برنامه ریزی آمریکا برای اجرای 72 اعدام‌ طی سال‌های 2023 تا 2025

9:00 - 16 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۳۳۶۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روند اجرای اعدام‌ها در آمریکا ادامه دارد و قرار است در سال‎های 2023 تا 2025 بیش از 70 حکم اعدام اجرا شود.

خبرگزاری میزان – روند اجرای احکام در آمریکا در حالی ادامه دارد که برنامه ریزی‌های انجام شده برای اجرام اعدام‌ها در سال‌های تا 2025 نیز انجام شده است.

-تداوم اجرای حکم اعدام در آمریکا در 2023

به گزارش «آسوشیتدپرس»، ایالت تگزاس آمریکا اخیرا دومین حکم اعدام این ایالت در سال 2023 را اجرا کرد.

«وسلی رویز»، دومین زندانی اعدام شده در تگزاس و چهارمین زندانی اعدام شده در آمریکا در سال 2023 است.

وکلای «رویز» در دفاعیات خود استدلال کرده بودند که هیئت منصفه در هنگام صدور رای علیه او، تحت تاثیر کلیشه‌های نژادپرستانه آشکار و تبعیض ضد لاتین تبارها تصمیم گرفتند.

آن‌ها تاکید کردند که چنین کلیشه‌هایی عنصر ضروری صدور حکم اعدام در تگزاس است.

اعتراض وکلای «رویز» در حالی مطرح می‌شود که وکلای پرونده اعدام دیگری در تگزاس نیز با استناد به وجود چنین کلیشه‌هایی در روند صدور رای برای موکلشان درخواست تجدیدنظر دادند که از سوی مقام‌های تگزاس رد شد.

در عین حال، سیستم زندان ایالتی تگزاس به دلیل استفاده از داروهای منقضی و اجرای اعدام‌های نامطمئن با انتقادات زیادی در اجرای حکم اعدام با تزریق کُشنده مواجه است.

-خودکشی یک زندانی محکوم به اعدام

به گزارش «دث پنالتی اینفورمیشن سنتر»، یک زندانی محکوم به اعدام در ایالت تگزاس در سن 34 سالگی خودکشی کرد.

وی که براساس تشخیص هیئت منصفه، به دلیل مشکلات خانوادگی و بازداشت در نوجوانی دچار اختلال خلقی بود، در نهایت در زندان دست به خودکشی زد.

زندانی مذکور در 16 سالگی 18 ماه در یک بازداشتگاه پر ازدحام نوجوانان حبس بود؛ جایی که برای مدت طولانی در سلول انفرادی سرد و کثیفی نگهداری می‌شد و دوزهای بالایی از داروهای روانگردان را دریافت می‌کرد.

فقط چند روز پس از خودکشی این زندانی محکوم به اعدام، زندانیان محکوم به اعدام تگزاس علیه ایالت مذکور به دلیل شرایط غیرقانونی حبس خود، از جمله سلول انفرادی نامحدود، حداقل مراقبت‌های بهداشتی و دسترسی نامناسب به وکیل، شکایت کردند.

بیشتر 181 زندانی شاکی، سال‌ها را با تحمل روزهای 22 ساعته تا 24 ساعته در سلول انفرادی سپری کرده‌اند که حدود 75 نفر از آن‌ها بیش از دو دهه است که این شرایط را تحمل کرده‌اند.

این دادخواست ادعا می‌کند که چنین شرایطی مغایر با قانون اساسی آمریکاست، زیرا حق اصلاحیه هشتم در برابر مجازات‌های ظالمانه و غیرعادی را نقض می‌کند؛ سلول انفرادی طولانی و نامحدود همچنین نقض حداقل قوانین استاندارد سازمان ملل برای رفتار با زندانیان است که بیشتر به عنوان قوانین نلسون ماندلا شناخته می‌شود.

-آمریکا در 2023 حدود 40 نفر را اعدام می‌کند

به گزارش «دث پنالتی اینفورمیشن سنتر»، براساس برنامه ریزی انجام شده، ایالت‌های آمریکا در سال 2023 اجرای 40 حکم اعدام را برنامه ریزی کرده اند.

4 اعدام در ژانویه، 6 اعدام در فوریه، 6 اعدام در مارس، 4 اعدام در آوریل، 3 اعدام در می، 2 اعدام در ژوئن، 3 اعدام در جولای، 2 اعدام در آگوست، 3 اعدام در سپتامبر، 2 اعدام در اکتبر، 3 اعدام در نوامبر و 2 اعدام در دسامبر اعدام‌های برنامه ریزی شده ایالت‌های آمریکا در سال 2023 است.

ایالت‌های اوکلاهما با 14، اوهایو با 11 و تگزاس با 6 مورد اعدام در صدر فهرست ایالت‌های اجراکننده اعدام در سال 2023 قرار دارند.

-اعدام‌های برنامه ریزی شده آمریکا در سال‌های 2024 و 2025

ایالت‌های مختلف آمریکا تاکنون برای سال 2024 رقم 22 و در سال 2025 رقم 10 را برای اجرای احکام اعدام در نظر گرفته اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *