بازدید بایدن از مرزهای مکزیک؛ نماد فروپاشی سیستم مهاجرتی آمریکا

15:16 - 19 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۷۸۹۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ال پاسو به یکی از بارزترین نمادهای فروپاشی چندین دهه ای سیستم مهاجرتی آمریکا مبدل شده است.

خبرگزاری میزان – بحران مهاجرت آمریکا بیش از هر زمان دیگری همزمان عرصه‌های داخلی و سیاست خارجی این کشور را به چالش کشیده است.

به گزارش «نیویورک تایمز»، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای نخستین بار در دوره ریاست جمهوری خود از «ال پاسو»، شهری در احاطه موج تاریخی مهاجرت دیدار کرد.

سفر بایدن به «ال پاسو» به عنوان شلوغ ترین گذرگاه مهاجرتی آمریکا در پی درخواست‌های مصرانه جمهوریخواهان انجام شد؛ اما این سفر با انتقادات از سوی اعضای هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات مواجه شد.

در حالی که جمهوریخواهان بایدن را به گشودن درهای آمریکا به روی مهاجران غیرقانونی متهم می‌کنند، دموکرات‌ها طرح مهاجرتی جدید وی را به دلیل نقض حقوق بشردوستانه محکوم می‌کنند.

بایدن در بدو ورود با استقبال ناخوشایند «گرگ ابوت»، فرماندار تگزاس مواجه شد که به وی گفت که هرج و مرج در تگزاس نتیجه مستقیم شکست شما در اجرای قوانین مهاجرتی است.

در 12 ماه منتهی به اکتبر گذشته، گشت مرزی آمریکا با 1.7 میلیون مهاجر مواجه شد که بالاترین رقم از سال 1960 است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند در یک ماه گذشته شمار مهاجران به دلیل سرمای هوا کاهش یافته اما در ماه‌های آینده این روند به سرعت افزایش خواهد یافت؛ همزمان فرمانداران جمهوریخواه آمریکا مهاجران را با اتوبوس و هواپیما به شهرها و ایالت‌های حامی دموکرات‌ها منتقل می‌کنند.

اکنون «ال پاسو» ایالت تگزاس نماد فروپاشی چندین دهه ای سیستم مهاجرتی آمریکا تبدیل شده است؛ مهاجران شامل کودکان در سرمای هوا در خیابان‌ها می‌خوابند و هیچ نهاد قانونی یا پناهگاهی برای مراجعه ندارند.

اوضاع در «ال پاسو» و مناطق اطرافش رفته رفته بدتر و وخیم تر می‌شود.

موضوع مهاجرت در آمریکا به شدت به یک بحث سیاسی دو قطبی تبدیل شده است و بایدن که در دوره کارزار انتخاباتی خود در سال 2020 از منتقدان جدی سیاست مهاجرتی دونالد ترامپ بود، هنوز راه حلی برای آن پیدا نکرد؛ بایدن اکنون قصد دارد بودجه ای 600 میلیون دلاری به ال پاسو تخصیص دهد و در امتداد مرز مکزیک دیواری 18 فوتی در «ال پاسو» بکشد.

مدیر سیاستگذاری یک گروه حقوق بشری در آمریکا می‌گوید: آمریکا قانون پناهجویی را زیر پا گذاشته و رنج مضاعفی با آسیب‌های مختلف به مهاجران رنگین پوست در مرز ایجاد می‌کند.

بایدن در حالی برای یافتن راه حلی برای بحران مهاجرت در مرز با مکزیک تلاش می‌کند که یک مقام ارشد مکزیک صریحا پیشنهاد بایدن مبنی بر اعزام مهاجران به یک کشور امن ثالث را رد؛ ایده ای که نخستین بار در سال 2019 توسط ترامپ مطرح شده بود.

در عین حال موضوعات دیگری مانند فعالیت باندهای مواد مخدر و اختلافات تجاری رسمی بر توانایی همکاری آمریکا و مکزیک در حل و فصل موضوع مهاجران تاثیر جدی بگذارد.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *