واکنش پکن به سرنگونی بالن چینی در آمریکا/ حق پاسخ‌ محفوظ است

9:34 - 16 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۳۴۹۲
چین اعتراض شدید خود را نسبت به اقدام واشنگتن برای سرنگونی بالن این کشور ابراز کرد.

خبرگزاری میزان - پکن نارضایتی و اعتراض شدید خود را نسبت به تصمیم واشنگتن برای سرنگونی بالن این کشور ابراز کرده و آن را به واکنش بیش از حد و نقض جدی رویه بین‌المللی متهم کرده است.

به گزارش «ای‌بی‌سی واشنگتن»، جنگنده‎های ارتش آمریکا ساعاتی پیش این بالن را بر فراز اقیانوس اطلس در ماموریتی که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا آن را موفقیت آمیز خواند، ساقط کردند.

پس از سرنگونی بالن چینی، وزارت خارجه این کشور بیانیه‌ای صادر کرد و در آن «نارضایتی و اعتراض شدید خود را نسبت به استفاده از زور توسط آمریکا برای حمله به بالون بدون سرنشین غیرنظامی» ابراز کرد.

وزارت خارجه چین، می‎گوید: طرف چینی بارها تأیید کرد که این بالن برای استفاده غیرنظامی بوده و همچنین این موضوع به طرف آمریکایی اطلاع داده شده و گفته شد که این موضوع کاملاً تصادفی بوده است.

این بیانیه می‎افزاید که چین به وضوح از آمریکا درخواست کرد که با آرامش، به صورت حرفه‌ای، با خویشتن‌داری و به درستی با این موضوع برخورد کند.

پکن تاکید کرده که چین قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شرکت‌های مربوطه محافظت خواهد کرد و در عین حال این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که واکنش‌های لازم را نشان دهد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که این بالن تهدیدی نظامی یا شخصی برای پرسنل زمینی نخواهد بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های چینی، پکن رئیس سازمان هواشناسی را برکنار و او را مسئول پرواز بالون بر فراز آمریکا دانست.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا چین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *