تاکید امیرعبداللهیان بر توسعه روابط دوجانبه ایران و موریتانی

8:38 - 12 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۸۸۸۹
وزیر امور خارجه کشورمان با محمد ولد غزوانی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی موریتانی دیدار و رایزنی کرد.

خبرگزاری میزان – حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که در سفری رسمی در موریتانی به سر می‌برد با محمد ولد غزوانی، رئیس جمهور موریتانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار در خصوص توسعه روابط دو جانبه، حوزه‌های مختلف روابط خصوصا بخش‌های فناوری ‌، فرهنگی، اقتصادی، تجاری و تحولات منطقه ای و بین المللی با رئیس جمهور موریتانی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

امیرعبداللهیان در این دیدار از ابتکار عمل و تلاش‌های رئیس جمهور موریتانی برای برقراری صلح، ثبات و مبارزه با تروریسم در منطقه صحرای آفریقا قدردانی کرد و سلام رئیس جمهور اسلامی ایران را به رئیس جمهور موریتانی ابلاغ کرد.

بررسی مسائل مهم منطقه ای از جمله حمایت از مردم و آرمان فلسطین و توسعه روابط میان کشورهای اسلامی و برگزاری نشست وزرای امور خارجه در نواکشوت در اسفند ماه سال‌جاری از دیگر محورهای مورد تبادل نظر در این دیدار بود.

محمد ولد غزوانی، رئیس جمهور موریتانی نیز با ابلاغ سلام گرم خود به آیت الله رئیسی، روابط تهران و نواکشوت را تاریخی و متین خواند.

غزوانی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی‌ایران در مبارزه با تروریسم  و با تاکید بر دستاوردهای صنعتی و علمی و فناوری در ایران، توسعه مناسبات دو کشور را مورد تصریح قرار داد.

امیرعبداللهیان، پس از دیدار با رئیس جمهور موریتانی در نشستی خبری شرکت کرده و ضمن ابراز خرسندی از دیدار با محمد ولد غزوانی گفت: گفت‌وگوهای بسیار سازنده ای با رئیس جمهور موریتانی داشتم؛ من حامل سلام گرم آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان به رئیس جمهور موریتانی بودم.

وی افزود: این دیدار فرصتی را فراهم کرد تا درخصوص موضوع‌های متنوع دوجانبه، منطقه ای و بین المللی از نزدیک با رئیس جمهور موریتانی در پایتخت زیبای کشور دوست و برادر رایزنی کنم؛ با استفاده از این فرصت، به تلاش‌های سازنده و ارزشمند رئیس جمهور موریتانی در پیگیری ابتکار عمل مبارزه با تروریسم و تقویت صلح و امنیت پایدار در صحرای غربی پرداختیم که از جمله مواد مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران خود در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد و از هر اقدامی که به ثبات و امنیت منطقه در آفریقا و جهان  و رسیدن به جهان امن، آرام و با ثبات کمک کند، حمایت می‌کند.

وی در پایان از حسن استقبال وزیر خارجه موریتانی و گفت‌وگوهای ارزشمند دوجانبه تشکر کرد.

حسین امیرعبداللهیان، همچنین در دیدار با محمد سالم ولد مرزوک، وزیر خارجه جمهوری اسلامی موریتانی به گفت‌وگو و تبادل نظر در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور پرداخت.

وزیر امور خارجه در این دیدار ابعاد مختلف مناسبات دو جانبه در بخش‌های مختلف از جمله سیاسی، فرهنگی، فناوری، اقتصادی و تجاری را مورد رایزنی و گفت‌گو قرار داد.

امیرعبداللهیان در این دیدار همچنین اقدامات موریتانی در زمینه برقراری صلح و استقرار آرامش در منطقه صحرای آفریقا را مورد حمایت قرار داد.

محمد سالم ولد مرزوک، وزیر خارجه جمهوری اسلامی موریتانی نیز در این دیدار روابط دو کشور را مهم ارزیابی کرد و گسترش تعاملات فی‌مابین را مورد تاکید قرار داد.

حمایت از مردم و آرمان فلسطین، گسترش همکاری‌ها بین کشورهای اسلامی و موضوعات مرتبط با برگزاری نشست آتی وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در نواکشوت از دیگر موارد مورد گفت‌وگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی موریتانی در این دیدار بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *