سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در قم راه‌اندازی شد

22:37 - 14 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۲۲۶۸
سامانه الکترونیکی پنجره واحد مدیریت زمین قم با هدف ایجاد مانع برای هرگونه تصرف غیرقانونی و دست‌درازی به اراضی و املاک و مدیریت فرآیندهای بین دستگاهی رونمایی شد.

خبرگزاری میزان _  سامانه الکترونیکی پنجره واحد مدیریت زمین قم با هدف ایجاد مانع برای هرگونه تصرف غیرقانونی و دست‌درازی به اراضی و املاک و مدیریت فرآیندهای بین دستگاهی باحضور حسین پورمند مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و حجت‌الاسلام و المسلمین علی مظفری، رئیس کل دادگستری استان قم راه اندازی شد.

حسین پورمند، مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان قم که با حضور رئیس کل دادگستری استان و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان قم در حوزه زمین که با موضوع رونمایی از سامانه الکترونیکی پنجره واحد مدیریت زمین، در اداره کل دادگستری استان قم برگزار شد حضور یافت.

حسین پورمند در این جلسه، اظهار کرد: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند تا اجرای عدالت در کشور به بهترین شکل ممکن تحقق پیدا کند و در سال اول اجرای این سامانه در سراسر کشور کاهش۵۰ درصدی جرایم حوزه زمین هدف گذاری شده است.

وی افزود: بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در جهت پیشگیری از وقوع جرم، سال‌ها است که در جهان تجربه می‌شود و اقدامات بسیار مهمی از حیث علوم روز دنیا و تعریف پروژه‌های میان بخشی انجام شده است.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: با مطالعه این موفقیت‌ها برنامه‌هایی در دستورکار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه است تا با بهره‌گیری از این علوم  و فناوری‌ها نوین و بومی‌سازی و انطباق آنها با قوانین جمهوری اسلامی ایران بتوانیم  در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دستاوردهای بهتری داشته باشیم.

پورمند اظهار کرد: در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه، تاکید بر این است که برنامه‌های پیشگیرانه با استفاده از فناوری‌های نوین نتیجه‌گیری بهتری داشته باشد؛ بر همین اساس همکاری، همگرایی و هم افزایی با  قوای سه‌گانه و سازمان‌های مختلف تعریف شده تا بتوانیم در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی اقدامات موثری را انجام دهیم.

وی ادامه داد: قوه قضاییه برای دادگستری‌های سراسر کشور برنامه هایی تدوین کرده تا در حوزه‌های مختلف همچون حوزه حاشیه نشینی،  وقوع جرایم را به  کمترین میزان خود برسانیم و بیش از سه سال است که با انجام اقدامات مطلوب در مناطق هدف نتایج خوبی را بدست آورده‌ایم.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه عنوان کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضاییه در خصوص به‌کارگیری فناوری‌های نوین، یکی از پروژه‌های اولویت داری که در دستگاه قضایی دارای تعریف و  برنامه بوده، مشارکت در اجرای هرچه بهتر سامانه پنجره واحد مدیریت زمین و سایر اقدامات فناورانه است.

مدیر کل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضایی ابراز کرد: از سال ۱۳۹۳ مقدمات سامانه پنجره واحد مدیریت زمین فراهم شده و در سالجاری نیمی از کشور بالغ بر ۱۵ استان تحت پوشش این سامانه قرار گرفت که دستاوردهای بسیار خوبی را داشته است.

پورمند گفت: پیش‌بینی میشود که با هدف‌گذاری انجام شده و مطالعات صورت گرفته، در سال اول احرای این سامانه در سراسر کشور کاهش ۵۰ درصدی جرایم حوزه زمین محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه ۵۲ عنوان مجرمانه به صورت مستقیم با این سامانه در ارتباط خواهد بود که بخش زیادی از این جرایم   برای دستگاه قضایی پرونده تولیدمی‌کند، اضافه کرد: دستگاه قضایی با پیوستن به عرصه همکاری در تشکیل دولت الکترونیک می‌خواهد اجرای عدالت به بهترین شکل ممکن تحقق پیدا کند..

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه بخش عمده این سامانه، ساماندهی صدور مجوزها برای مردم و تسهیل در این امر است، افزود: این سامانه نظارت عادلانه‌ای در صورت مجوزها دارد که این موضوع می‌تواند در افزایش سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مردم موثر باشد.

وی تاکید کرد: بخش زیر سامانه پایش اراضی دارای اهمیت ویژه‌ای است؛ هنگامی که تصاویر ماهواره‌ای هرگونه تغییر را در حوزه زمین استان پایش و ثبت می‌شود، اتفاق مهمی که در این سامانه رغم می خورد این است که با استفاده از هوش مصنوعی سامانه مواردی را که احتمال تخلف می‌دهد، احراز کرده و تشخیص می‌دهد که در حوزه وظایف قانونی کدام دستگاه است و اعلام تخلف را به آن دستگاه اجرایی ارسال می‌کند.

پرومند خاطر نشان کرد: همچنین در این سامانه عملکرد دستگاه قضایی و دستگاه‌های اجرایی همکار ارزیابی می‌شود؛امیدواریم با گسترش این سامانه، ضمن اینکه از سرمایه‌های ملی و بیت المال به شکل کاملاً قانونی حفاظت می‌شود، مسئولان مربوطه نیز به وظایف‌شان به صورت کامل عمل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری نیز در این جلسه  گفت: اهمیت به‌کارگیری سامانه پنجره واحد مدیریت زمین روشن و واضح است و باید این موضوع را جدی گرفت و همه دستگاه‌های اجرایی مربوطه تا جایی که ممکن است از ظرفیت‌های این سامانه استفاده کنند.

وی بیان کرد: جرایم مربوط به زمین از اهمیت بالایی برخوردار است و در استان قم دغدغه همه مدیران اجرایی نیز حفظ و حراست از اراضی دولتی و جلوگیری از وقوع جرایم مربوط به حوزه زمین است.

رئیس کل دادگستری استان قم اظهار کرد: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین با فراهم ساختن سه امکان پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، مدیریت درخواست متقاضیان خدمات حوزه زمین و همچنین مدیریت فرآیندهای بین دستگاهی قرار است، مانع هرگونه تصرف غیرقانونی و دست‌درازی به اراضی و املاک می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان قم، افزود: با این اقدام، ضمن این که اجرای قوانین و مقررات و صدور مجوز به صورت قانونی تضمین می‌شود، موازی‌کاری در ارائه خدمات در این حوزه نیز به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری با اشاره به اینکه سامانه پنجره واحد مدیریت زمین توسط دستگاه قضایی طراحی شده، ابراز کرد: انتظار است که همچون راه‌اندازی این سامانه الکترونیکی، در ادامه نیز پشتیبانی و اجرایی کردن آن با جدیت دنبال شود و به صورت کامل پیگیری‌های لازم صورت پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه مدیران استان قم، از هر فعالیت و اقدامی در جهت بهبود انجام وظیفه‌شان استقبال کرده‌اند، گفت: پیشنهاد می‌شود یک راه ارتباطی سهل الوصول مستقیم بین مدیران اجرایی و مدیر سامانه پنجره واحد مدیریت زمین برای بیان و رفع مشکلات سیستمی ایجاد شود.

پایان پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *