم وقتی گفتم که «حواره» محو شود، قصد آزار و اذیت بی گناهان را نداشته‌ام؛ آدم گاهی عبارات تندی برای رساندن یک پیام تند به کار می‌برد، اما قصدی ندارد؛ این امر برای همه پیش می‌آید.

-در حواره چه گذشت؟

شهرک نشینان صهیونیست در روز ۲۶ فوریه به شهرک فلسطینی نشین «حواره» در شمال کرانه باختری یورش بردند.

حمله هشت ساعته شهرک نشینان صهیونیست به حواره منجر به شهادت یک فلسطینی و مجروح شدن ده‌ها نفر، سوختن و تخریب ده‌ها خانه، تاسیسات و خودروی متعلق به فلسطینی‌ها شد.

حمله وحشیانه شهرک نشینان صهیونیست به «حواره»، یادآور حملات گروه‌های صهیونیستی و کشتار مردم فلسطین در سال ۱۹۴۸ است؛ با این تفاوت که جنایت این بار پیش چشم جهانیان رخ داد.


گستردگی جنایت صهیونیست‌ها در حواره به حدی بود که دیپلمات‌های اروپایی را برای مشاهده تاثیر این وحشی گری راهی فلسطین کرد.

به گفته ناظران، آنچه در حواره رخ داد، نتیجه شهرک سازی مداوم رژیم صهیونیستی است که روندی ادامه دار خواهد بود.

-واکنش‌ها به فاجعه در حواره

مرکز حقوق بشر فلسطین، PCHR، تاکید کرد که عدم پاسخگویی جامعه بین المللی به ارتکاب جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها دلیل اصلی چنین سخنانی از سوی «اسموتریچ» است.

«فولکر تورک»، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز اظهارات «اسموتریچ» را محکوم کرد.

اظهارات «اسموتریچ» به گونه‌ای زنگ خطر را به صدا درآورد که حتی کشور‌های عربی خواهان و متمایل به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مانند عربستان را نیز ناچار به واکنش و انتقاد کرد.

در اقدامی بی سابقه، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اظهارات «اسموتریچ» را محکوم کرده و آن را نفرت انگیز و غیرمسئولانه خواند.

گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که آمریکا در حال بررسی ممنوعیت ورود «اسموتریچ» به خاک این کشور جهت یک سفر برنامه ریزی شده است.

-حواره نمونه کوچک شده فلسطین است

تحولات هفته‌های اخیر در فلسطین و تشدید کم سابقه خشونت‌ها و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها را باید چکیده‌ای از اشغالگری این رژیم در بیش از ۷ دهه گذشته خواند؛ این اشغالگری و جنایت بی وقفه تاکنون از سوی جامعه بین المللی به اشکال و با دلایل مختلف نادیده گرفته شد.

جامعه بین المللی که همواره در برابر سیاست‌های سختگیرانه و غیرانسانی رژیم صهیونیستی سکوت اختیار کرده و در خوش بینانه‌ترین حالت به ابراز نگرانی و محکومیت خشونت‌ها علیه فلسطینی‌ها بسنده می‌کرد، این بار در مقابل خشونت بی حد و حصر کابینه نتانیاهو علیه فلسطینی‌ها در هفته‌ها و ماه‌های اخیر که با اظهارات «اسموتریچ» به اوج رسید، نتوانست به سکوت خود ادامه بدهد.

در واقع، آنچه «اسموتریچ» دراظهارات خود گفت، در واقع همان سیاست پاکسازی قومی کابینه نتانیاهو است که تاکنون به این صراحت در کلام نیامده بود، اما در عرصه نظامی گری علیه شهروندان فلسطینی به شدت دنبال می‌شد.

-چشم انداز هولناک

ناگفته پیداست که نباید اظهارات «اسموتریچ» را به اشتباه لفظی یا نظر شخصی محدود دانست؛ واقعیت این است که او در شرایطی هیجانی برنامه پاکسازی قومی کابینه نتانیاهو را افشا کرد.

گذشته از واکنش‌ها و محکومیت‌های صورت گرفته، آنچه قابل پیش بینی است، رویه شدن وقایع رخ داده در «حواره» و قتل عام بدون مانع فلسطینی‌ها در غیاب کارآمدی و استفاده از قوانین بین المللی علیه این جنایت‌ها پس از فروکش کردن این واکنش هاست.

چهره واقعی اشغالگری رژیم صهیونیستی که پیش از این هم خود را نشان داده بود، این بار عریان‌تر از همیشه در وادار کردن فلسطینی‌ها به ترک خانه‌ها و سرزمین‌های خود، ضمیمه کردن اراضی فلسطینی و تشدید روند شهرک سازی را آشکار کرد.

البته رژیم صهیونیستی در مسیری که طراحی کرده از مصونیت سیاسی و قضایی به ویژه از سوی آمریکا و اروپا برخوردار است و اطمینان دارد که مجامع بین المللی و دادگاه‌های محلی نه اراده و نه توان مترتب کردن پیامدی بر این جنایت‌ها را ندارند.

«فارین پالیسی» در گزارشی تاکید کرد که حمایت بی قید و شرط آمریکا از رژیم صهیونیستی به خشونت صهیونیست‌های افراطی علیه فلسطینی‌ها دامن می‌زند.

نگاهی به روند خشونت‌ها و یورش‌های اخیر علیه فلسطینی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی از یک سو و ترکیبب کابینه نتانیاهو نشان می‌دهد که صهیونیسم به صورتی آشکار در حال حرکت از نژادپرستی به سمت فاشیسم است.

تاکید بر حذف شهر فلسطینی حواره باید به عنوان کوه یخ سلسله جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی از جمله سه قتل عام در یک ماه در جنین، اریحا و نابلس و البته تصویب قوانین ضد فلسطینی در کنست مورد بررسی قرار بگیرد.

به نظر می‌رسد جامعه بین المللی و مجامع قانونی پس از اعلام موضع و محکومیت اظهارات اسموتریچ و رویه خشونت بار رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان باید موضوع رسیدگی به جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی و تشویق مقام‌های این رژیم به خشونت را در دستور کار خود قرار دهند.

مبنای این اولویت نیز ادعا‌های خود نتانیاهوست که مدعی hست اولویت رژیم صهیونیستی مبارزه با تروریست‌ها و حامیان ترور است.

تحولات اخیر فلسطین به خوبی ثابت کرد که آنچه روند صلح برای حل و فصل مناقشه فلسطین خوانده می‌شد و مذاکرات در کمای ۲۲ ساله عملا پیکر بی جانی است که دیگر نمی‌توان به آن امیدی داشت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *