رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

صادرات کاتالیست‌ به روسیه و افزایش تولید در پارس جنوبی در سایه اعتماد به توان داخلی

15:24 - 13 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۹۸۹۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
یک کارشناس اقتصادی دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز را از جزء الزامات دانست و گفت: در سایه اعتماد به توان داخلی مواردی همچون نوسازی پالایشگاه‌های کشورهای دیگر، صدور کاتالیست‌ها به روسیه و افزایش تولید در پارس جنوبی امکان‌پذیر شده است.

خبرگزاری میزان _ از سال 1390 به بعد تحریم‌های اعمالی علیه کشورمان وارد فاز جدیدی شد به گونه‌ای که به منظور اعمال فشار حداکثری بر ایران، تحریم اقلام راهبردی و استراتژیک صنعت نفت و گاز با جدیت در دستور کار قرار گرفت.

کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند در این وضعیت باید مدیران صنعتی و مسئولان کشور برای حل این مشکل بزرگ، اقدامی خلاقانه و مقابله‌ای هدفمند اعمال و اجرا کنند. در این زمینه در گذشته راهکارهایی همچون دور زدن تحریم‌ها و رفع آن‌ها با مذاکره در دستور کار قرار گرفته بود که چندان اثربخش نبود. به همین دلیل مسئولان مربوطه به فکر مقابله هدفمند با این تحریم‌ها برآمدند که نتیجه آن تکیه و استفاده از توان داخلی در راستای تولید بار اول تجهیزات و اقلام راهبردی شد.

می‌توان گفت یکی از مواردی که از این امکان استفاده کرده است مجتمع گاز پارس جنوبی است. در این مجتمع تاکنون از ۱۶ قلم کالاهای اساسی و بسیار حیاتی تولید بار اول در کشور استفاده شده است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این خصوص اقدامات و همکاری حداکثری وزارت نفت را مثبت ارزیابی کرده است.

در همین رابطه ایمان زنگنه، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با میزان در خصوص اهمیت و لزوم دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز جهت کاهش تاثیر تحریم‌ها توضیحاتی ارائه کرده است.

وی گفت: آمارها نشان می‌دهد که صنایع ما در حال مستهلک شدن هستند. اگر نتوانیم تکنولوژی و تجهیزات را جایگزین کنیم، در سال‌های آینده با تولیدات صنایعی ناکارآمد و بدون بهره‌وری روبه‌رو می‌شویم. بنابراین، در شرایط فعلی اتکا به توان داخلی و تولید تجهیزات و اقلام راهبردی به منظور مقابله هدفمند با تحریم‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

زنگنه در ادامه گفت: برای افزایش میزان سرمایه‌گذاری در توسعه میادین دانش‌بنیان شدن صنعت نفت یک الزام است.

در همین ارتباط، وزیر نفت نیز مطرح کرد که اگر به اندازه کافی سرمایه‌گذاری در این صنعت نداشته باشیم، به واردکننده تبدیل می‌شویم.

در شرایط فعلی نیاز به سرمایه‌گذاری و رو آوردن به تکنولوژی‌های یکی از موضوعات مهم در حوزه صنعت و گاز است. اگر شرکت‌های داخلی بتوانند این فناوری‌ها را در شرایط تحریمی برای کشور تأمین کنند، اتفاق مثبتی رخ خواهد داد. در شرایطی که دسترسی کشور به فناوری‌های روز دنیا و اقلام راهبردی در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و گاز محدود شده است، استفاده از توان داخلی و ظرفیت‌های دانش‌بنیانی می‌تواند کارساز باشد.

در همین خصوص این کارشناس اقتصادی معتقد است که دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز کشور از چند جهت به نفع کشور است. در وهله اول موجب توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور و از طرف دیگر، باعث کاهش قیمت اقلام راهبردی و تجهیزات در صنعت نفت و گاز و کاهش اثر تحریم‌ها می‌شود.

زنگنه صرفه‌جویی ارزی را نتیجه استفاده از ظرفیت دانش‌بنیانی تولید بار اول اقلام راهبردی صنایع بزرگ کشور دانست و اعلام کرد: در سایه همین اعتماد به توان داخلی مواردی همچون نوسازی پالایشگاه‌های کشورهای دیگر، صدور کاتالیست‌ها به روسیه و افزایش تولید در پارس جنوبی امکان‌پذیر شده است. باید در همه صنایع به مانند صنعت نفت و انرژی به این ظرفیت مهم تولید بار اول اهمیت دهند.

کاهش هزینه‌ها یکی از دستاوردهای مهم شرکت‌های دانش‌بنیان

کاهش هزینه‌های دلاری در شرایط فعلی برای کشور ضروری است و استفاده از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به ما در کاهش هزینه‌ها کمک کند. سرریز هزینه‌ای که برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان صرف می‌شود، در نهایت به اقتصاد ملی وارد و تمام کشور از آن منتفع می شوند.

وی در ادامه گفت: برخی تکنولوژی‌ها در اختیار شرکت‌های خاص و به صورت محدود در جهان است. راه دستیابی به این فناوری‌ها یا این است که آن‌ها را از آن شرکت‌ها بگیریم و یا اینکه به شرکت‌های خاصی در داخل کشور مأموریت بدهیم که به طور ویژه بر همان موضوع کار کنند و به فناوری مورد نظر به طرق مختلف از جمله مهندسی معکوس یا روش‌های دیگر دست پیدا کنند.

زنگنه در ادامه بیان کرد: اگر نگاه تمامی نهادهای کشور این باشد که با استفاده از توان داخلی می‌توان به تولید اقلام راهبردی و تجهیزات مورد نیاز دست پیدا کنیم، اتفاقات مثبتی در کشور رخ می‌دهد، اما باید بدانیم که راه طولانی‌ای در پیش داریم و دستیابی به فناوری مورد نیاز برای تولید اقلام راهبردی در کشور روندی تدریجی است، اما ضرورت دارد این راه را شروع کنیم. ما در صنعت نفت و گاز نیاز به سرمایه‌گذاری‌های خارجی داریم اما در این حین توجه به توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های موجود دانش‌بنیانی می‌تواند موثر باشد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: هر چقدر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر باشد و سفارش بیشتری به آن‌ها بدهیم و اعتماد بیشتری به آن ها داشته باشیم، بیشتر جان می‌گیرند و می‌توانند اتفاقات مثبتی را در فضای اقتصادی و صنعتی کشور رقم بزنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *