بررسی لایحه بودجه 1402؛

اختصاص واحد مسکونی رایگان به خانواده‌های دارای ۴ فرزند و بیشتر

8:17 - 14 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۸۰۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
اختصاص واحد مسکونی رایگان به خانواده‌های دارای ۴ فرزند و بیشتر
نشست علنی مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه، ۱۴ اسفند ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، راس ساعت ۸ و ۰۹ دقیقه و با حضور ۱۹۳ نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کار نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

ادامه بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

شرایط تضمین بازپرداخت تسهیلات روستاییان مشخص شد

در جلسه علنی امروز مجلس، نمایندگان بانک مرکزی را موظف کردند تا از پروانه چرای دام و چاه کشاورزی و یا سند مالکیت اراضی کشاورزی به عنوان تضمین بازپرداخت تسهیلات روستاییان و کشاورزان استفاده کند.

مهلت ۳ ماهه مجلس به دولت برای شناسایی مناطق اولویت دار جهت تامین آب شرب از دریا

نمایندگان مردم همچنین به دولت مهلت ۳ ماهه دادند تا نسبت به شناسایی مناطق دارای اولویت برای تامین آب شرب از دریا اقدام کند.

درآمد حاصل از عوارض صادرات محصولات آب‌بر کشاورزی صرف اجرای الگوی کشت می‌شود

در ادامه نمایندگان ضمن مخالفت با عرضه نهاده‌های کشاورزی در بورس کالا، مقرر کردند که درآمد حاصل از عوارض صادرات محصولات آب بر کشاورزی صرف اجرای الگوی کشت شود.

تکلیف مجلس به وزارت نیرو برای کاهش هدررفت آب
 
نمایندگان وزارت نیرو را مکلف کردند تا به‌منظور کاهش هدررفت آب در شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال آب شرب از طریق نشت‌یابی و رفع نشت و همچنین رفع انشعابات غیرمجاز، در قالب مشارکت با بخش غیردولتی و با استفاده از ساز و کار بیع متقابل یا سایر روش‌ها در قالب قراردادهای منعقده جهت تأمین منابع آبی اعم از آب یا پساب معادل تمام یا بخشی از آب صرفه‌جویی شده، پساب یا منابع آبی غیرمتعارف را از طریق اصلاح شبکه‌های توزیع، در اختیار سرمایه‌گذار جهت استفاده در مصارف صنعت قرار دهد.
 
دستگاه‌های اجرایی مکلف به هزینه‌کرد یک درصد از اعتبارات خود در حوزه زنان شدند

با تصویب مجلس و به‌منظور تحقق اهداف مندرج در اصول دهم (۱۰)، بیستم (۲۰) و بیست و یکم (۲۱) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برنامه ششم توسعه  و سیاست‌های کلی برنامه پنجساله هفتم مبنی بر: «تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان»، کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند یک درصد (۱%) از اعتبارات هزینه‌ای خود را (به استثنای فصول ۱، ۴ و ۶) در موضوعات مربوط به حوزه زنان از قبیل توانمندسازی زنان بی‌سرپرست، حمایت از فرزندآوری، مشاوره در حوزه خانواده، حمایت از زنان و دختران در معرض آسیب و یا آسیب‌دیده، بهداشت، آموزش، ورزش و کارآفرینی زنان با هدایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان هزینه کنند.

اختصاص یک درصد از بودجه جاری شرکت های دولتی و بانک ها برای تولیدات فرهنگی
 
نمایندگان مردم در مجلس شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را مکلف کردند تا یک درصد از بودجه جاری خود را برای هم افزایی و ارتقای فعالیت ها و تولیدات فرهنگی اختصاص دهند.
 
مخالفت نمایندگان با تغییر قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
 
نمایندگان مردم در مجلس با تغییر ماده ۶۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مخالفت کرد.
 
تکلیف مجلس به وزارت ورزش برای واگذاری سالن‌های ورزشی به صورت اجاره‌ای
 
بر اساس تصویب نمایندگان وزارت ورزش و جوانان مکلف است نسبت به واگذاری اماکن و سالن‌های ورزشی استان‌‌ها و شهرستان‌ها از طریق ادارات مربوطه با اولویت هیأت‌های ورزشی محلی به صورت اجاره‌ای اقدام و قرارداد منعقد کند.
 
کمک ۱۰۰ میلیونی دولت به مساجد

نمایندگان مردم در مجلس دولت را مکلف کردند در سال ۱۴۰۲ به هر مسجدی که در آن حداقل ۲ نوبت نماز واجب جماعت اقامه می‌شود، کمک ۱۰۰ میلیون تومانی داشته باشد.

زنگ پایان نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۱۲:۱۵ به صدا درآمد، نشست بعدی عصر امروز رأس ساعت ۱۴ با ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

اختصاص اعتبار ۲۰۰ میلیاردی به سازمان تعزیرات جهت تنظیم بازار
 
نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 14 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی مقرر کردند که اعتباری حدود ۲۰۰ میلیارد تومانی به سازمان تعزیرات جهت تنظیم بازار اختصاص داده شود.
 
فراجا مکلف به ایجاد سامانه تعویض پلاک خودرو و موتورسیلکت شد
 
 نمایندگان همچنین با بند (د) تبصره (۱۰) ماده واحده بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور موافقت کردند، بر اساس بند (د) تبصره (۱۰) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از ابتدای سال ۱۴۰۲ سامانه تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت را به نحوی ایجاد نماید که تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت به‌صورت برخط انجام و مراجعه حضوری اشخاص صرفاً برای احراز هویت فرد، اصالت خودرو و فک و نصب پلاک باشد. در این راستا فرماندهی انتظامی موظف است پلاک را صرفاً از طریق مؤسسات مجاز و صاحب صلاحیت غیردولتی تعویض و تعرفه مندرج در جدول شماره (۱۶) این قانون را از متقاضی دریافت و سهم مؤسسه ذی‌ربط را به‌طور مستقیم پرداخت و مابقی را به ردیف درآمدی ۱۴۰۱۱۴ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.   فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف به اعلام جزئیات دریافتی به متقاضیان است.
 
وزارت راه و شهرداری‌ها مکلف به نصب دوربین‌های کنترل سرعت شدند
 
با تصویب نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌های شهر‌های با جمعیت پنجاه هزار نفر به بالا مکلفند با همکاری فرماندهی انتظامی و با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش‌های غیردولتی و بازپرداخت اصل و سود سالانه از محل درآمد‌ها و با شرایط رقابتی نسبت به نصب دوربین‌های کنترل سرعت و تشخیص الکترونیک تخلفات اقدام و درآمد حاصل از ثبت تخلفات را به حساب‌های مقرر در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی واریز تا به نسبت‌های تعیین شده توزیع گردد.
 
خبر خوش مجلس برای خانواده‌ها
 
نمایندگان مردم در مجلس با اختصاص یک قطعه زمین یا واحد مسکونی رایگان به خانواده‌های دارای ۴ فرزند و بیشتر که سن فرزندان آنها زیر ۲۰ سال باشد، موافقت کردند.
 
دولت مکلف به برقراری بیمه ملوانان و صیادان شد
 
نمایندگان مجلس مصوب کردند دولت از محل وجوه حاصل از واگذاری اموال و دارایی های طرح تملک دارایی به پرداخت سهم خود به منظور بیمه ملوانان و صیادان دارای کارت فعال در سواحل جنوبی و شمال کشور اقدام کند.
 


مخالفت مجلس با کاهش یک میلیون تومانی پایه حداقل حقوق دریافتی کارکنان

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۱۴ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با پیشنهاد بازگشت به اصل جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده واحده این لایحه مخالفت کردند.

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در جزء مذکور حداقل حقوق دریافتی کارکنان در سال ۱۴۰۲، هفت میلیون و ۹۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود؛ حال در پیشنهاد مذکور مبنی بر بازگشت این جزء به لایحه اصل دولت این رقم به مبلغ ۷ میلیون تومان کاهش پیدا می‌کرد که نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.


پایان جلسه علنی نوبت عصر ۱۴ اسفند ماه مجلس

نشست علنی مجمحمدباقر قالیباف رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۱۴ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۸:۱۰ به صدا درآورد و گفت: نشست نوبت سوم امروز (یکشنبه ۱۴ اسفند ماه) رأس ساعت ۱۹:۰۰ با ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. لس شورای اسلامی با دستور کار بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در حال برگزاری است.

بیست و یکمین جلسه رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۲ آغاز شد

نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نوبت سوم امروز (یکشنبه، ۱۴ اسفندماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، راس ساعت ۱۹ و ۲۲ دقیقه و با حضور بیش از دوسوم نمایندگان و با ادامه دستور کار بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ آغاز شد.
 

حقوق کارکنان، بازنشستگان و مستمری بگیران ۲۰ درصد افزایش یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که در سال آینده حقوق دریافتی گروههای مختلف از جمله کارکنان رسمی، قراردادی، بازنشستگان کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی، مستمری بگیران و وظیفه بگیران به میزان ۲۰ درصد افزایش یابد و حداقل حقوق نیز ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان تعیین شد.
 
 

مصوبه مجلس برای ساماندهی حقوق کارکنان دولت

نمایندگان در نشست علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه، ۱۴ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بند‌های (ی) و (ک) و حذف بند (ل) تبصره ۱۲ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (ی) تبصره ۱۲ ماده واحده این لایحه آمده است؛ دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلفند از تیرماه سال ۱۴۰۱ کلیه پرداخت‌های مستمر و غیرمستمر نقدی و غیرنقدی (معادل ریالی) مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و تسهیلات به کلیه شاغلین و بازنشستگان از هریک از منابع و حساب‌های دولتی و متعلق به دولت نزد خود را به تفکیک شماره ملی با اختصاص شناسه یکتای پرداخت کارکنان دولت، پرداخت نمایند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است ضمن جلوگیری از پرداخت به کارکنان دستگاه‌های اجرائی ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بدون درج شناسه یکتای پرداخت کارکنان دولت، امکان دسترسی برخط سازمان اداری و استخدامی کشور به اطلاعات پرداختی را در بستر‌های الکترونیکی فراهم نماید.

براساس بند (ک) تبصره ۱۲ ماده واحده این لایحه؛ کلیه دستگاه‌های موضوع این قانون مکلفند تمام پرداخت‌های قانونی به کارکنان را فقط در یک سند (فیش) به‌صورت ماهانه درج نمایند و داشتن هرگونه سند دیگر با هر عنوان، خلاف قانون تلقی می‌شود.

همچنین نمایندگان با حذف بند (ل) تبصره ۱۲ ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند. در تبصره دولت بند (ل) را اینگونه آورده بود: به دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و مستثنیات آن اجازه داده می‌شود برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان خود با هدف تسهیل در پرداخت، در‌صورت موافقت مستخدم یا مستخدمین مشمول بازنشستگی، با تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی نسبت به واگذاری اموال مازاد منقول و غیرمنقول دستگاه پس از اخذ مجوز از عالی‌ترین مقام دستگاه و تعیین قیمت آن با ارزیابی سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری، به واجدان شرایط بازنشستگی به‌صورت منفرد یا مشترک اقدام نماید. دستورالعمل اجرائی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور ظرف سه‌ماه پس از تصویب این قانون، ابلاغ خواهد شد.

 

رأی مجلس برای جلوگیری از پرداخت حقوق‌های نجومی

در جریان بررسی تبصره ۱۲ بودجه ۱۴۰۲ که به حقوق و دستمزد‌ها اختصاص دارد، براساس پیشنهاد یکی از نمایندگان این ابهام ایجاد شده بود که ممکن است برخی حقوق‌ها از ۵۵ میلیون تومان که سقف قانونی حقوق است بیشتر شود.

رئیس مجلس با اعلام ابهام درباره این موضوع، تأکید کرد که این بند باید برای بررسی و جلوگیری از پرداخت‌های خارج از سقف قانونی به کمیسیون تلفیق ارجاع شود، که در نهایت با رای ۹۲ درصد نمایندگان بند «د» تبصره ۱۲ به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

۵۲۰ میلیون تومان سقف پاداش پایان خدمت در سال ۱۴۰۲

 نمایندگان مردم در مجلس سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت را به ازای حداکثر ۳۰ سال خدمت تا سقف ۵۲۰ میلیون تومان تعیین کردند. 

 

این خبر در حال تکمیل است...

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *