اسلامی: ساخت نیروگاه «کارون» تجلی شکست دشمنان است

16:48 - 05 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۰۳۶۱
اسلامی:  ساخت نیروگاه «کارون» تجلی شکست دشمنان است
رئیس سازمان انرژی اتمی در آیین گرامیداشت سی و ششمین سالگرد شهادت سردار سرلشگر شهید حاج حسین خرازی، در دارخوین گفت: توانستیم با تاکید بر ظرفیت عظیم نیروی انسانی در کشور و در جایی که دشمنان سعی کردند اراده ما را بشکنند؛ نیروگاه اتمی«کارون» را احداث کنیم.

خبرگزاری میزان_ بنا به اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران؛ محمد اسلامی با بیان این مطلب در آیین گرامیداشت سی و ششمین سالگرد شهادت سردار سرلشگر شهید حاج حسین خرازی، در دارخوین گفت: آنچه نام و یاد شهدا را جاودان کرده، اخلاص و تقوای آنان است.

وی افزود: انقلاب اسلامی در اصل انقلاب خودباوری بوده و به منظور احیای ارزش‌های اسلامی به وقوع پیوست و لبیکی که جوانان ایرانی به امام خمینی (ره) دادند برای احیای اسلام و با هدف تحکیم ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

وی تصریح کرد: شهدای انقلاب اسلامی از جمله شهید خرازی در عنفوان جوانی تا پای جان ایستادگی کردند و با اخلاص، عشق و ایمان از ولی ‌امر زمان اطاعت کردند و توانستند شکوه و عزت بیافرینند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: اگر به دنبال روز‌افزون‌‌تر کردن موفقیت‌ها باشیم باید به این مکتب اقتدا کنیم زیرا رمز و راز پیشرفت در این مسیر نهفته شده و همه این موفقیت‌ها به اذن و عنایت خداوند صورت می‌گیرد.


دارخوین؛ قدمگاه شهدا و میعادگاه رزمندگان

وی گفت:‌ دارخوین و به‌ویژه شهرک مسکونی آن قدمگاه شهدا و میعادگاه رزمندگان محسوب می‌شود و در نخستین روزهای جنگ تحمیلی اینجا یکی از خاکریزهای مهم بوده است.

 رییس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: منطقه دارخوین زمانی خط مقدم جبهه‌ها در دوران دفاع مقدس محسوب می‌شده زیرا دشمن تا این محدوده پیش‌روی کرده بود؛ ‌آزادسازی ذره ذره خاک دارخوین با جانفشانی رزمندگان بوده و عده‌ای از نقش‌آفرینان دوران دفاع مقدس، امروز در اینجا حضور دارند.

اسلامی تصریح کرد: به همین دلیل تصمیم گرفتیم با توکل بر خداوند متعال و نیز با مشارکت لشکر امام حسین(ع) و سپاه اصفهان در این منطقه، میعادگاه فرهنگی و تربیتی احداث کنیم.

وی اظهار کرد: عملیات احداث این مرکز آغاز شده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بخشی از برنامه‌ و دوره‌های تکمیلی و آموزشی سازمان انرژی اتمی ایران را به‌منظور درس گرفتن از مکتب شهدا و معطر شدن با یاد شهیدان والامقام، در این حسینیه و منطقه برگزار خواهیم کرد.

وی درباره چگونگی ساخت و طراحی این میعادسرا توضیح داد:‌ بنده پیشنهاد دادم تا سنگر شهید خرازی را به حسینیه چهارده معصوم (ع) متصل کنیم تا علاوه بر حفظ حالت طبیعی، این محل بتواند روایتگر دوران دفاع مقدس باشد و یاد و خاطره آن دوران همواره زنده و پابرجا بماند.

اسلامی در ادامه بیان کرد: فضایی که برای پذیرایی از شرکت‌کنندگان اردوهای راهیان نور، راهیان پیشرفت و دوره‌های آموزشی در نظر گرفته‌ایم برابر با 14 هکتار است.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دارخوین، سرزمینی طیب و طاهر و معطر به قدوم و خون شهدا و قدوم رزمندگان است، گفت: در این سرزمین متبرک باید مکتب شهدا را احیا کرده و به آن اقتدا کنیم و ملاک عمل قرار دهیم، برگرفته از این مکتب طرح «میعادسرای فرهنگی تربیتی شهید خرازی» را دنبال می‌کنیم و نباید فراموش کرد این منطقه دارای قداست است.

وی خاطرنشان کرد: این منطقه، دیار عاشقان است و رزمندگان اسلام، شهید خرازی و سایر شهدای والامقام اینجا عاشقانه در راه خدا ایثار می‌کردند و با توجه به این موارد مهم در این منطقه پروژه «میعادسرای فرهنگی تربیتی شهید خرازی» را اجرایی خواهیم کرد. در دوره احداث نیروگاه و نیز در زمان بهره‌برداری از آن، خانواده‌های فراوانی در شهرک مسکونی دارخوین زندگی خواهند کرد که می‌توانند از امکانات این میعادسرا بهره‌مند شوند. این طرح علاوه بر این عزیزان توسط زائران راهیان نور و راهیان پیشرفت و نیز مردم عزیز خوزستان واصفهان قابل استفاده خواهد بود.

اسلامی تاکید کرد: این پروژه کار مشترک فرهنگی و تربیتی است تا بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را زنده نگه‌داریم.


 ساخت نیروگاه «کارون»؛ تجلی شکست دشمنان

رییس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تحریم شدیم که در صدر آنها حوزه انرژی اتمی قرار داشت، جزو اولویت‌های اصلی استکبار جهانی این بود که فناوری هسته‌ای در کشور ما تداوم نداشته باشد و در این راه با ما همکاری نکردند.

وی افزود: پس از آن و در سال‌های اخیر سازمان انرژی اتمی و کارشناسان تصمیم گرفتند نیروگاه کوچکتری را در دستور ساخت قرار دهند و طرح ساخت نیروگاه 360 مگاواتی را مد نظر قرار دادند و این پروژه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ثبت رسید و شرکت‌های خارجی تلاش کردند این پروژه را طراحی کنند و بسازند. سازمان انرژی اتمی ایران چندین سال وضعیت این پروژه را پیگیری کرد که در این زمینه همکاری‌ صورت نگرفت و به‌طور مجدد کار به دلیل تحریم‌ها متوقف شد. حدود یازده سال پیش صور‌تجلسه شد که به دلیل همکاری نکردن خارجی‌ها، ساخت این پروژه متوقف شود که 2 ماه قبل و با توکل به خداوند متعال و استعانت از او و نیز با توجه به ظرفیت مهندسان، محققان، دانشمندان، صنایع کشور و نیز با تاکید بر ظرفیت عظیم نیروی انسانی در کشور تصمیم گرفتیم در این نقطه که قدمگاه شهدا محسوب می‌شود و در جایی که دشمنان سعی کردند اراده ما را بشکنند؛ نیروگاه اتمی«کارون» را احداث کنیم.

وی گفت: عملیات تجهیز کارگاه ساخت نیروگاه «کارون» آغاز شده، قراردادها برای تجهیزات سنگین مورد نیاز را با صنایع داخلی منقعد کرده‌ایم و امید است در آینده شاهد ساخت یک نیروگاه تمام ایرانی مطابق استانداردهای بین‌المللی در منطقه دارخوین باشیم.

وی تاکید کرد: برای ما بسیار حائز اهمیت است که در انجام طرح‌ها و پروژه‌ها و پیشبرد اهداف خود مکتب شهدا؛ مکتب مسلط و جاری بر مدیریت و روند اجرایی امور باشد.

اسلامی عنوان کرد: باید بدانیم پیشرفت ما در کشور اگر با اخلاص همراه باشد حتما نتیجه می‌گیریم؛ به‌طوری‌که در همین دوره کوتاه در سازمان انرژی اتمی، تعداد زیادی از طرح‌های تحقیقاتی را با توکل بر خداوند متعال، اراده کرده و اجرایی کردیم تا به دستاوردی تبدیل شود که مردم بتوانند از آنها استفاده کنند.

وی بااشاره به روایتگری‌هایی خلاف واقع درباره فناوری هسته‌ای در عرصه جهانی گفت: تاکنون شاهد روایتگری‌های خلاف درباره فناوری هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم و با توجه به حجم دشمنی‌ها؛ باید توجه داشت که مقام معظم رهبری تاکیدات فراوانی درباره موضوع جهاد تبیین دارند زیرا دشمن همواره ارزش‌های انقلاب را نادیده می‌گیرد و موارد باطل مد نظر خود را با استفاده از قدرت رسانه‌ای به مردم القا می‌کند با توجه به این شرایط ما باید بتوانیم با ثبت ارزش‌ها و تأسی از مکتب شهدا به صورت پابرجا و فعال اهداف خود را پیگیری کرده ومکتب شهدا را در جامعه فراگیر کنیم.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: دشمنان با تحریم سعی کردند اراده ما را بشکنند و پس از سال‌ها نیز در مورد ساخت نیروگاه اتمی با ما همکاری نکردند.

وی عنوان کرد: تحریم‌های دشمنان شامل رادیوداروها، انرژی و سایر تاثیراتی است که فناوری هسته‌ای می‌تواند در زندگی مردم داشته باشد اما ما اراده کردیم تا با باور به توانستن و نیز با مقابله با تحریم‌ها، اهداف دشمنان را ناکام بگذاریم و با استفاده از توان و ظرفیت داخلی گام‌های موفقیت را دنبال کنیم و با اعتماد به نیروی داخلی و مهندسان، محققان و صنعت‌گران ایرانی بتوانیم در این منطقه، نیروگاه اتمی را احداث کنیم زیرا با توسعه چنین نیروگاه‌هایی می‌توانیم برق پایدار برای خوزستان و منطقه جنوب غرب کشور فراهم کنیم.

اسلامی تصریح کرد: از 2 ماه قبل عملیات اجرایی نیروگاه کارون در دارخوین آغاز شده و هدف سازمان انرژی اتمی از ساخت نیروگاه در این منطقه تولید 2000 مگاوات برق است که در فاز مقدماتی تولید برق 300 مگاواتی را اجرایی خواهیم کرد و همزمان مراحل دیگر دنبال می‌‌کنیم تا بتوانیم حداکثر استفاده را از ظرفیت ایجاد شده در منطقه دارخوین ببریم.

وی تاکید کرد: برخی ‌تاخیرات به سبب تحریم‌ها بوده اما اکنون و با اتکا با قابلیت داخلی این پروژه را پیش برده‌ایم. 

گفتنی است در این مراسم، علاوه بر مهندس اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی دیگر مهمانان این آیین از جمله سرلشگر پاسدار سید یحیی رحیم صفوی، مشاورعالی نظامی فرماندهی کل قوا، سردار علی فدوی، جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،  علی‌اکبر حسینی محراب، استاندار خوزستان، سردار مجتبی فدا، فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) اصفهان درباره رشادت‌های سرلشگر شهید حاج حسین خرازی سخنرانی کردند.

 

مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا: ساخت نیروگاه ٣٠٠ مگاواتی در دارخوین، افتخارآفرین است

 

در این مراسم، سرلشگر پاسدار سید یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا با بیان اینکه ما به عهد پیمانی که با شهیدان خود بسته‌ایم تا آخر وفادار هستیم، اظهار کرد: ضمن تشکر از حضور تک تک عزیزان در این مراسم، تشکر ویژه‌ای از برادر بسیار عزیزمان مهندس محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی بابت تصمیم‌گیری خداپسندانه در آغاز ساخت نیروگاه ٣٠٠ مگاواتی کارون و همچنین ساخت میعادگاه فرهنگی تربیتی شهید خرازی در دارخوین دارم.

وی افزود: سی و شش سال پیش شهید خرازی به شهادت رسید و در زمان شهادت فقط 30 سال داشت؛ در بدو ورود او به سپاه اصفهان بنده با ایشان مصاحبه کردم و در همین مکان تا زمان شهادت بارها در خدمتشان بودم.

سرلشگر رحیم‌صفوی ادامه داد: شهید خرازی در خانواده‌ای مومن پرورش یافت و از ابتدای جنگ تا سال ١٣۶۵ پیوسته در میدان جنگ برای دفاع از امنیت کشور حضور داشت. انسانی خدادوست و متواضع که به معنی واقعی کلمه او را می توانستیم یک فرد خاکی بدانیم. ‌ با اینکه دست راست او قطع شده بود، با دست دیگرش در همه عرصه‌ها خدمت می‌کرد.

وی تصریح کرد: در میلاد مبارک امام حسین (ع) که روز پاسدار است باید با آرمان‌های شهیدان تجدید پیمان داشته باشیم. پیشنهاد می‌دهم دولت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ‌‌منظور محرومیت‌زدایی در استان خوزستان به عنوان دومین منطقه حیاتی کشور از دارخوین تا آبادان فعالیت خود را آغاز کنند.

سرلشگر رحیم صفوی گفت: روحیه و تفکر جهادی سپاه، بسیجیان و دولتمردان مبتنی بر فرهنگ بسیجی است تا فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی کنند؛ بنده حامل سلام مقام معظم رهبری به تک‌تک شما مهمانان عزیز و حاضر در این مراسم هستم و بنده به عنوان نماینده ایشان در این مسیر آماده خدمت‌رسانی و کمک هستم.

وی در پایان با تشکر دوباره از اقدامات سازمان انرژی اتمی در دولت سیزدهم تصریح کرد: مهندس اسلامی در واقع یک افتخار برای ایران اسلامی محسوب می‌شود؛ در سال ١٣۵٣ قرار بود این نیروگاه توسط فرانسوی‌ها انجام شود و در این مکان برنامه‌ریزی برای ساخت 2 نیروگاه انجام شده بود که این پروژه نیمه‌کاره رها شد اما اکنون شاهد ساخت نیروگاه ٣٠٠ مگاواتی کارون در این دارخوین هستیم که یک اقدام افتخارآفرینی از سوی مجموعه سازمان انرژی اتمی و دولت محسوب می‌شود که چنین کاری را در این منطقه در دست انجام دارند.

 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *