آنچه در جلسه علنی مجلس می‌گذرد/ تقدیر قالیباف از اقدامات نیروی هوایی ارتش/ لایحه دوفوریتی یادداشت تعهدات ایران در سازمان همکاری شانگهای به تصویب رسید

8:25 - 18 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۶۵۳۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نمایندگان مجلس لایحه دوفوریتی یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای را به تصویب رساندند.

خبرگزاری میزان - جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه، 18 بهمن ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، راس ساعت 8 و 15 دقیقه و با حضور 197 نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی دستور کار نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه ها با محوریت تبصره(14) قانون بودجه سال 1401 کل کشور

گزارش کمیسیون اصل نودم(90) قانون اساسی در مورد عضویت ایران در موافقتنامۀ آب و هوایی پاریس

گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از صادرات تولیدات شرکت سیمان کردستان

گزارش کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان اوقاف و امورخیریه کشور 

گزارش نهایی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه دوفوریتی یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانه و دستگاههای اجرایی و سایر نهادها 

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها.

تبریک قالیباف به مناسب فرا رسیدن روز نیروی هوایی ارتش

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز ( سه شنبه، 18 بهمن ماه )، با اشاره به فرا رسیدن 19 بهمن ماه روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: جا دارد این روز را به همه غیورمردان ارتش جمهوری اسلامی به ویژه نیروی هوایی تهنیت و تبریک بگوییم و از شهدایی چون شهید ستاری، بابایی، اردستانی، دوران و همه شهدای عزیز این نهاد و بیعتی که در 19 بهمن ماه با انقلاب اسلامی و حضرت امام ( ره ) در سال 57 داشتند، یاد کنیم.

وی افزود: همچنین از ارتش جمهوری اسلامی بابت اقدامات صورت گرفته در خودکفایی و دفاع در نیروی هوایی، تشکر می کنیم.

ترکیب اعضای هیأت عالی بانک مرکزی تغییر کرد

نمایندگان در ادامه جلسه علنی در جریان رسیدگی به طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران برای تأمین نظر شورای نگهبان برخی از مواد این طرح را اصلاح کردند.

همچنین نمایندگان ماده 6 طرح مذکور را با 174 رأی موافق،2 رأی مخالف، 7 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در جلسه برای تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

اسناد بالادستی مرجع بانک مرکزی برای استقرار بانکداری اسلامی شد

نمایندگان در ادامه نشست علنی امروز در جریان رسیدگی به طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران اعاده شده از سوی شورای نگهبان با اصلاح ماده یک این طرح جهت تامین نظر این شورا با 165 رأی موافق، 3 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

هیأت انتظامی به تخلفات مدیران و کارکنان بانک مرکزی رسیدگی می‌کند

نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز در جریان رسیدگی به طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران برای تأمین نظر شورای نگهبان مواد 22، 23، 24 25 را اصلاح کردند.

همچنین نمایندگان ماده 22 طرح مذکور را با 172 رأی موافق، یک رأی مخالف، 6 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در جلسه برای تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

ضوابط بانک مرکزی برای حفظ ثبات مالی موسسات اعتباری تعیین شد

نمایندگان در جلسه علنی امروز در جریان رسیدگی به طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران برای تأمین نظر شورای نگهبان مواد 33، 34، 35، 36 و 37 را اصلاح کردند.

لایحه دوفوریتی یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای به تصویب رسید

نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 18 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه دوفوریتی یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای، کلیات آن را با 169 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

همچنین نمایندگان پس از به تصویب رساندن کلیات آن، با ماده واحده این لایحه نیز با عنوان جزئیات با 155 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

 در ماده واحده این لایحه دوفوریتی آمده است: یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای مشتمل بر یک مقدمه، هفت ماده و دو ضمیمه تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

گزارش کمیسیون برنامه درخصوص عملکرد منابع و مصارف هدفمندی

نمایندگان در نشست علنی امروز گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه ها با محوریت تبصره(14) قانون بودجه سال 1401 کل کشور، را با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مورد بررسی قرار دادند.

براساس این گزارش محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور گزارش کمیسیون متبوع خود را در خصوص عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه ها در بودجه سال جاری را قرائت کرد.

گزارش های بودجه سال جاری براساس قانون مصوب ارائه شود

علی نیک زادثمرین در ادامه نشست علنی امروز در جمع بندی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه ها با محوریت تبصره(14) قانون بودجه سال 1401 کل کشور، خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: ما دیگر لایحه نداریم، شما نماینده نیز بوده اید، در حال حاضر قانون داریم و قانون فصل الخطاب است و باید گزارش ها طبق قانون بودجه 1401 ارائه شود.

نائب رئیس مجلس ادامه داد: مطابق با حکم بند (ص) تبصره یک دولت موظف بوده در صورت حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی نسبت به پرداخت مابه التفاوت آن به صورت کالابرگ اقدام کند. قرار بود ماخذ قیمت ها شهریور سال 1400 باشد که این مهم در کشور عملیاتی نشده و این خلاف قانون است.

وی افزود: اطلاع دارم که برخی از وزارتخانه های ذیربط اعلام می کنند که مردم از این موضوع استقبال نکرده اند، این اظهارنظر را قبول نداریم. کالابرگ الکترونیک به صورت پایلوت در برخی از استان ها در حال انجام است.

نشست بعدی دوشنبه (اول اسفند ماه) رأس ساعت 7:45 با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *