رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ادعای مکرون درباره پایان مداخله فرانسه در کشورهای آفریقایی

14:15 - 13 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۶۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ادعای مکرون درباره پایان مداخله فرانسه در کشورهای آفریقایی
رئیس جمهور فرانسه در حالی مدعی پایان مداخله در آفریقاست که این کشور اقدام چندانی برای جبران جنایات استعماری خود انجام نداده است.

خبرگزاری میزان - رئیس جمهور فرانسه سفری به چهار کشور آفریقایی را برای تجدید روابط متزلزل آغاز کرده، در حالی که احساسات ضد فرانسوی در برخی از مستعمرات سابق این کشور در آفریقا همچنان بالاست.

به گزارش «الجزیره»، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، مدعی است که دوران مداخله فرانسه در آفریقا به پایان رسیده است.

مکرون ادعا کرده که فرانسه تمایلی به بازگشت به سیاست‌های گذشته مداخله در آفریقا ندارد.

رئیس جمهور فرانسه و اسلاف وی، به ویژه فرانسوا اولاند، قبلاً ادعا کرده بودند که این سیاست مرده و فرانسه قصد دخالت در امور حاکمیتی را ندارد.

این در حالی است که بر اساس آمار رسمی، بیش از سه هزار سرباز فرانسوی در سنگال، ساحل عاج، گابن و جیبوتی مستقر هستند و سه هزار سرباز دیگر در منطقه ساحل در غرب آفریقا از جمله نیجر و چاد حضور دارند.

مکرون هفته گذشته نیز در لیبرویل، پایتخت گابن، فرود آمد و سپس راهی آنگولا و کنگو می‌شود.

در حالی که محور مکرون فضای سیاسی جدیدی را برای تعامل فرانسه و آفریقا در شرایط برابر ایجاد کرده است، چشم انداز رئیس جمهور فرانسه در مورد کمک متقابل و مشارکت متقابل بین فرانسه و کشور‌های آفریقایی محقق نشده است.

اگرچه یک دورانی رو به پایان است و فرانسه ده‌ها سال پیش مستعمرات خود را ترک کرد، اما عادات و پیش‌فرض‌های قدیمی درباره قدرت و تسلط فرانسه در بخشی از آفریقا پابرجا مانده است، که نماد آن حضور نظامی قابل توجه در دوران استعمار است. 

کشور‌هایی از جمله مالی، جمهوری آفریقای مرکزی و اخیراً بورکینافاسو علیه حضور فرانسه مخالفت کرده‌اند و فرانسه طی سال گذشته نیرو‌های خود را از هر سه کشور خارج کرده است.

اکنون استعمار فرانسه در قاره آفریقا پایان یافته است؛ دورانی که کشور‌های آفریقایی مجبور بودند قبل از تصمیم گیری مستقل از فرانسه کمک بگیرند؛ کشور‌های آفریقایی سال‌ها توانایی خود را برای مستقل بودن و دفاع از استقلال خود ثابت کرده‌اند

در داخل کشور، جریان اصلی سیاستمداران راست افراطی فرانسوی در مورد جایگزینی سفیدپوستان با مهاجران آفریقایی توطئه می‌کنند، اما در خارج از این کشور، آن‌ها همچنان به مداخله نظامی و اقتصادی در این قاره ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/


برچسب ها: فرانسه آفریقا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *