رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چگونه کرونا بر قلب اثر می‌گذارد؟

18:00 - 09 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۱۷۲۷
چگونه کرونا بر قلب اثر می‌گذارد؟
تحقیقات نشان می‌دهد ویروس کووید-۱۹ بر قلب نیز تأثیر می‌گذارد و اثرات بالقوه پایداری دارد.

خبرگزاری میزان - در حالی که اثرات کووید-۱۹ بر ریه‌ها و سیستم تنفسی به خوبی شناخته شده است، تحقیقات در حال پیشرفتی وجود دارد که نشان می‌دهد این ویروس بر قلب نیز تأثیر می‌گذارد و اثرات بالقوه پایداری دارد.

به گزارش «تایم»، «اندرو مارکس»، رئیس بخش فیزیولوژی دانشگاه کلمبیا و همکارانش در یک سخنرانی در نشست سالانه انجمن بیوفیزیک، یک گروه علمی بین‌المللی در زمینه بیوفیزیک، تغییراتی را در بافت قلب بیماران کووید-۱۹ که بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده بودند و برخی از آن‌ها سابقه بیماری قلبی نیز داشتند، گزارش کرد. 

این تیم تجزیه و تحلیل کالبد شکافی انجام داد و طیفی از ناهنجاری‌ها به‌ویژه در نحوه تنظیم کلسیم توسط سلول‌های قلب را شناسایی کرد.

تمام عضلات، از جمله عضلات قلب، برای انقباض به کلسیم متکی هستند. سلول‌های عضلانی کلسیم را ذخیره می‌کنند و کانال‌های ویژه‌ای را در داخل سلول‌ها باز می‌کنند تا در صورت نیاز آن را آزاد کنند. در برخی شرایط مانند نارسایی قلبی، کانال در تلاشی ناامیدانه برای کمک به انقباض فعال‌تر عضله قلب باز می‌ماند. 

نشت کلسیم در نهایت باعث تخلیه ذخایر کلسیم شده و در نهایت عضله را ضعیف می‌کند. 

«مارکس» می‌گوید: ما شواهدی در قلب بیماران مبتلا به کووید-۱۹ یافتیم که نشان می‌دهد ناهنجاری‌هایی در نحوه مدیریت کلسیم وجود دارد. در واقع، وقتی نوبت به سیستم کلسیم آن‌ها می‌رسد، بافت قلب این ۱۰ نفر که بر اثر کووید-۱۹ فوت کرده بودند بسیار شبیه به افراد مبتلا به نارسایی قلبی بود. 

وی قصد دارد تغییرات قلبی را که SARS-CoV-۲ ممکن است ایجاد کند با مطالعه چگونگی تأثیر عفونت بر قلب موش‌ها و همستر‌ها بررسی کند و تغییرات در سلول‌های ایمنی و همچنین هرگونه تغییر در عملکرد قلب حیوانات را در هنگام ابتلا و پس از بهبودی اندازه‌گیری کند تا هرگونه اثرات ماندگار را ثبت کند.

به گفته این پزشک، داده‌هایی که می‌بینیم نشان می‌دهد که تغییرات چشمگیری در قلب وجود دارد. علت دقیق و پیامد‌های دراز مدت آن‌ها باید بیشتر مورد مطالعه قرار بگیرد.

مطالعات قبلی ارتباط بین ابتلا به کووید-۱۹ و مشکلات مربوط به قلب را نشان داده است. 

یک تجزیه و تحلیل در سال ۲۰۲۲ نشان داد افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، دارای میزان بیشتری از خطرات مرتبط با قلب، از جمله ضربان قلب نامنظم حمله قلبی و سکته هستند.

«سوزان چنگ»، رئیس سلامت قلب و عروق زنان و علوم جمعیت در Cedars-Sinai، در حال بررسی این موضوع است که آیا ارتباطی بین میزان حملات قلبی و افزایش ابتلا‌ها به کووید-۱۹ وجود دارد تا بهتر درک کند چگونه این ویروس ممکن است بر قلب تأثیر بگذارد.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است در هنگام ابتلا به کووید-۱۹ در معرض خطر بیشتری برای بروز حوادث قلبی باشند. 

آنچه که ابتلا به کووید-۱۹ را به قلب مرتبط می‌کند هنوز شناخته نشده است، اما سیستم ایمنی بدن احتمالاً عامل اصلی آن است. 

«مارکس»، می‌گوید: به خوبی مستند شده است که با SARS-CoV-۲، بدن با یک پاسخ التهابی که شامل فعال کردن سیستم ایمنی به روشی بسیار چشمگیر است، پاسخ می‌دهد. در مورد قلب، به نظر می‌رسد که همان فرآیند التهابی مسیر‌هایی را فعال می‌کند که می‌تواند برای عملکرد قلب مضر باشد.

«ماریل جساپ»، مدیر ارشد علم و پزشکی در انجمن قلب آمریکا می‌گوید که تحقیقات بیشتری برای روشن شدن این فرآیند نیاز است. 

وی گفت: اگر فرض بر این است که عفونت باعث التهاب می‌شود، و فرض بر این است که التهاب بیشتر حوادث قلبی عروقی را تسریع می‌کند، پس چگونه این کار را انجام می‌شود؟ 

همچنین این امکان وجود دارد که ویروس‌ها بتوانند سلول‌های قلب را آلوده کرده و بر آن‌ها تأثیر منفی بگذارند.

«مارکس» امیدوار است با آزمایش‌هایی که بر روی حیوانات انجام می‌دهد برخی از این پاسخ‌ها را دریافت کند. 

او می‌گوید: امیدواریم مدل حیوانی را بهینه کنیم تا آنچه را که فکر می‌کنیم در بیماران رخ می‌دهد به بهترین شکل منعکس کند. ما می‌خواهیم در سطح بسیار بسیار دقیق مطالعه کنیم که وقتی ویروس حیوانی را آلوده می‌کند در قلب چه اتفاقی می‌افتد.

در نهایت، این دانش به درمان بهتر افرادی که ممکن است در معرض خطر بیشتر مشکلات قلبی ناشی از کووید-۱۹ هستند، کمک کند، که به نوبه خود می‌تواند بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش دهد. 

«جساپ» می‌گوید تا مشخص شدن نتایج این مطالعات به بیمارانش توصیه می‌کند «چیز‌هایی را که می‌دانیم چگونه کنترل کنیم» را کنترل کنند، مانند عوامل خطری که ممکن است آن‌ها را در ابتدا در معرض خطر بالاتر بیماری قلبی قرار دهد، مانند چاقی، فشار خون بالا و کلسترول بالا؛ و با ظهور داده‌های بیشتر، اگر افراد مبتلا به عفونت‌های مکرر کووید-۱۹ هستند، احتمالاً ارزش دارد که به پزشک خود مراجعه کنند تا عوامل خطر بیماری قلبی آن‌ها را نیز بررسی کند.

به گفته وی، ما زمان زیادی را صرف این می‌کنیم که به مردم بگوییم باید واکسینه شوند. برای افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا بوده‌اند، باید مطمئن شویم که از میزان فشار خون مطلع هستند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *