رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دیدارهای غریب‌آبادی در عراق برای تسریع در رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی و توسعه همکاری‌های قضایی دو کشور

18:30 - 11 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۸۶۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دبیر ستاد حقوق بشر ایران در دیدار با رییس شورایعالی قضایی عراق بر ضرورت تسریع در رسیدگی کیفری به پرونده ترور شهید سلیمانی و محاکمه تمامی عوامل درگیر در این جنایت تاکید کرد.

خبرگزاری میزان - کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران که به دعوت شورایعالی قضایی عراق در راس هیاتی به این کشور سفر کرده است، در روز دوم بازدید خود از این کشور، به طور جداگانه با رییس شورایعالی قضایی، وزیر دادگستری، مشاور امنیت ملی، رییس و اعضای عراقی کمیته رسیدگی به جنایت ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان، و نائب رئیس اول پارلمان و نمایندگان فراکسیون های مختلف و کمیسیون حقوقی دیدار و گفتگو کرد.

غریب آبادی در دیدار با فائق زیدان، رییس شورایعالی قضایی عراق بر ضرورت تسریع در رسیدگی کیفری به پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهان ایشان و محاکمه تمامی عوامل درگیر در این جنایت تاکید کرد.

وی، همچنین با اشاره به اینکه دو کشور ایران و عراق قربانی تروریسم هستند، خواهان تشکیل کمیته مشترک قضایی برای رسیدگی به اقدامات و جنایات تروریست ها در محاکم ملی و بین المللی و حمایت از قربانیان آنها شد. معاون رییس قوه قضاییه همچنین خواهان تدوین یک برنامه اقدام برای اجرای تفاهمات منعقده میان دو کشور در حوزه قضایی شد.

فائق زیدان، رییس شورایعالی قضایی عراق نیز با تاکید بر اهتمام جدی دستگاه قضایی عراق در رسیدگی به پرونده ترور قهرمانان پیروزی، گفت: کمترین کاری که می توانیم انجام دهیم، مجازات عاملان این جنایت است و رسیدگی به این جنایت، برای ما مسوولیت مضاعفی ایجاد می کند، چرا که این جرم در حق کسانی روی داد که کشور ما را از چنگال گروه های تروریستی نجات دادند.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای تفاهمات موجود میان دو کشور در حوزه قضایی، با پیشنهاد طرف ایرانی برای تشکیل یک کارگروه مشترک بین نظام های قضایی دو کشور برای تدوین برنامه اقدام و همچنین مقابله با تروریسم و تعقیب تروریست ها، موافقت کرد.

دیدار غریب‌آبادی با وزیر دادگستری عراق

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران که به دعوت شورایعالی قضایی عراق در راس هیاتی به این کشور سفر کرده است، در روز دوم بازدید خود از این کشور، با وزیر دادگستری عراق دیدار و گفتگو کرد.

غریب آبادی در این دیدار با اشاره به همکاری های دو کشور در زمینه انتقال محکومین و استرداد مجرمین، بر ضرورت‌ استفاده هرچه بهتر و بیشتر از ظرفیت موافقت نامه موجود میان دو کشور در زمینه انتفال محکومین تاکید کرد.

وی با اشاره به وضعیت زندانیان ایرانی از جمله در اربیل و سلیمانیه، خواهان ارائه تسهیلات مناسب به زندانیان و تسریع و گسترش در انتقال آنان به ایران شد.

وزیر دادگستری عراق نیز با اذعان به اراده طرف عراقی در اجرای تفاهمات حاصله میان دو کشور، گفت: چنانچه مشکلی در رابطه با زندانیان ایرانی وجود دارد به وی اطلاع داده شود و شخصا تا رفع مشکل، موضوع را پیگیری خواهد کرد.

در این دیدار مقرر شد تماس های تصویری زندانیان ایرانی با خانواده های خود بطور هفتگی تسهیل شود.

همچنین، قرار شد دو طرف نمایندگان ویژه ای را برای پیگیری جدی و فوری استرداد مجرمین متواری تعیین کنند.

در زمینه مدیریت زندان ها نیز دو طرف تفاهم کردند با اعزام هیاتی از سازمان زندان های عراق به ایران، اقدامات اجرایی برای تبادل تجربیات و همکاری در این زمینه انجام شود.

گفتنی است تا پایان سال، ۳۰ نفر دیگر از زندانیان ایرانی به داخل کشور منتقل خواهند شد.

دیدار غریب‌آبادی با مشاور امنیت ملی عراق

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران که به دعوت شورایعالی قضایی عراق در راس هیاتی به این کشور سفر کرده است، در روز دوم بازدید خود از این کشور، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، دو طرف با اشاره به آسیبی که ایران و عراق از گروه های تروریستی و جنايات آنها دیده اند، بر همکاری های مشترک برای مقابله با تروريسم تاکید کردند.

انتهای پیام/


برچسب ها: عراق غریب آبادی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *