رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بازدیدهای مستمر از انبارهای سازمان اموال تملیکی و گمرکات در پی دستور رئیس قوه‌قضاییه/ بهبود وضعیت انبارها در یک سال گذشته

9:25 - 06 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۲۷۷۶۲
نماینده قوه قضاییه و عضو هیئت عالی نظارت سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: طی یک سال اخیر و پس از دستور رئیس دستگاه قضا مبنی بر تعیین تکلیف اموال دپو شده درانبارهای سازمان اموال تملیکی، عملکرد همکاران در دادگستری‌های سایر استان‌های کشور بسیار مطلوب بوده است.

قاسم رسولی فاضل در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به آخرین وضعیت انبار گمرکات و سازمان اموال تملیکی اظهار کرد: وضعیت تخلیه و سامان بخشی به انبار گمرکات و سازمان اموال تملیکی چشمگیر و قابل قبول است.

عملکرد همکاران در دادگستری‌های سایر استان‌های کشور بسیار مطلوب بوده است

وی با اشاره به عملکرد سازمان اموال تملیکی افزود: طی یک سال اخیر و پس از دستور رئیس دستگاه قضا مبنی بر تعیین تکلیف اموال دپو شده در انبارهای سازمان اموال تملیکی، عملکرد همکاران در دادگستری‌های سایر استان‌های کشور بسیار مطلوب بوده است.

پشتیبانی‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی در تعیین تکلیف انبارها

نماینده قوه قضاییه و عضو هیئت عالی نظارت سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به پشتیبانی‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: این حمایت‌ها در تعیین تکلیف انبارهای گمرکات و سازمان اموال تملیکی را نباید نادیده گرفت چراکه در این راستا بسیار کمک کننده بوده است.

اقدامات دستگاه‌های مرتبط در تعیین تکلیف کالاها و شناخت کالاهای رسوبی موثر بوده است

وی عنوان کرد: اقدامات دستگاه‌های مرتبط خصوصاً گمرک در تعیین تکلیف کالاها و شناخت کالاهای رسوبی و معرفی کالاهای متروکه به سازمان اموال تملیکی و اصلاح رویه‌های تعیین تکلیف در راستای اعمال ماده 8 قانون سازمان اموال تملیکی توسط سازمان، بسیار موثر بوده است.

رسولی فاضل با تاکید بر اقدامات مثبت و مطلوبی که تاکنون انجام شده است، تصریح کرد: باید به سازمان اموال تملیکی، گمرک و دستگاه‌های مرتبط زمان داده شود تا به مرور رویه‌ها و روش‌های گذشته را اصلاح و همچنین هرچه زودتر بتوانند کالاها را برابر قانون، تعیین تکلیف کنند.

عملکرد بسیار خوب سازمان اموال تملیکی در راستای تعیین تکلیف کالاها

وی با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از انبارها در استان‌های مختلف کشور نیز بیان کرد: در بازدیدهایی که از استان البرز، استان خراسان رضوی و گیلان در چند ماه اخیر داشتیم، شاهد عملکرد بسیار خوب سازمان اموال تملیکی در راستای تعیین تکلیف کالاها بودیم.

در استان خراسان رضوی وضعیت انبارها با سال قبل کاملاً متفاوت بود

عضو هیئت عالی نظارت سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به سفرهای استانی برای بررسی وضعیت انبارهای سازمان اموال تملیکی و گمرکات کرد: در سفر به استان خراسان رضوی انبارها تقریباً پاکسازی و مرتب شده بودند و وضعیت انبارها با سال قبل کاملاً متفاوت بود؛ انبارها خالی و قفسه‌بندی شده بودند که باید به سازمان اموال تملیکی زمان دهیم تا شرایطی بهتری ایجاد کنند.

دیدار با مسئولان سازمان گمرک

وی با اشاره به جلسه این هفته خود و حاکم شرع سازمان اموال تملیکی با مسئولان سازمان گمرک نیز گفت: به دستور رئیس قوه قضاییه،جلساتی به طور مستمر با حضور رئیس کل گمرک برگزار می شود که در این جلسات مواردی در راستای سامان بخشی کالاهای رسوبی و متروکه و جلوگیری از ادامه این روند بررسی می شود.

یکی از مشکلاتی که رفع آن به تعیین تکلیف کالاهای قاچاق قطعیت یافته کمک می‌کند

رسولی فاضل با اشاره به یکی از مشکلاتی که رفع آن به تعیین تکلیف کالاهای قاچاق قطعیت یافته کمک می‌کند، گفت: ضرورت دارد سازمان‌های مسئول صدور مجوزها مانند وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد و دیگر ارگان‌های متولی سرعت عملکرد خود را به سازمان اموال تملیکی و گمرک نزدیک کنند تا در زمان مناسب مجوزهای لازم ارائه کرده و همچنین تائید و یا عدم تائید کالا را اعلام کنند چرا که تعلل و عدم پاسخگویی در زمان مناسب باعث فساد یا کم ارزش شدن و از بین رفتن آن کالاها می شود؛ از طرفی سردرگمی در تعیین تکلیف کالاها برای سازمان اموال تملیکی باعث انباشت آنها خواهد شد.

چرا برخی کالاها متروکه می‌شوند؟

وی درباره اینکه چرا برخی کالاها متروکه می‌شوند، نیز توضیح داد: یک بخش آن به 2-3 سال اخیر و عدم صدور کد رهگیری بانک مرکزی برای تبادل ارز برمی گردد که بر اثر تحریم ها برای تجار مشکل‌ساز شده و کالاهایشان در بنادر و گمرکات باقی ماند چراکه زمان تعیین شده آنها برای ترخیص کالاهایشان در ماده 24 قانون امور گمرکی به سرعت منقضی می‌شود و مسئولان امر مجبور هستند که کالاها را متروکه اعلام و آنها را در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دهند.

عضو هیئت عالی نظارت سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی عنوان کرد: وقتی کالاها در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می گیرد، تجار مجبور هستند 2.5 درصد ارزش کل کالا را برابر قانون و مقررات در زمان اعاده به سازمان اموال تملیکی پرداخت کنند؛ اگر این آسیب‌ها را در خصوص کالاهای متروکه و قاچاق برطرف کنیم در سامان بخشی به وضعیت کالاهای دپو شده موفق خواهیم بود.

برنامه منظم بازدید از دیگر استان‌های دیگر کشور

وی درباره برنامه بازدید از استان‌های دیگر کشور در ماه‌های آتی نیز اظهار کرد: بازدیدها با برنامه‌ریزی که در سازمان و هیئت عالی نظارت انجام شده حتما ادامه دارد و هر ماه حداقل به 2 استان سفر خواهیم کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *