فشار کشورهای اروپایی بر پناهجویان اوکراینی

9:23 - 21 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۰۶۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سوئد در ماه‌های اخیر رویه خود را در قبال پناهجویان تغییر داده و محدودیت‌‎ها را تشدید کرده است.

خبرگزاری میزان – سوئد که در اوایل سال 2022 از مهاجران اوکراینی استقبال می‌‎کرد اکنون رویه خود را تغییر داده و کارشناسان می‎گویند تغییرات پیشنهادی در سیاست مهاجرتی این کشور - بخشی از توافقنامه ائتلاف جدید دولتی – می‌تواند عواقب نگران کننده‌ای داشته باشد.

به گزارش «usnews»، سال پرتلاطم 2022 سالی که جنگ اوکراین آغاز شد بحران مهاجرت در سراسر اروپا در حال ظهور است.

به گفته آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی در ماه اکتبر نزدیک به 100 هزار درخواست پناهندگی دریافت کردند که بالاترین رقم ماهانه در شش سال گذشته بود و حتی از تعداد چندین ماه در طول بحران پناهجویان در سال های 2015 و 2016 نیز فراتر رفت.

مجموع درخواست‌های پناهندگی ماه اکتبر حتی میلیون‌ها اوکراینی را نیز در بر نمی‎گیرد.

اما سوئد به عنوان یکی از کشورهای اتحادیه اروپا که به طور سنتی از مهاجران استقبال می‌کرد، در حال طراحی برنامه‌هایی است که مهاجرت و ادغام در این کشور را چالش‌برانگیزتر می‌کند.

ائتلاف دولتی جدید سوئد توافقنامه‌ای را اعلام کرد که شامل پیشنهادات گسترده‌ای با هدف کاهش تعداد مهاجران وارد شده به این کشور است، یک تغییر چشمگیر در سابقه این کشور؛ کارشناسان می‎گویند اگرچه هنوز برای درک تاثیر این برنامه‌ها بر مهاجرت زود است اما احتمالات نگران کننده هستند.

«برند پاروسل»، محقق ارشد مؤسسه مطالعات سیاست اروپا در سوئد، می‌گوید: رویکرد کلی کاهش استانداردها به منظور کاهش دلایل برای انتخاب این کشور به عنوان مقصد مهاجران است.

تحلیلگران استدلال می‎کنند این فشار به پناهجویان زمانی آغاز شد که مقامات سوئد و به خصوص یک حزب سیاسی راست افراطی، در انتخابات پارلمانی این کشور در سپتامبر گذشته به پیروزی رسید و در نتیجه، نفوذ سیاسی بیشتری را به دست آورد.

در سال‌های اخیر احزاب راست افراطی که به شدت سیاست‌های ضد مهاجرتی را دنبال می‌کنند، در کشورهای اروپایی با روندی روزافزون در حال توسعه قدرت و نفوذ خود هستند.

بیانیه نخست وزیر جدید سوئد که به نهاد قانونگذاری این کشور، ارائه شد، می‎گوید: مهاجرت به سوئد ناپایدار بوده است؛ پیام دولت جدید سوئد این است که این روند نباید ادامه یابد؛ اکنون یک تغییر مسیر در سیاست مهاجرت سوئد در حال رخ دادن است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *