میدل ایست آی: زندانیان گوانتانامو از درمان محروم می‎شوند

10:28 - 08 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۳۰۷۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بی توجهی آمریکا به سلامت جسمی زندانیان گوانتانامو آن هم در شرایطی که این افراد متحمل شکنجه‌های سختی شده اند، آنان را در شرایط دشواری قرار داده است.

خبرگزاری میزان – پس از انتشار گزارش‎هایی مبنی بر شیوع کرونا در زندان گوانتانامو، اکنون گزارش‌ها از ابتلای یکی از زندانیان این زندان به تومور ستون فقرات حکایت دارند.

به گزارش «میدل ایست آی»، وکیل عمار البلوچی، یکی از 35 زندانی باقی مانده در گوانتانامو می‌گوید که درخواستی از دولت آمریکا برای ارزیابی پزشکی موکلش ارائه کرده است، زیرا تشخیص پزشکی نگران کننده ای درباره وی دریافت کرده است.

البلوچی که همچنان در گوانتانامو محبوس است، بیش از سه سال را در بازداشت سیا گذراند و پیش از انتقال به زندان گوانتانامو در سال 2006 بین شش سایت سیاه منتقل شد؛ این دوران تاثیر سوء گسترده ای بر سلامت وی داشت.

آسیب مغزی شدید نتیجه شکنجه‌های وی در سایت‌های سیاه سیا بود و وی اکنون از وجود توموری در ستون فقرات خود رنج می‌برد.

پزشکان با بررسی پرونده البلوچی و تصاویر ام آر آی وی که در نوامبر 2022 انجام شد، اعلام کردند که تومور احتمالا مننژیوم ستون فقرات است که در نهایت می‌تواند روی اعصاب حرکتی یا حسی وی تاثیر بگذارد.

وکیل البلوچی ضمن ابراز نگرانی در مورد وضعیت سلامت وی و پنهانکاری مقام‌های گوانتانامو گفت که نتیجه ام آر آی موکلم به من اعلام نشده بود؛ ام آر آی‌های سر البلوچی در سال‌های 2018 و 2020 ناهنجاری‌هایی را نشان می‌داد که نشان دهنده آسیب متوسط تا شدید مغزی در بخش‌هایی از مغزش بود که بر شکل گیری حافظه، بازیابی و تنظیم رفتارش تاثیر می‌گذاشت؛ ضمن این که اسکن‌های مغزی وی نشان داد که عملکرد روانی این زندانی در نتیجه شکنجه به طور جدی کاهش یافته و وی را با مشکلات جدی زیادی از جمله آسیب مغزی تروماتیک، اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه مواجه کرده است.

پرونده پزشکی البلوچی در حالی اخیرا ارائه شد که وکیلش ماه‌ها پیش از دادگاه منطقه ای آمریکا در واشنگتن خواسته بود یک کمیسیون پزشکی مختلط با حضور پزشکان بی طرف تشکیل دهد.

وزارت دادگستری آمریکا تاکنون با تشکیل کمیسیون مذکور مخالفت و در سپتامبر 2022 اعلام کرد که کمیسیون پزشکی منجر به انتقال البلوچی به خارج از زندان نمی‌شود.

براساس اسناد افشا شده در سال گذشته، البلوچی در زمان حضورش در یک سایت سیاه در افغانستان، به عنوان یک ابزار آموزشی برای بازجویان کارآموز جهت تمرین تکنیک‌های شکنجه استفاده می‌شد.

اسناد مذکور نشان می‌دهد که بازجویان در حال آموزش صف می‌کشند تا به نوبت روی او آزمایش کنند، از جمله یک تکنیک مورد تایید سیا به نام دیوارکشی.

 گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری طی سال‌های گذشته مکررا از دولت آمریکا به دلیل کمبود امکانات پزشکی برای درمان مناسب بسیاری از زندانیان گوانتانامو انتقاد کرده اند.

گزارشی در سال 2019 نشان داد که تجهیزات پزشکی و تخصص موجود در گوانتانامو به طور فزاینده ای برای رفع نیازهای بهداشتی زندانیان ناکافی است.

هفته گذشته نیز «نیویورک تایمز» گزارش داد که شیوع شدید کرونا در گوانتانامو رخ داده است و حداقل یک سوم از زندانیان به این ویروس مبتلا شده اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *