استانداردهای دوگانه فرانسه در قبال آزادی بیان

16:04 - 20 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۹۷۷۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تناقض در اقدامات و ادعاهای مقامات فرانسه، استانداردهای دوگانه این کشور در قبال حقوق بشر را آشکار می‌کند.

خبرگزاری میزان – طی سال‌های اخیر دولت فرانسه و رسانه‌های این کشور اقدامات خود را علیه اسلام و مسلمانان به شدت افزایش داده‌اند.

نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» در سال‌های اخیر در چندین اقدام موهن، به اسلام و مسلمانان هتک حرمت و توهین کرده است.

این اهانت‌ها در حالی صورت می‎گیرد که مقامات فرانسه به طور مداوم از «حقوق بشر» و «آزادی بیان» دم می‌زنند و خود را مدافع و حامی این مفاهیم می‌دانند.

به گزارش «میدل ایست مانیتور»، با این وجود نگاهی دقیق‌‎تر، ریاکاری و استانداردهای دوگانه فرانسه را آشکار می‌‎کند.

رویدادهای اخیر در فرانسه توجه جهانی را به خود جلب کرده است؛ برای جامعه بزرگ مسلمان فرانسه، علاوه بر برادرانشان در سراسر جهان، این اقدامات به معنای عدم احترام به اعتقادات آنهاست.

جالب اینجاست که ادعای مطلق بودن آزادی بیان آنها نادرست است، زیرا فرانسه و سایر کشورهای اروپایی قوانینی علیه سخنان نفرت‌انگیز علیه دیگر گروه‌ها دارند.

از یک سو مقامات فرانسه با اقداماتی مانند آنچه «شارلی ابدو» مرتکب آن شده، ادعای آزادی بیان را مطرح می‌‎کند و از سویی دیگر این کشور قوانین محدودکننده حریم خصوصی، برخی از سخت‌ترین قوانین مربوط به سخنان مشوق نفرت در اتحادیه اروپا را دارد.

ترکیب این اهانت‎ها از یک سو و اقدامات محدودکننده از سوی دیگر، نگرش عمیقا متناقضی را نسبت به آزادی بیان در این کشور ایجاد کرده است؛ بنابراین موضع فرانسه در مورد آزادی بیان پر از تنش است.

در بسیاری از موارد، ریاکاری آنها مبنی بر اینکه آزادی بیان در صورتی که با هدف آنها مطابقت نداشته باشد می‌تواند به شدت سرکوب شود، نیز افشا شده است.

به نظر می‌رسد مشکل ناتوانی فرانسه در به رسمیت شناختن اسلام هراسی و بیگانه هراسی به عنوان سخنان نفرت انگیز است.

«امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، در حال بهره‌برداری از این موضوع برای اهداف سیاسی خود است و این وضعیت به او فرصتی داده تا قوانین جدیدی را ارائه کند.

پلیس فرانسه اکنون حمله به مساجد و گروه‎های اسلامی را در سراسر این کشور آغاز کرده است.

اسلام‌هراسی در اروپا چیز جدیدی نیست؛ در انگلیس، اسلام هراسی به یک امر عادی تبدیل شده است؛ اما سابقه ریاکاری فرانسه دیرینه‌تر از این رویدادهای اخیر است.

علاوه بر این، فرانسه حجاب اسلامی را در انظار عمومی در سال 2004 ممنوع کرد؛ یک سال پس از حمله سال 2015 به دفتر شارلی ابدو، برقع را نیز ممنوع کرد.

«مکرون» استعمار 132 ساله در الجزایر را «جنایت و اعمال وحشیانه» خواند که امروز به عنوان «جنایت علیه بشریت» شناخته می‎شود؛ آیا فرانسه تا به حال برای پرداخت غرامت در این زمینه اقدام کرده است؟

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *