کمالوندی: به تمامی سوالات آژانس پاسخ داده‌ایم/ زیرساخت‌های غنی‌سازی را تغییر نداده‌ایم

12:41 - 05 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۰۳۲۶
کمالوندی: به تمامی سوالات آژانس پاسخ داده‌ایم/ زیرساخت‌های غنی‌سازی را تغییر نداده‌ایم
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ما هنوز این احساس را نداریم که غنی سازی را بیشتر انجام دهیم؛ اگر بخواهیم اورانیوم را بیشتر غنی‌سازی کنیم به آسانی آن را اعلام می‌کنیم.

خبرگزاری میزان - «بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت که غربی‌ها به وعده‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران هرگز عمل نکردند.
کمالوندی گفت: گزارش‌های آژانس گزارش‌های جدیدی نیستند که اخیرا منتشر شده باشند. ما در چند ماه اخیر شاهد گزارش‌های متعددی بوده‌ایم. متاسفانه با وجود اینکه این گزارش‌ها فنی هستند معتقدیم به موضوعات سیاسی مرتبط هستند. این مسائل باید بین ما و آژانس حل و فصل شوند و دیگران نباید در این مذاکرات حضور داشته باشند. مادامی که تحقیقات کامل نشود آژانس نباید این گزارش‌ها را منتشر کند. در گذشته هم متاسفانه در سه یا چهار مورد شاهد بوده‌ایم که این موضوع روی داده است. اخیرا آژانس مدعی شده است ما وضعیت زیرساخت‌ها برای غنی سازی را در تاسیسات فردو تغییر داده ایم تا غنی سازی ۶۰ درصد را انجام دهیم. آژانس اعلام کرده است ما این موضوع را اعلام نکرده ایم. ما به آژانس پاسخ داده و اعلام کرده ایم که زیرساخت‌های غنی سازی را تغییر نداده‌ایم. ما گفتیم که زیرساخت‌های غنی سازی ما به گونه دیگری است. شاید از نظر شما این تغییرات در رابطه با غنی سازی متفاوت باشد. ورودی و خروجی ممکن است متفاوت باشد. زمانی که تغییراتی در زیرساخت‌های غنی سازی انجام می‌شود شما باید این موضوع را با آژانس مورد بررسی قرار دهید. شما باید جزئیات پادمان‌ها با آژانس را مورد بررسی قرار دهید. شما باید در رابطه با این مسائل شفاف باشید.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی در ابتدا و زمانی که برای بازدید آمد موارد زیادی بازدید انجام داد. آن‌ها اعلام کردند تغییراتی در زیرساخت‌ها انجام شده است. اما باید بگویم که زیرساخت‌ها تغییر نکرده است. هیچ تغییری ایجاد نشده است. ما به آن‌ها گفتیم که بازرس شما اشتباه اعلام کرده است، زیرا زیرساخت‌های غنی سازی تغییر نکرده بود. به نظرم آژانس به فوریت نظر ما را به خاطر منافع سیاسی برخی‌ها قبول نکرد. آن‌ها از ما درخواست توضیح کردند و ما به آن‌ها توضیح دادیم. آن‌ها همچنان از ما توضیح می‌خواهند و ما به این مسائل پاسخ می‌دهیم. ما این توضیحات را بر اساس موافقت نامه‌ای که با آژانس داشته ایم ارائه می‌دهیم. ما نباید هیچ تغییری بر اساس بند ۴۵ داشته باشیم. به نظرم آژانس مطلبی در این رابطه نمی‌داند، زیرا دفعات بازرسی‌ها باید به طور تخصصی انجام شود. ما می‌دانستیم که باید چگونه کار خود راانجام دهیم، اما آژانس تصور می‌کند که نتوانسته است توضیحات ویژه در این رابطه را دریافت کند. ما توضیحات را ارائه کردیم و به نظر می‌رسد بازرسان اشتباه کرده اند. پس از اینکه بازرسان به اینجا آمدند و بازرسی دوباره انجام دادند و پس از بازرسی‌های انجام شده و ارائه توضیحات از طرف ما او به وین اعلام کرد ایران تغییری در زیرساخت‌های غنی سازی ایجاد نکرده است. ما توضیحات بیشتری را به بازرسان درباره زیرساخت‌های غنی سازی ارائه کردیم. ما برای شفاف سازی تمامی موارد توضیحات لازم را ارائه کردیم. لازم نبود که گزارشی ارائه شود. متاسفانه آژانس گزارشی ضد ما ارائه کرد. دو یا سه روز پس از این گزارش سه کشور اروپایی و آمریکا بیانیه‌ای ضد ایران منتشر کردند. اما وضعیت در این تاسیسات هیچ تغییری نکرده است. سرعت این کشور‌ها در انتشار بیانیه نشان داد که از پیش به دنبال انتشار آن بوده اند. آن‌ها بسیار در این نمایش خود شتابزده عمل کردند. آن‌ها حتی به خود زحمت ندادند برای ۲ تا ۳ روز منتظر گزارش جدید بمانند. متاسفانه اقدامات آن‌ها هم اکنون هم روی می‌دهد. 
کمالوندی گفت: اخیرا نشریه بلومبرگ مطلبی را منتشر کرده است و آن‌ها موضوع جدیدی را ضد ایران مطرح کرده اند. آن‌ها مدعی شده اند ایران غنی سازی ۸۴ درصدی را آغاز کرده است. اول از همه باید بگویم که این غنی سازی نبود بلکه بخشی از اتم بود که حتی نمی‌توان آن را در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد. آن‌ها حالا مدعی شده اند که این ذره را دیده اند و مدعی مشاهده آن شده اند. حتی اگر این موضوع را مشاهده کرده باشند این یک موضوع طبیعی است. برای مثال زمانی که ما غنی سازی ۵ درصدی انجام می‌دهیم یازده ذره در آن مشاهده می‌شود. زمانیکه غنی سازی ۲۰ درصدی انجام می‌دهیم ۵۷ ذره در آن دیده می‌شود. ما مواردی در گذشته از گزارش دهی در این رابطه در اختیار داریم. این موضوعی طبیعی است. این موضوع باید حل و فصل شود. چرا؟ چون این یک رویداد طبیعی در مقوله غنی سازی است. برای مثال شما به دستگاه غنی سازی خوراک با غنای ۵ درصد را می‌دهید و ماده با غنای ۲۰ درصد دریافت می‌کنید. این دستگاه‌ها به سرعت می‌چرخند. زمانی که خوراک دستگاه افزایش پیدا می‌کند در نتیجه میزان غنی سازی هم افزایش پیدا می‌کند. این موضوع مهمی نیست. شما باید در خط پایان بدانید که چه مقدار غنی سازی صورت گرفته است. باید بگویم که غنی سازی ما در ۶۰ درصد است. ما اگر بخواهیم بیشتر غنی سازی کنیم آن را اعلام می‌کنیم و مشکلی در این رابطه وجود ندارد. ما هنوز این احساس را نداریم که غنی سازی را بیشتر انجام دهیم. اگر بخواهیم اورانیوم را بیست درصد بیشتر غنی سازی کنیم به آسانی آن را اعلام می‌کنیم. به خوبی مشاهده می‌شود که یک توطئه در اینجا در جریان است. در موارد گذشته آژانس اعلام کرده است گزارشی را آماده می‌کند و این گزارش را به اعضای آژانس می‌دهد. متاسفانه گزارش‌ها را همین اعضاء در اختیار رسانه‌ها می‌گذارند. آن‌ها این ادعا‌ها را مطرح می‌کنند که کاملا نادرست هستند. ما در نامه‌ای به سوالات آژانس پاسخ داده ایم. اما این نامه افشاء شده است. در اینجا چه طرفی باید سرزنش شود؟ اگر در گذشته آژانس مدعی بود که گناهکار نیست، اما در این مورد کاملا گناهکار است. مکاتبات ما باید محرمانه باشد، اما اینگونه نیست. سوالات آن‌ها در رسانه‌ها منتشر می‌شود، اما پاسخ‌های ما منتشر نمی‌شوند. این، فضایی را برای آن‌هایی فراهم می‌کند که می‌خواهند ایران را متهم کنند. آن‌ها هم اکنون ایران را متهم کرده اند که تعهدات خود را نقض و به پادمان‌ها بی احترامی کرده است. ما تاکنون ۱۵ گزارش به آژانس ارائه و اعلام کرده ایم که ایران کاملا به تعهدات خود عمل کرده است. با توجه به تجربیات دیپلماتیک که دارم هیچ منطقی در اقدامات آژانس مشاهده نمی‌شود. در پس این موارد اهداف سیاسی وجود دارد. هدف آن‌ها بد جلوه دادن چهره جمهوری اسلامی ایران است.
وی همچنین گفت: تعهدات ما از زمان خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک تا حد عمل به تعهداتمان بر اساس پادمان‌ها تنزل پیدا کرد. ما تعهداتی ماوراء پادمان‌ها داشتیم و بر اساس برجام باید به تعهداتی ماوراء پادمان‌ها عمل می‌کردیم. اما ما دوربین‌ها را خاموش کردیم و بسیاری از تعهدات خود را کاهش دادیم یا متوقف کردیم. ما اعلام کردیم مادامی که تحریم‌ها پابرجاست به تعهدات خود عمل نمی‌کنیم. تصمیم مقامات دولتی و طرح راهبردی مجلس سطح پایبندی ما به پادمان‌ها را تعیین کرد. روابط پادمانی هم معنای شفافی دارد. پادمان‌ها تنها برای مواد هسته‌ای تمرکز می‌کنند؛ بنابراین ربطی به سانتریفیوژ‌ها ندارند. هیچ ربطی به تحقیقات ندارند. اگر شما لیزر تولید می‌کنید این موضوع ربطی به این موضوع پیدا نمی‌کند. اگر از لیزر در رابطه با غنی سازی استفاده شود ما باید این موضوع را اعلام کنیم. وظیفه ما شفاف است و وظیفه آژانس هم شفاف است. آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی‌تواند بیش از خواسته‌های خود درخواستی داشته باشد. آن‌ها نمی‌توانند به ما بگویند که چه تعداد سانتریفیوژ می‌توانیم داشته باشیم. آن‌ها نمی‌توانند به ما بگویند که چه تعداد از این سانتریفیوژ‌ها نصب شده اند. این ربطی به آژانس ندارد. ما البته تعهداتی بر عهده داریم. آژانس همچنین تعهدات دیگری را برعهده دارد. آژانس هر روز نمی‌تواند بیاید و بگوید که می‌خواهد راستی آزمایی انجام دهد.
کمالوندی افزود: آن‌ها تعهداتی برعهده دارند و باید بازرسی‌های خود را انجام دهند. آن‌ها نباید با بازرسی‌های خود مانعی در کار ما ایجاد کنند. ما باید در حد پادمان‌ها با آن‌ها همکاری کنیم. آمار همکاری‌های ما به خوبی این واقعیت را نشان می‌دهد. ما بیشترین حد همکاری را در مقایسه با کشور‌های دیگر داشته ایم. آن‌ها نباید به مسائل دیگری در کنار مواد هسته‌ای رسیدگی کنند. بر اساس تعهدات در پادمان‌ها و معاهده ان پی تی ایران حق دارد که غنی سازی را با هر درصدی که بخواهد انجام دهد. اگر ما می‌خواهیم که ماوراء ۶۰ درصد غنی سازی کنیم ما این کار را انجام می‌دهیم و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، زیرا ما هیچ اقدامی را ضد پادمان‌ها انجام نمی‌دهیم. در مورد اخیر ما این مورد را به طور شفاف اعلام کرده ایم که ما در حال حاضر غنی سازی را ماوراء ۶۰ درصد انجام نمی‌دهیم. ما این کار را هم اکنون انجام نمی‌دهیم. اینکه آژانس دو ذره را در زیر میکروسکوپ ببیند به منزله این نیست که اعلام کند که ایران غنی سازی ۸۰ درصدی انجام می‌دهد. این هیچ هدفی به جز اهداف سیاسی ندارد. ما نامه‌های زیادی برای آژانس بین المللی انرژی اتمی ارسال کرده ایم و اعلام کرده ایم که غنی سازی را انجام می‌دهیم. برای مثال اعلام کرده ایم که غنی سازی ۲۰ درصدی انجام می‌دهیم، اما ذرات در آن پیدا می‌شود که سبب می‌شود که تصور شود که ما غنی سازی ۴۰ درصدی انجام می‌دهیم. در گذشته این موارد گزارش نمی‌شد چرا حالا این موضوع مایه نگرانی شده است؟ به نظر من آن‌ها می‌خواهند که با این اقدام بر ایران فشار آورند. ما در گذشته هم این موضوع را به طور علنی اعلام کرده ایم که آن‌ها به دنبال فشار حداکثری ضد ایران هستند. 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود: زمانی که آن‌ها از فشار حداکثری صحبت می‌کنند این به معنای فشار با همه ابزار‌ها است. گاهی آن‌ها از مسائل اقتصادی در این راه استفاده می‌کنند. گاهی اوقات از مسائل سیاسی استفاده می‌کنند. گاهی اوقات آن‌ها از مسائل مربوط به آژانس بین المللی انرژی اتمی ضد ایران استفاده می‌کنند. گاهی اوقات هم از موضوع حقوق بشر استفاده می‌کنند. گاهی اوقات اتهام تروریسم را وارد می‌کنند. زمانیکه آن‌ها نمی‌توانند از بهانه‌های قدیمی خود استفاده کنند بهانه‌ها و اتهامات ساختگی را ضد ایران مطرح می‌کنند. آ‌ها هیچ کشوری را با تبلیغات منفی خود به اندازه ایران بمباران نمی‌کنند. آن‌ها شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی فارسی زبان زیادی را ایجاد کرده‌اند که ضد جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند. آن‌ها همچنین رسانه‌های زیادی را ضد چین ایجاد کرده‌اند. بسیاری از اظهارات آن‌ها دروغ است. اما بیشتر این تبلیغات ضد ایران با اهداف سیاسی انجام می‌شود. 
کمالوندی گفت:اگر بروید و بند سه برنامه جامع اقدام مشترک را مطالعه کنید قول‌های همکاری آن‌ها را با ایران بسیار زیاد است. این موضوع مایه تعجب است. در رابطه با حفاظت از سوخت و آزمایش سوخت و شتاب دهنده‌ها و شکافت هسته‌ای آن‌ها قول‌های زیادی را داده اند. اما متاسفانه آن‌ها آنچه را امضاء کردند و قول آن را دادند اجرا نکردند. آن‌ها این موارد را امضاء کردند، اما به نتیجه‌ای نرسید. ما اختلاف نظرات زیادی با غربی‌ها داریم که باید به آن‌ها توجه شود. ما افرادی هدفمند هستیم، اما غربی افرادی تنگ نظر هستند. ما فتوایی داریم که ساخت بمب هسته‌ای را ممنوع اعلام می‌کند. اما غربی‌ها معتقدند که ایران نباید صنعت هسته‌ای داشته باشد. از ابتدا آن‌ها به دنبال بازرسی بودند. اوباما خودش گفت که اگر می‌توانست تمامی پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای ایران را بازمی کرد. اما او سپس عقب نشینی کرد. زمانی که ما قولی می‌دهیم به نحوه عمل کردن طرف مقابل به تعهداتش هم توجه می‌کنیم. ما نباید به حرف‌های غربی‌ها اعتماد کنیم. آن‌ها به حرفی که می‌زنند عمل نمی‌کنند. در سطح بین المللی تضمین‌های عملی بسیار ضعیف است و اعتباری ندارد. اگر کشوری قولی می‌دهد و آن را اجرا نمی‌کند این نمی‌تواند تضمین محکمی باشد. در آن هنگام آن طرف هم از اینکه طرف دیگر به قول خود عمل نمی‌کند نباید شکایت کند و ناراضی باشد. شورای امنیت سازمان ملل هم اکنون به گونه‌ای است که در جهت منافع غرب عمل می‌کند. ما شاهد وضعیتی درباره شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم. اگر ما شکایتی را به شورای حکام بدهیم آن‌ها هیچ اقدامی را انجام نمی‌دهند، اما زمانی که آمریکا و اروپا حرفی را می‌زنند آنگاه ضد ایران بیانیه صادر می‌کنند. آن‌ها تنها ضد ایران بیانیه صادر می‌کنند. ایران هم اکنون ضد این بیانیه‌ها شکایت نامه‌هایی را تنظیم و ارائه کرده است. ایران باید شکایت خود را درباره اینکه یک بازرس آژانس گزارش اشتباه صادر کرده است به کجا ارائه کند؟ این مسائل پیشتر هم روی داده است. آن‌ها سال‌ها مسائل زیادی را ضد ایران مطرح کرده اند. آن‌ها سه یا چهار سال اتهاماتی را درباره آلودگی پلوتونیوم ضد ما مطرح کردند. اما بعدا این مسائل حل و فصل شد و معلوم شد که آن‌ها هیچ مدرکی در اختیار ندارند و این مسائل بی اساس هستندو این آلودگی از خارج به ایران منتقل شده است. آن‌ها از این اتهامات برای ۴ یا ۵ سال به عنوان تبلیغات ضد ایران استفاده کردند. زمانیکه این موضوع حل شد آن‌ها به دنبال مسائل دیگر رفتند تا فشار‌ها را بر ایران افزایش دهند. آن‌ها به خوبی می‌دانستند که هیچ موضوعی وجود ندارد، اما این مسائل را مطرح کردند تا فضای موجود را به نفع خود تغییر دهند. زمانیکه این مسائل حل و فصل شد آنگاه به دنبال اتهام زنی‌های دیگری رفتند. شما نباید به آن‌ها اعتماد کنید. ما اعلام کرده ایم که اگر تعهدی وجود داشته باشد باید دوجانبه باشد. این درست نیست که ما ابتدا به تعهدات خود عمل کنیم و آنگاه آن‌ها به تعهدات خود عمل نکنند. این روشی است که غرب به آن روی می‌آورد به تعهدات خود عمل نمی‌کند. برخلاف طرز فکر کشور‌های غربی طرز فکر کشور‌های اسلامی متفاوت است. ما در برابر غرب هستیم. ما به تمامی سوالات آژانس پاسخ داده ایم، اما هیچ مسئله‌ای وجود ندارد که ما پاسخ آن را نداده باشیم. به نظرم آن‌ها مسائل و مطالب دیگری را پیدا خواهند کرد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه گفت: از آنجا که به ۲۰ آوریل نزدیک هستیم و این روز، روز انرژی هسته‌ای در ایران است ما می‌خواهیم برخی موارد را درباره صنعت هسته‌ای بیان کنیم. صنعت هسته‌ای ما در مقایسه با جمعیت ما یک صنعت هسته‌ای متوسط است. صنعت هسته‌ای به تولید رادیو دارو‌ها مرتبط است و ایران یک میلیون بیمار دارد که از این رادیو دارو‌ها استفاده می‌کنند. باید بدانید که شرکت پارس ایزوتوپ که در این رابطه کار می‌کند نامه‌ای را به آمریکا نوشته است که محصولات آن تحریم نشود، اما آمریکا اعلام کرده است که شما به سازمان انرژی اتمی ایران وابسته هستید. این در حالی است که در کشور‌های دیگر شرکت‌ها برای تولید رادیو دارو‌ها به سازمان‌های انرژی اتمی خود وابسته هستند. اقدامات غربی‌ها سبب شده است که جان بیماران ایرانی در خطر بیفتد. اگر ما نتوانیم که این رادیو دارو‌ها را تولید کنیم ما با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم. بیمار برای خدمات رسانی به این مواد نیاز دارد. آمریکا این خدمات را به ایران نمی‌دهد. آمریکا مدعی است که غذا و دارو را تحریم نمی‌کند، اما آن‌ها از هیچ چیزی برای فشار آوردن بر ملت ایران دست برنمی دارند حتی اگر غذا و دارو باشد. اگر ما انرژی هسته‌ای نداشته باشیم ما رادیودارو‌ها را در اختیار نخواهیم داشت. ما کاملا به قدرت هسته‌ای نیاز داریم. شما برای تولید برق تنها نمی‌توانید به بخش برق آبی تکیه کنید بلکه باید از انرژی هسته‌ای هم برای تولید برق استفاده کنید. تولید برق آبی در ایران هم اکنون ۱۲ درصد است. با کاهش بارش باران تولید برق به این روش کاهش می‌یابد. شما نمی‌توانید همیشه به برق تولیدی از خورشید و باد تکیه کنید. شما باید برقی را تولید کنید که آلودگی به همراه نداشته باشد و یکی از این راه‌ها تولید برق از انرژی هسته‌ای است. کشوری، چون ایران از دانشمندان و علم لازم برخوردار است باید برق هسته‌ای تولید کند و از آن در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی و صنعتی استفاده کند. استفاده در بخش‌های پزشکی و کشاورزی و انرژی بسیار مهم هستند. در صنعت سیمان هم از انرژی هسته‌ای استفاده می‌شود. در رابطه با اکتشافات نفتی هم می‌توان از انرژی هسته‌ای استفاده کرد. اگر دشمن ما را از انرژی هسته‌ای محروم کند در بسیاری از حیطه‌ها عقب می‌افتیم. علاوه بر بخش غنی سازی اورانیوم حیطه‌های دیگری هم وجود دارد. انرژی هسته‌ای می‌تواند بر اقتصاد و صنعت ما اثرگذار باشد.
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *