شاخص صعودی مصرف مواد مخدر کشنده در آمریکا

8:15 - 14 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۸۰۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شاخص صعودی مصرف مواد مخدر کشنده در آمریکا
مرگ و میر بر اثر مواد افیونی و به‌خصوص فنتانیل در آمریکا به سطوح بحرانی رسیده و هر ساله جان افراد بسیاری را می‌گیرد.

خبرگزاری میزان - مرگ و میر‌های غیرعمدی ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در آمریکا به رکورد بالایی رسیده است و تنها در سال ۲۰۱۷ جان ۷۰ هزار نفر را در این کشور گرفته است.

به گزارش «medscape»، گسترش استفاده از «فنتانیل» به عنوان یک ماده افیونی مصنوعی و کوتاه اثر با قدرت ۵۰ تا ۱۰۰ برابر مورفین «با یا بدون اطلاع مصرف کنندگان»، خطر مصرف بیش از حد کشنده با مواد افیونی را افزایش داده است.

از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ افزایش ۵۵ درصدی در میزان مصرف بیش از حد مواد مخدر کشنده در همه شهر‌های آمریکا مشاهده شده که منجر به بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از اوردوز از زمان شروع گزارش‌دهی سیستماتیک در سال ۲۰۰۰ شد.

از سال ۲۰۱۳، تولید غیرقانونی «فنتانیل» در تعداد فزاینده‌ای از مرگ و میرهای ناشی از مصرف بیش از حد در سطح ملی آمریکا نقش داشته و به طور فزاینده‌ای در مرگ‌ها بر اثر مواد افیونی مصنوعی نشان داده شده است.

افزایش فروش «فنتانیل» در بازار مواد مخدر غیرقانونی پیامد‌هایی برای تلاش‌های پیشگیری از مصرف بیش از حد دارد؛ با این حال، یک گزارش ملی در آمریکا در مورد حضور «فنتانیل» در مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد به دلیل فقدان آزمایش سم‌شناسی استاندارد شده برای «فنتانیل» و فهرست متناقض به عنوان عامل مرگ در گواهی‌های مرگ، محدود شده است، که منجر به گزارش ناچیز از دخالت «فنتانیل» در مصرف بیش از حد کشنده مواد افیونی می‌شود.

مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد افیونی مصنوعی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و جو بایدن، به شدت افزایش یافت و پرسش‎هایی را در مورد نقش سیاست‌های مرزی دولت آمریکا در مرگ ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر ایجاد کرد.

داده‌ها نشان می‌دهد تصمیم دولت آمریکا برای بستن بنادر ورودی این کشور به روی ترافیک‌های غیرضروری در طول همه‌گیری کرونا در مارس ۲۰۲۰، پیامد تسریع روی آوردن قاچاقچیان مواد مخدر به «فنتانیل» را افزایش داده است.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریک، CDC، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، مرگ و میر سالانه ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر ناشی از مواد افیونی مصنوعی، ۱۹۲ درصد (از ۱۹ هزار و ۵۰۰ به ۵۷ هزار نفر) افزایش یافته است.

متوسط نرخ رشد سالانه مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر ناشی از مواد افیونی مصنوعی ۳۱ درصد برآورد شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *