محدودیت‌های نظام‌مند برای بومیان در ساختار سیاسی استرالیا

9:35 - 08 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۳۰۶۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بومیان استرالیا با محدودیت‌های بسیاری در جامعه این کشور مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - رسانه‎های استرالیایی می‎گویند به زودی از مردم استرالیا خواسته می‌شود تا در یک همه پرسی برای به رسمیت شناختن مردم بومی و جزیره‌نشین تنگه «تورس» از طریق طرح «صدای ملل اول» رای دهند.

این طرح برای نخستین بار ارائه شده و قرار است از بومیان استرالیا در ساختار سیاسی این کشور دفاع کند.

با این وجود بررسی‌های صورت گرفته از سوی نهاهای حامی بومیان استرالیا نشان می‌دهد که این طرح به جزئیات نپرداخته و مشکلاتی را که بومیان استرالیا با آن مواجه هستند را در نظر نگرفته است.

به گزارش «ای.بی.سی»،  متأسفانه، بحث سیاسی در مورد این سؤال در بحث‌هایی بر سر «جزئیات» که ناآگاهانه یا فریبکارانه در مورد ماهیت این پیشنهاد، و کارهایی که روی آن انجام شده، فرو رفته است.

اخیرا یک حزب حامی بومیان استرالیایی اعلام کرد که از این همه‌پرسی حمایت نمی‌کند، زیرا این طرح شکاف‌های موجود در وضعیت بومیان را در جامعه استرالیا در نظر نگرفته و احزاب مختلف در ارائه جزئیات آن با شکست مواجه شده‌اند.

«کن وایات»، وزیر سابق بومیان استرالیا، دولت این کشور را به دلیل ناتوانی در مطالعه جزئیات در گزارش 280 صفحه‌ای که در جولای 2021 به دولت ارائه شد، به بی‌تفاوتی و کم‌کاری متهم کرد.

یک سناتور استرالیایی، می‌گوید: مردم استرالیا به اصلاحیه قانون اساسی رای می‌دهند؛ این اصل که مردم بومی و جزیره‌نشین تنگه «تورس» باید در مورد قوانین و سیاست‌هایی که بر آنها تأثیر می‌گذارد، نظر بدهند، این همان چیزی است که از مردم استرالیا خواسته می‌شود تا در همه‌پرسی به آن رأی دهند، نه یک مدل دقیق.

بر اساس بررسی‌ها، این طرح جدید بسیاری از نگرانی‌هایی را که بومیان در استرالیا با آن مواجه هستند را نادیده می‌گیرد و در صورت موفقیت در همه‌پرسی نیز نمی‌تواند شکاف‎‌های موجود را در وضعیت بومیان در ساختار سیاسی استرالیا پر کند.

با این وجود جوامع بومی استرالیا امید دارند که تصویب این طرح بتواند به نوعی مشکلات آنها را حل کند و محدودیت‌هایی را که با آن در بخش‌های مختلف سیاسی و اجتماعی مواجه هستند، از میان بردارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *