حل مشکلات تهران درگرو حل چالش‌های مالی است/افزایش سهم درآمد‌های پایدار از ۲۷ درصد به ۴۰ درصد تا سال ۱۴۰۰

11:49 - 20 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۶۶۳۰
یکی از کاندیدا‌های تصدی پست شهرداری تهران حل مشکلات تهران را در گرو داشتن برنامه و توانایی برای حل چالش‌های مالی دانست.

حل مشکلات تهران درگرو حل چالش‌های مالی است/افزایش سهم درآمد‌های پایدار از ۲۷ درصد به ۴۰ درصد تا سال ۱۴۰۰

به گزارش گروه جامعه صبح امروز سید کامل تقوی نژاد به عنوان اولین کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران برنامه‌های خود را در صحن شورای شهر ارائه کرد.

وی با بیان اینکه برای حضورم در شهرداری تهران با هیئت دولت مشورت و کسب اجازه کردم، اظهار کرد: در صورت موفقیت، دولت این اطمینان خاطر را داد که در کنار شورا و شهردار باشد. همچنین از وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس بانک مرکزی مشورت گرفتم و آن‌ها قول دادند که به همه شکل در اداره شهر تهران همکاری کنند.


کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران با بیان اینکه همچنین در این زمینه با برخی از متخصصین شهری و اقتصادی کشور مشورت کردم و در بخش اقتصاد، آقای طیب نیا توصیه‌هایی را به من داشتند، گفت: همین طور با بزرگان اصلاحات و اعتدال مشورت و کسب اجازه کردم. از کارکنان شهرداری تهران در همه عرصه‌ها به ویژه شهرداران سابق تشکر و قدردانی می‌کنم.

تهران ۵۰ درصد از سپرده‌های بانکی و درآمد‌های مالیاتی کشور را تامین می‌کند

تقوی نژاد با بیان اینکه «شهر تهران تا ۱۴۰۰» و «تهران؛ شهر زندگی» را باید با آرامش، امید، تلاش، رونق و نشاط اداره کنیم، اضافه کرد: با بهره گیری از ظرفیت صاحب نظران و الزامات مصوب شورای شهر تهران و برنامه ریزی در شهرداری این امر محقق می‌شود. تهران با جمعیت ۸.۷ میلیون نفر بیش از ۵۰ درصد از سپرده‌های بانکی و درآمد‌های مالیاتی را تامین می‌کند. با این وجود و با توجه به این پتانسیل و قابلیت ها، تهران با مشکلات عدیده فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی رو به رو است.

کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران با بیان اینکه پایتخت متاثر از سیاست‌های کلان اقتصادی کشور است و در دوران رکود اقتصاد شهر تحت تاثیر قرار می‌گیرد، گفت: رکود حاکم بر بازار مسکن باعث کاهش منابع شهرداری شده است. البته کاهش منابع شهرداری ناشی از مصوبه قانون ششم و مالیات بر ارزش افزوده هم می‌تواند باشد. درآمد‌های ناپایدار بیشترین تاثیر را بر اقتصاد شهرداری دارد، در دهه گذشته بین ۷ تا ۲۷ درصد از درآمد‌ها به عنوان درآمد پایدار تلقی شده است.

درآمد‌های بودجه از فروش دارایی‌های سرمایه‌ای به استقراض بانکی تغییر کرده است

تقوی نژاد با اشاره به بدهی شهرداری تهران تصریح کرد: قریب به ۳۰ هزار میلیارد تومان دیون قطعی شده وجود دارد و گزارش‌ها حاکی از آن است که در مجموع شهرداری تهران ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد. در آستانه این بحران مالی ۶۸ هزار پرسنل و قریب به ۵۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم از شهرداری حقوق می‌گیرند. این در حالی است که درآمد‌های بودجه از فروش دارایی‌های سرمایه‌ای به استقراض بانکی تغییر کرده است.

هزینه جاری نگهداشت شهر ۳ هزار میلیارد تومان است

وی ادامه داد: هزینه‌های جاری برای نگهداشت شهر هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان عنوان شده است. با توجه به افزایش هزینه و قیمت‌ها این رقم امروز به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. ابرچالش جدی در شهرداری تهران منابع مالی، بخش اقتصادی و بدهی شهرداری به اشخاص حقیقی، حقوقی و سایر دستگاه‌ها است که باید پرداخت شود. همین طور مطالبات شهرداری تهران از دولت و برخی از نهاد‌ها که در سنوات گذشته توافقات اولیه‌ای با آن‌ها صورت گرفته است باید پرداخت شود.

کسری بودجه ۳ هزار و ۴۰۰ تا ۷ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران

تقوی نژاد با بیان اینکه کلید حل مسائل و مشکلات شهر تهران و شهرداری داشتن برنامه و توانایی برای حل مسائل و چالش‌های مالی است، تصریح کرد: موضوع حمل و نقل، عمران، آلودگی زیست محیطی و فرهنگ هم مطرح است، اما من اعتقاد دارم مهم‌ترین چالش تهران، موضوعات مالی و کسری بودجه بین ۳ هزار و ۴۰۰ تا ۷ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: ما مجبوریم برای تغییر این موضوع برخی از نگرش‌های خود را متفاوت کنیم. در زمان حضورم در امور مالیاتی درآمد‌های مالیاتی را در کشور ۱۰۰ درصد افزایش دادم این در حالی است که این اقدام با رضایت مودیان همراه بوده است و اگر به موفقیت برسم در شهرداری تهران سهم درآمد‌های پایدار را از ۲۷ درصد به ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۰ به روز خواهم کرد.

تقوی نژاد افزایش نرخ پایه املاک و کمک گرفتن از اتحادیه‌های اصناف برای گرفتن عوارض را یکی دیگر از موضوعات برنامه خود معرفی کرد و گفت: قریب به ۳ سال در بانک سپه فعالیت کردم و سرمایه آن را ۹ برابر کرده و ۹۰۰ درصد افزایش سرمایه داشتیم. در واقع، منابع ارزی زمان تحویل ۲۰۰ میلیون دلار و هنگامی که من سمت مدیریت را تحویل دادم ۲۰ میلیارد دلار بود.

ضرورت تقویت رابطه شهرداری با شبکه بانکی

وی با بیان اینکه برای احیای مالی شهرداری تهران باید رابطه شهرداری با شبکه بانکی گسترده شود، اضافه کرد: حتما باید ترتیب پرداخت بدهی‌های شهرداری مشخص شود و کلیه بانک‌ها به شهرداری اعتماد کنند. استفاده از ظرفیت بانک شهر و ورود شهرداری به بازار سرمایه باید مورد توجه قرار بگیرد. در واقع بازار‌های اولیه باید رونق پیدا کنند.

تقوی نژاد انتشار اوراق را یکی دیگر از راه‌های تامین منابع شهرداری تهران عنوان کرد و افزود: در تامین مالی پروژه‌ها می‌توان از انتشار اوراق یا انتشار اوراق اجاره استفاده کرد. انتشار اوراق برای تامین مالی پروژه‌های شهری در حال حاضر ابزاری است که در سیستم بازار سرمایه کشور تعریف شده است و از آن می‌توان برای تامین واگن‌های شهری هم استفاده کرد.

پیشنهاد راه اندازی صندوق‌های سرمایه گذاری و تامین هزینه‌ها از صندوق توسعه شهری

وی ادامه داد: من با افراد صاحب نظر در این حوزه مشورت کردم و بحث راه اندازی صندوق‌های سرمایه گذاری و تامین هزینه‌ها از صندوق توسعه شهری به عنوان نهاد تامین مالی را مطرح کردم که می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد. قریب به ۴۳ شرکت در بخش‌های اقتصادی فعالیت می‌کنند که حدود ۳ هزار میلیارد تومان کمک زیان می‌گیرند. چرا عده‌ای توانستند از ۳۰ درصد نرخ متغیر منابع در بخش مسکن استفاده کنند و ثروت بیافرینند، اما ما نتوانستیم.

تقوی نژاد با اشاره به اینکه تشکیل صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات می‌تواند دارایی‌های شهرداری را مولد کند، گفت: درآمد‌های بودجه از فروش دارایی‌های سرمایه‌ای به استقراض بانکی تغییر کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *