بازدید مستمر نمایندگان قوه‌قضاییه از انبارهای اموال تملیکی و گمرکات/ لزوم اتصال بنادر به سامانه جامع تجارت و انبارها

8:11 - 26 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۶۳۴۵
نماینده قوه قضاییه و عضو هیئت عالی نظارت سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: بیش از ١١ هزار کانتینر کالای رسوبی و متروکه از سال ٨٢ در بندر شهید رجایی باقی مانده است؛ علیرغم اینکه مسئولان ذیربط در ابتدای سال اعلام کردند نسبت به کالاهای رسوبی و منقضی شدن مهلت قانونی ماده 24 قانون گمرک متروکه اعلام و در اختیار سازمان اموال تملیکی گذاشته‌اند.

خبرگزاری میزان_ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۱ طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه به موضوع ورود مجدانه و پیگیرانه قوه قضاییه به مقوله ساماندهی انبارهای بنادر، گمرکات و اموال تملیکی و مساعدت سایر قوا و دستگاه‌ها در این زمینه اشاره کرد؛ امری که سبب شد استان‌های سراسر کشور به صورت گسترده نسبت به نظم بخشی و تعیین تکلیف کالا‌های موجود در این انبارها، اقدامات مقتضی را صورت دهند و از این طریق ضمن حفظ حقوق دولتی و عمومی، مبالغ زیاد و متنابهی به بیت‌المال و خزانه کشور مسترد شود.

وی بر همین اساس و ضمن اشاره به گزارشی ناظر بر تعیین تکلیف بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان اموال موجود در انبارهای تملیکی، به دادستان کل و دادستان‌های سراسر کشور دستور داد موضوع ساماندهی انبارهای بنادر، گمرکات و اموال تملیکی و پارکینگ‌های وسایل نقلیه توقیفی را تمام شده تلقی نکنند و این موضوع را تا حصول نتیجه کامل و رضایت‌بخش پیگیری کنند.

رئیس دستگاه قضا در همین راستا به دادستان کل و دادستان‌های سراسر کشور تاکید کرد که پیگیری مجدانه به عمل آورند تا اموال موجود در انبارهای بنادر، گمرکات و اموال تملیکی و پارکینگ‌های وسایل نقلیه توقیفی، هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند و نسبت به مواردی که باید به فروش برسند، اقدام مقتضی شود و مهم‌تر آنکه تمهیداتی اتخاذ شود که این مقوله‌ی «مدت‌ها در انبارها ماندن کالاها و وسایلی که مورد نیاز مردم و کشور است» تکرار نشود.

با توجه به تاکیدات و دستورات رئیس قوه قضاییه، نمایندگان دستگاه قضا به صورت مستمر از انبارهای اموال تملیکی و گمرکات بازدید دارند.

بازدید از بندر شهید رجایی و گمرک طبق درخواست شرکت کشتیرانی

قاسم رسولی فاضل در گفت‌وگو بامیزان، با اشاره به سفر اخیر نمایندگان قوه قضاییه و نماینده دیوان محاسبات در سازمان اموال تملیکی به استان هرمزگان و بازدیدهای صورت گرفته از بندر شهید رجایی وگمرک در جریان این سفر، بیان کرد: در این سفر از انبار گمرکات و بندر شهید رجایی بندرعباس به دستور رئیس قوه قضاییه و طبق درخواست شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بازدید شد.

وجود ١١ هزار کانتینر کالای رسوبی و متروکه از سال ٨٢ در بندر شهید رجایی

وی با اشاره به بازدید از کانتینرهای موجود در بندر شهید رجایی افزود: بیش از ١١ هزار کانتینر کالای رسوبی و متروکه از سال ٨٢ هنوز در این بندر باقی مانده است؛ علیرغم اینکه مسئولان ذیربط در ابتدای سال اعلام کردند نسبت به کالاهای رسوبی و منقضی شدن مهلت قانونی ماده 24قانون گمرک متروکه اعلام و در اختیار سازمان اموال تملیکی گذاشته‌اند.

او تاکید کرد: متاسفانه مشخص نشده است که چرا بعد از گذشت یک سال از پیگیری‌ها، هنوز کالای رسوبی مربوط به دهه‌های گذشته در بندر شهید رجایی وجود دارد و اینکه آیا همه اموال را به سازمان اموال تملیکی تحویل داده‌اند یاخیر؟ در خصوص تعیین تکلیف یا اقدامی نشده یا اگر شده باید شفاف گزارش داده شود.

رسوب کالا قابل پذیرش نیست
رسولی فاضل عنوان کرد: در هر صورت رسوب کالا با توجه به صراحت قوانین مربوطه و تعیین راه‌های متعدد در جهت جلوگیری از رسوب کالا پذیرفته نیست.

محتویات کانتینرها

نماینده قوه قضاییه و عضو هیئت عالی نظارت سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی بیان کرد: چند کانتینر را به عنوان نمونه باز کردیم در یک کانتینر وسایل مربوط به دستگاه بسته بندی شکر، در یک کانتینر هم ژنراتور برق و یک دستگاه لیفتراک و تعدادی قطعات دوچرخه بود.

عدم اتصال سازمان اموال تملیکی و گمرک به سامانه جامع تجارت

رسولی فاضل افزود: تاکید بر یک موضوع بیشتر است و آن هم، عدم اتصال سازمان اموال تملیکی و گمرک به سامانه جامع تجارت است. با بررسی صورت گرفته تنها بندر شهید رجایی به سامانه جامع تجارت متصل است اما گمرک و سازمان اموال تملیکی به این سامانه متصل نیستند. اگر این دستگاه‌ها ذیل سامانه جامع تجارت به هم متصل باشند، درباره کالاهایی که در انبار موجود است و کالاهایی که تعیین تکلیف شده باخبر می شوند.

ضرورت اتصال دستگاه‌های مربوطه به سامانه جامع الکترونیکی با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق

وی تاکید کرد: از طرفی هر چند ماده 5 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اتصال دستگاه های مرتبط را به سامانه جامع الکترونیکی با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق را مطرح کرده است اما هنوز بعد از 10 سال این سامانه راه اندازی نشده است. این از مصادیق بارز ترک فعل است و مدیران فعلی و سابق و کسانی که قصور کردند در این خصوص باید تعقیب شوند. لکن بهره گیری از سامانه های جامع انبارها و تجارت در جهت هماهنگی دستگاه های مذکور ، ضروری و الزام است.

بیشتر بخوانید:

بازدیدهای مستمر از انبارهای سازمان اموال تملیکی و گمرکات در پی دستور رئیس قوه‌قضاییه/ بهبود وضعیت انبارها در یک سال گذشته

نماینده قوه قضاییه و عضو هیئت عالی نظارت سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: تنها بندر شهید رجایی به سامانه جامع تجارت و انبارها متصل است اما گمرک و سازمان اموال تملیکی به این سامانه متصل نیستند. اگر این دستگاه‌ها ذیل سامانه جامع تجارت و انبارها به هم متصل باشند، درباره کالاهایی که در انبار موجود است و کالاهایی که تعیین تکلیف شده باخبر می شوند.

رسولی فاضل عنوان کرد: بندر کار خود را انجام داده و گمرک و سازمان اموال تملیکی نیز طبق قانون کار خود را انجام می دهند ولی هیچکدام از عملیات اجرایی یکدیگر باخبر نیستند لذا ممکن است سازمان اموال تملیکی نسبت به خروج اموال مرتبط با 11 هزار کانتینر اقدام کرده باشد اما در خروج کالا مشهود نیست و ممکن است اقدامی نشده باشد.

زبان مشترکی در ارائه گزارش و عملیات متصل بین بندر گمرک و اموال تملیکی وجود ندارد

او اضافه کرد: اگر این سه دستگاه در سامانه جامع انبارها زبان مشترک و عملکرد آنها هم پوشانی داشته باشند می‌توانند در جلوگیری از رسوب کالا و دیگر فرآیندهای عملیاتی خود موفق باشند. لکن زبان مشترکی در ارایه گزارش و عملیات متصل و مشترک و زنجیروار بین بندر گمرک و اموال تملیکی وجود ندارد.

زیبنده کشور نیست بخشی‌نگر باشیم

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تا وقتی سامانه الکترونیکی مشترک نباشد هیچ گزارش شفاف مشترکی از وضعیت کالا از حیث نوع برند، وزن و تعداد سال تولید و نیز ورود وجود ندارد، هر چند علیرغم صراحت قانون و گذشت سالیان متمادی از اجرای آن و تاکید سران قوا و سازمان ها ی ناظر تا کنون این مهم انجام نشده و ظاهراً اراده ای بر شفاف سازی و برون رفت از این موضوع در مدیران وجود ندارد. زیبنده و مناسب کشور نیست که بخشی‌نگر باشیم و مصلحت سازمانی را ترجیح بدهیم.

نماینده قوه قضاییه و عضو هیئت عالی نظارت سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی عنوان کرد: جلسه ای با رئیس کل دادگستری استان هرمزگان داشتیم و قرار شد کانتینرهایی که در بندر و گمرک و سازمان اموال تملیکی، وجود دارد را در اسرع وقت تعیین تکلیف کرده و به صاحبانش تحویل شود.

وی افزود: 426 کانتینر لوازم خانگی از سال 97 در بندر شهید رجایی مانده و علیرغم صدور کیفرخواست به عنوان کالای قاچاق سازمان یافته متاسفانه تا کنون برابر ماده 53 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالاهای مذکور تحویل سازمان اموال تملیکی نشده و در انتظار رای قطعی است و دستوری برای واگذاری به سازمان نیز صادر نشده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *