استانداردهای دوگانه انگلیس در قبال جنایات جنگی

14:23 - 26 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۷۴۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اتهام‌زنی انگلیس به دیگر کشورها در موضوع جنایات جنگی، ریاکاری و استانداردهای این کشور را بیش از پیش آشکار می‌‎کند.

خبرگزاری میزان - 20 سال پس از حمله به عراق، انگلیس متهم به «ریاکاری» در مورد اجلاس جنایات جنگی اوکراین شده است.

به گزارش »میدل ایست آی»، نشست لندن برای حمایت از «تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی» مصادف با بیستمین سالگرد جنگ عراق است که در آن دادگاه بین‌المللی کیفری دریافت که نیروهای انگلیسی مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

دولت انگلیس پس از آن که اعلام کرد میزبان نشستی برای بحث در مورد «حمایت بین‎المللی از تحقیق درباره جنایات جنگی ادعایی در اوکراین» همزمان با بیستمین سالگرد تهاجم به عراق است، به «استانداردهای دوگانه» متهم شده است.

نشست لندن که قرار است در ماه مارس برگزار شود، به میزبانی مشترک دولت هلند و انگلیس برگزار می‌شود و هدف ادعایی آن افزایش «حمایت مالی و عملی» از دادگاه کیفری بین‎المللی است.

«دومینیک راب»، معاون نخست‌وزیر انگیس ادعا کرده است: نیروهای روسی باید بدانند که نمی‌توانند بدون مجازات عمل کنند و تا زمان اجرای عدالت از اوکراین حمایت خواهیم کرد.

«کریم خان»، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، تحقیقاتی را درباره وضعیت اوکراین در ماه مارس گذشته آغاز کرد؛ این تحقیقات جنایات جنگی ادعایی از سال 2013 را مورد بررسی قرار می‌دهد که شامل درگیری مربوط به جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین، الحاق کریمه به روسیه در سال 2014، و اتهامات جنایات جنگی در اوکراین است.

تصمیم انگلیس برای برگزاری چنین نشستی انتقاد گروه‌های حقوق بشری را برانگیخته است؛ نیروهای انگلیسی و آمریکایی هر دو متهم به ارتکاب جنایات جنگی در جریان تهاجم و متعاقب آن اشغال عراق شده‌اند، در حالی که این تهاجم توسط «کوفی عنان»، دبیر کل وقت سازمان ملل در سال 2004 غیرقانونی اعلام شد.

هلند نیز در آن زمان از جنگ حمایت کرد، اما یک تحقیق پارلمانی هلند در سال 2010 به این نتیجه رسید که تهاجم «هیچ مبنایی در حقوق بین‌الملل» ندارد.

در سال 2020، دیوان کیفری بین‌المللی تحقیقات مقدماتی را درباره اتهامات جنایات جنگی توسط نیروهای انگلیسی در عراق پایان داد، اما اعلام کرد: مبنای معقولی برای این باور وجود دارد که اعضای نیروهای مسلح انگلیس مرتکب جنایات جنگی، قتل عمدی، شکنجه، رفتار غیرانسانی و بی‌رحمانه، توهین به حیثیت شخصی، تجاوز جنسی و یا سایر اشکال خشونت جنسی شده‌اند.

در سال 2019، «میدل ایست آی» گزارش داد که ارتش انگلیس در مواقعی به سربازان خود اجازه داده است به غیرنظامیان غیرمسلح در عراق و افغانستان، شلیک کنند.

به گفته چندین سرباز سابق انگلیسی، برخی از قربانیان این تیراندازی‌ها کودکان بودند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *