گزارش ادعایی آژانس درباره ایران/ اورانیوم‌ غنی‌شده ایران ۱۸ برابر سقف مشخص شده در برجام

21:26 - 09 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۱۷۴
گزارش ادعایی آژانس درباره ایران/ اورانیوم‌ غنی‌شده ایران ۱۸ برابر سقف مشخص شده در برجام
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده که میزان ذخایر اورانیوم‌غنی‌شده ایران ۱۸ برابر سقف مشخص‌شده در توافق هسته‌ای است.

خبرگزاری میزان – خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش سه ماهه آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران بیش از ۱۸ برابر محدوده تعیین شده در توافق هسته‌ای است.

 براساس گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی و طبق برآورد‌ها، مجموع اورانیوم غنی شده به نسبت‌های مختلف در ایران به بیش از ۳۷۶۰ کیلوگرم رسیده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین ادعا کرده است که ایران به نقض تعهدات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ادامه می‌دهد و ۸۷.۵ کیلوگرم اورانیوم که نزدیک به ساخت سلاح هسته‌ای است غنی سازی کرده است؛ ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از آخرین گزارش آژانس حدود ۸۷ کیلوگرم افزایش یافته است.

از سوی دیگر طبق ادعایآژانس، این نهاد در حال انجام رایزنی‌هایی با ایران درباره منشأ ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی کشف‌شده در تأسیسات هسته‌ای فردو است.

این گزارش همچنین مدعی است که ۴۲ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده ایران را به سلاح هسته‌ای نزدیک می‌کند و ایران دارای اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده است که برای تولید سلاح به توسعه جزئی نیاز دارد. 

به ادعای آژانس، عدم شفافیت ایران مانع از نظارت این نهاد بین المللی بر ذخایر هسته‌ای این کشور می‌شود.

آژانس همچنین ادعا کرده است که ذرات اورانیوم غنی شده تا ۹۰ درصد را در ایران شناسایی کرده و اورانیوم غنی شده کمتر از ۹۰ درصد در تاسیسات فردو کشف شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *