کتاب «تونل سوم» پاسخی به نسل سومی‌ها/ عملکردی که موجب شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد

8:35 - 12 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۷۹۶۸
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نویسنده کتاب «تونل سوم» معتقد است که رویدادهای شکل‌گرفته در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در فضای اجتماعی و زیرساخت‌های غلطی که در زندگی آن روزگار شکل گرفته بود، تمرکز پیدا کرده و این مهم برای آن دسته از کودکان و نوجوانانی که این سوال را مطرح می‌کنند که چرا انقلاب توسط جوانان آن روزگار شکل گرفت؟ پاسخی مناسب و درست دارد.

فاطمه الیاسی در گفت‌وگو با میزان درباره مضمون کتاب «تونل سوم» اظهار کرد: کتاب «تونل سوم» روایتی حقیقی از تحولات جامعه در زمان پیروزی انقلاب که نه تنها تهران بلکه تمام شهرستان‌های ایران را در بر گرفته بود؛ این مهم به خواست مردم رویداد و یک انقلاب مردم بود.
وی به نحوه نگارش کتاب «تونل سوم» پرداخت و افزود: این کتاب به شیوه داستانی نوشته شده و زبانی صریح و روان دارد تا مخاطب از خواندن آن علاوه لذت بردن کسب اطلاعات کند، کتاب از زبان شخص سوم با تمرکز بر شخصیت نخست استوار شده به عبارتی داستانی جذاب بر پایه حقایق شکل گرفته و تنها بخش‌هایی از آن در توصیف اضافه شده است. کتاب «تونل سوم» برگرفته از رویدادهای سال ۱۳۵۷ در کرمانشاه است؛ حرکتی که همزمان با سراسر کشور برای مبارزه با ظلم شکل گرفت. در جریان به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی رویدادهای متعددی شکل گرفت که مردم نقش مهمی را در آن بر عهده داشتند.

الیاسی درباره کتاب «تونل سوم» اظهار کرد: کتاب «تونل سوم» داستان پسر نوجوانی به نام وحید است. او در مدرسه چندان کودک محبوبی نیست، اما کم‌کم با بزرگ شدنش نگاهش به دنیا تغییر می‌کند. داستان با کودکی وحید در مدرسه شروع می‌شود و با جوانی او ادامه پیدا می‌کند. در بخش‌هایی از کتاب وحید «شخصیت نخست» به صف انقلابیون می‌پیوندد و جلوی جنایت‌های رژیم شاهنشاهی می‌ایستد.

نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی

این نویسنده بیان کرد: کتاب «تونل سوم» روایت نحوه پیروزی انقلاب و نقش مردم را در پیروزی به خوبی بیان کرده است، از این رو کتابی تاریخی و حقیقی است که با متنی جذاب و شیرین به رشته نگارش در آمده است. کتاب «تونل سوم» مخاطب را با خود به قلب تاریخ می‌برد و اتفاقات متفاوتی را به او نشان می‌دهد.

کتاب تونل سوم

وی ضمن بررسی اهمیت و ارزش نگارش وقایع تاریخ تصریح کرد: تاریخ همواره مقوله ارزشمند محسوب می‌شود، زیرا تجربیات گذشته مسیر راه آینده را می‌سازد، لذا مطالعه آن مخاطب را به تفکر در رویدادهای گذشته وامی‌دارد و آینده را به او نشان می‌دهد. من به عنوان نویسنده به تمام علاقه‌مندان ادبیات داستانی درباره دوران انقلاب اسلامی پیشنهاد می‌کنم که کتاب «تونل سوم» را مطالعه کنند.

الیاسی تاکید کرد: کتاب «تونل سوم» نمایی از تلاش و مبارزات نیروهای انقلاب در سال ۵۷ با رژیم شاه در کرمانشاه را منعکس می‌کند. این کتاب برای نسل سومی هایی که هرگز انقلاب و حتی هشت سال دفاع مقدس را ندیده‌اند، بسیار مناسب است، زیرا علاوه بر نشان دادن لزوم شکل‌گیری انقلاب و تدبیر جامعه برای ایجاد تغییر و تحول در فضای کشور حضور اقشار و سنین مختلف را در این رویداد بزرگ مردمی به خوبی بازگو می‌کند.

مقابله با تحریفات

وی تاکید کرد: کتاب «تونل سوم» بازگوکننده حقایقی است که رخ داده و تنها با کمی پرداخت به شیوه رمان نوشته شده است. در این کتاب به مقابله با تحریفات برخی گروه‌ها از تاریخ پهلوی پرداخته شده و نشان‌دهنده این مهم است که چگونه رژیم پهلوی با خرابکاری‌های مختلف سعی در بدنام کردن نیروهای مبارز انقلاب داشته است. همچنین این رمان جزو آثار راه‌یافته به مرحله نهایی جشنواره داستان انقلاب است.

نویسنده کتاب «تونل سوم» رویکرد رژیم پهلوی به منظور سرکوب نخبگان و تمرکز بر نخبه کشی را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: رویدادهای شکل گرفته در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در فضای اجتماعی و زیرساخت‌های غلطی که در زندگی آن روزگار شکل گرفته بود تمرکز پیدا کرده است. این مهم برای آن دسته از کودکان و نوجوانانی که این سوال را مطرح می‌کنند که چرا انقلاب توسط جوانان آن روزگار شکل گرفت؟ پاسخی مناسب و درست دارد. اعتقاد دارم کتاب «تونل سوم» می تواند بسیاری از پاسخ‌های نوجوانان را در مورد علل شکل گیری انقلاب اسلامی پاسخ دهد.

انتهای پیام/
خبرنگار: انسیه بغدادی


برچسب ها: کتاب «تونل سوم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *