رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

فرانسه متهم به نقض حقوق کودکان در سوریه

8:16 - 03 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۰۶۰۲۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کمیته سازمان ملل علیه شکنجه فرانسه را متهم به نقض حقوق کودکان در سوریه کرده است.

خبرگزاری میزان – فرانسه با عدم بازگرداندن زنان و کودکانی که در اردوگاه‌های پناهجویی سوریه نگهداری می‌شوند، متهم به نقض حقوق کودکان شده است.

به گزارش «newsinfrance»، کمیته ضد شکنجه سازمان ملل، فرانسه را متهم به نقض «کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‎های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز» کرده است.

«ماری دوزه»، وکیل نزدیکان تعدادی از این کودکان و زنان که در اردوگاه‌‎های پناهجویی سوریه نگهداری می‌شوند، گفته که فرانسه در نگهداری از این افراد کوتاهی کرده است.

بر اساس گزارش‌‎ها حدود 150 زن و کودک فرانسوی در اردوگاه‌های شمال سوریه نگهداری می‌شوند.

«ماری دوزو» گزارشی را به سازمان ملل ارسال کرده و یادآور شده که فرانسه از وضعیت این زنان و کودکان در اردوگاه‌‎های شمال سوریه آگاهی داشته است.

در این گزارش آمده که فرانسه نسبت به این زنان و کودکان بی‎‌تفاوت بوده و برای رهایی آنها از این وضعیت در اردوگاه‌‎های پناهجویی اقدامی نکرده است.

این گزارش فرانسه را متهم به نقض کنوانسیون منع شکنجه سازمان ملل کرده که از سال 1986 آن را امضا کرده و به عضویت آن در آمده است.

این در حالی است که فرانسه پیش از این و در ماه فوریه سال 2022 نیز از سوی کمیته حقوق کودکان سازمان ملل متهم به نقض تعهدات خود شده است.

دادگاه اروپایی حقوق بشر نیز در ماه سپتامبر سال 2022 اتهاماتی را علیه فرانسه در این زمینه وارد کرده است.

با این وجود دولت فرانسه در مشاهداتی که به کمیته سازمان ملل ارسال کرد و در تصمیمی که اخیرا به آن استناد کرد، به ویژه در نظر گرفت که کنوانسیون منع شکنجه یک کشور را ملزم نمی‌کند که از اتباع خود در سرزمینی که تحت صلاحیت آن نیست، محافظت کند.

این استدلال‌ها توسط کمیته منع شکنجه سازمان ملل رد شد و این کمیته معتقد است حتی اگر دولت فرانسه «منبع تخلفات» علیه زنان و کودکان در اردوگاه‌ها نباشد، «همیشه موظف است» از آنها «در برابر نقض‌های جدی» محافظت کند.

پس از سال‌ها بازگرداندن موردی، فرانسه در ماه‌های جولای و اکتبر گذشته، دو بار به بازگشت گسترده زنان و خردسالان پرداخت.

تصمیم این نهاد سازمان ملل الزام‌آور نیست، اما از فرانسه خواسته تا تصمیمات اتخاذ شده «برای پیگیری (در مورد مشاهدات خود)» را ظرف 90 روز برای این نهاد ارسال کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: فرانسه سوریه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *