رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جامعه مسلمانان هدف تبعیض و نژادپرستی در سوئد

14:02 - 27 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۸۹۳۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سوئد به شکلی قابل تامل چشمان خود را بر نقض حقوق بشر در مرزهای خود بسته است.

خبرگزاری میزان – سوئد از مدعیان حقوق بشر که به همین بهانه به خود اجازه مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر را می‌دهد، به شکلی گسترده حقوق اقشار مختلف در این کشور را نقض می‌کند.

به گزارش « crd»، سوئد در حالی خود را به عنوان مدافع صریح حقوق بشر در عرصه بین المللی معرفی می‌کند که در رسیدگی به نقض جدی حقوق بشر در حیاط خلوت خود ناکام است.

مهم ترین موارد نقض حقوق بشر در این کشور شامل افزایش خشونت پلیس، نقض حریم خصوصی، تبعیض قومی/نژادی، نقص قانون پناهجویی و جنایات علیه حقوق اساسی کولی‌ها و بومیان سوئد همراه با شیوع فزاینده جنایات نفرت در جامعه این کشور است.

همزمان با تشدید روند اخراج پناهجویان و مهاجران از سوئد در پی قدرت گرفتن جریان‌های افراط گرا و ضد مهاجرت در عرصه سیاسی سوئد، فعالان حقوق بشری این اقدام را نقض قوانین بین المللی خوانده و از سوئد خواستند که به تعهدات بین المللی حقوق بشری خود پایبند باشد.

در عین حال، کمبودهای ساختاری جدی در حاکمیت قانون در سوئد سبب شد تا مبنایی برای اخراج پناهجویان و مهاجران از سوئد وجود نداشته باشد و این افراد به شدت آسیب پذیر قربانی رویکردهای سلیقه ای در زمینه پناهجویی شوند.

سوئد همچنین از سوی کمیته ضد شکنجه سازمان ملل با انتقاد جدی درخصوص نقض کنوانسیون‌های مربوطه و نقض شدید حقوق بشری در چارچوب کنوانسیون‌های مذکور در رابطه با پناهجویان مواجه است.

مهم ترین جلوه تبعیض و نژادپرستی در سوئد، در حوزه برخورد با جامعه مسلمان این کشور دیده می‌شود.

مسلمانان در سوئد که با نرخ قابل توجهی قربانی جنایت‌های نفرت محور رو به رشد می‌شوند، در پی تشدید کارزار موهن قرآن سوزی و سکوت دولت سوئد، خود را بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر جنایت‌های نفرت محور می‌بینند.

در واقع، هدف تفکر نژادپرستانه پشت کارزار موهن مذکور، گسترش نفرت علیه مسلمانان و مهاجران و تحریک سیستماتیک این افراد به منظور ارائه تصویری خشن از آن‌هاست؛ این تفکر از سکوت و انفعال دولت سوئد از عدم اجرای محدودیت‌ها برای آزادی بیان سوءاستفاده و اقلیت‌های قومی، نژادی و مذهبی را تهدید و تحقیر می‌کنند.

منتقدان دولت سوئد بر این باورند که حقوق بشر منهای آزادی بیان حداقل تفسیر این کشور از حقوق بشر و آزادی بیان است.

مسلمانان سوئد گروهی آسیب پذیر هستند که حقوق آن‌ها به طور معمول نقض می‌شود؛ جرایم ناشی از نفرت علیه مسلمانان از سال 2018 به صورت مداوم افزایش یافته است؛ مساجد و مجالس مسلمانان به طور متوسط هفته ای یک بار مورد سوءقصد قرار می‌گیرند؛ زندگی روزمره مسلمانان تحت تاثیر تبعیض و نژادپرستی قرار دارد؛ ...

سامی‌ها  به عنوان ساکنان بومی سوئد از قربانیان مهم نقض حقوق بشر در این کشور هستند که حق مالکیتشان بر زمین، آب و مشارکت در فرآیندهای تصمیم گیری به شدت تحت تاثیر نژادپرستی قرار دارد.

روماها یا همان جمعیت کولی در سوئد نیز قربانی نژادپرستی سیستماتیک در سوئد هستند.

دولت سوئد از طریق اجرای طرح استراق سمع از شهروندان حریم خصوصی آنان و حقوق بشری شان را نقض می‌کند.

دولت سوئد همچنین اختیارات گاردهای امنیتی در سوئد را افزایش داد که انتقادات گسترده ای را در پی داشت؛ منتقدان این قانون می‌گویند که حق استفاده از اجبار و خشونت توسط پلیس و نیروهای امنیتی به معنای تامین امنیت جامعه نیست بلکه برعکس حقوق بشری شهروندان را با چالش مواجه می‌کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر سوئد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *