وقتی ثروت برتر از علم می‌شود/ تجربه و اطلاعات مصالح تولید یک اثر ارزشمند

9:59 - 21 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۰۷۳۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
الهام امین نامزد جایزه ادبی جلال آل احمد معتقد است که وقتی یک نگاه تجاری صِرف مبنایی برای قضاوت در مورد اثر شود، قطعا این نظرنادرست خواهد بود.

الهام امین در گفت‌وگو با میزان درباره اهمیت معرفی کتاب و برگزاری برنامه‌هایی همانند جشنواره‌ها اظهار کرد: کتاب‌ها نیاز دارند تا به مخاطبان معرفی شوند و این مهم با کمک برنامه‌های مختلف همانند جشنواره‌های متعدد امکان‌پذیر است. کارکرد جشنوارها خصوصا جشنواره‌هایی همانند جشنواره جایزه ادبی جلال آل احمد هم برای نویسنده و هم برای مخاطب ارزنده محسوب می‌شود. مخاطبان با کتاب‌های خوب آشنا می‌شوند و اهمیت مطالعه به آنان یادآوری می‌شود. از سوی دیگر نویسندگان نیز تشویق به نگارش کتاب با کیفیت‌های مطلوب می‌شوند. در عین حال رقابت برای تولید اثر فاخر سرعت پیدا می‌کند و این خود تجربه‌ای ارزشمند برای نویسنده خواهد بود.

وی درباره انتخاب کتابش به عنوان نامزد جشنواره ادبی جلال آل احمد بیان کرد: من بسیار غافلگیر شده بودم، چون هرگز فکر نمی‌کردم که کتاب «عقیله» بتواند در این جشنواره امتیاز بیاورد. اکنون بسیار خوشحالم و آن را هدیه‌ای از سوی پروردگار می‌دانم.

امین راز موفقیت کتاب «عقیله» را مورد بررسی قرار داد و افزود: تجربه و مطالعه دو نکته مهم برای نگارش یک کتاب محسوب می‌شود. کتاب اولی‌ها می‌توانند با توجه به تجربه اساتید خود و در عین حال کسب اطلاعات عمیق از زوایا و ابعاد سوژه اقدام به نگارش کتاب کنند تا بتوانند به موفقیت‌های قابل توجه دست یابند. از سوی دیگر سوژه‌هایی که تاریخی هستند از حساسیت بیشتری برخوردارند و این نیازمند تجربه و اطلاعات است.

 تجربه

موانع پیش پای نویسندگان

این نویسنده اشاره‌ای به مشکلات نویسندگان داشت و تاکید کرد: نویسندگان برای چاپ کتاب‌هایشان با مشکلات فراوانی مواجهند. این موضوع زمانی دشوارتر می‌شود که چهار تا پنج سال زمان برای پژوهش و نگارش یک کتاب پشت سر گذاشته باشیم و بعد از پایان کتاب ناشران حاضر به چاپ کتاب نشوند. برای چاپ کتاب «عقیله» به انتشارات مختلف دولتی و خصوص رفتم، اما همه آن‌ها به من جواب رد دادند، زیرا معتقد بودند این کتاب مخاطب چندانی ندارد. این برای من به عنوان یک نویسنده که قبلا کتاب شعرم جایزه قلم زرین را به خود اختصاص داده است، بسیار دشوار بود.

وی خاطرنشان کرد: انتشار کتاب این روزها بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. وقتی یک نگاه تجاری صِرف مبنایی برای قضاوت در مورد اثر شود، قطعا این نظر نادرست خواهد بود، البته ناشران حق دارند که نگران سرمایه‌های خود باشند، اما این امر نباید ملاکی برای قضاوت آنان در مورد محتوای تولید شده باشد. من معتقدم این نوع نگاه سبب شده است بسیاری از آثار ارزشمند به سبب همین قضاوت منتشر نشود، پس می‌توان تاکید کرد قدرت تشخیص محتوا و اثر ارزشمند از دایره فکری ناشران کنار گذاشته شده است، لذا در بسیاری از موارد تحلیل آنان در مورد کتاب‌ها نادرست از آب در می‌آید.

یک معجزه

امین تصریح کرد: انتشارات «به نشر» تنها انتشاراتی بود که پذیرفت کتاب «عقیله» را منتشر کند. خود این مجموعه کتابم را برای جایزه ادبی جلال آل احمد ارسال کرد و این رویداد از نظر من یک معجزه بود. از سوی دیگر کتاب «عقیله» در طول یک سال چهار با تجدید چاپ شده و این برای من بسیار ارزشمند است.

این نویسنده در مورد مضمون کتاب «عقیله» که برگزیده جشنواره ادبی جایزه جلال آل احمد است، بیان کرد: کتاب «عقیله» ابعاد گوناگون وجودی حضرت «زینب کبری(س)» را از زمان ولادت تا زمان وفات به صورت بسیار کامل منعکس کرده است. این کتاب یک مستند تاریخی است که به صورت رمان نوشته شده و نسبت به سایر کتاب‌هایی که در این زمینه به رشته تحریر در آمده، کامل‌تر است.

وی اظهار کرد: حضرت «زینب کبری(س)» به قدری عظیم است که قلم‌ها و بیان‌ها عاجز از وصف اندکی از دریای بیکران فضایل ایشان هستند. سعی کردم با بیان فرازهای زندگانی آن حضرت، چیزی را فروگذار نکرده و در حقیقت اثری برگرفته از نقش‌آفرینی‌های وجود مقدس حضرت «زینب کبری(س)» را در مقاطع گوناگون تاریخی با قلمی شیوا به رشته تحریر در آورم. این کتاب داری پنج فصل است؛ فصل نخست از ولادت تا زمانی که مادر گرامی‌شان و «پیامبر اکرم(ص)» در قید حیات بودند، هم دوره است، فصل دوم حیات در دوران «امیرالمومنین(ع)» و تمام رویدادهای آن دوره است. در فصل سوم زمان حیات حضرت «زینب کبری(س)» با «امام حسن(ع)» و فصل بعدی حیات ایشان در دوران «امام حسین(ع)» است. در فصل آخر نیز مربوط به دوران حیات حضرت «زینب کبری(س)» در زمان «امام سجاد(ع)» که با وفات ایشان همراه است. ویژگی دیگر کتاب «عقیله» بیان تاریخ صدر اسلام است که در هر دوره از حیات این بانوی بزرگوار بیان شده و اثر را تبدیل به یک مستند تاریخی کرده است.

امین به علت نگارش کتاب «عقیله» پرداخت و خاطرنشان کرد: من در گذشته کتابی را خوانده بودم که بخشی از زندگی حضرت «زینب کبری(س)» را بیان می‌کرد، در آنجا احساس کردم که چهره این بانوی بزرگ به جز در واقعه عاشورا معرفی نشده و مهجور مانده است، به همین دلیل اقدام به نگارش کتاب «عقیله» کردم.

انتهای پیام/


خبرنگار: انسیه بغدادی


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *