صرفه‌جویی ارزی و ایجاد اشتغال با حمایت از تولید اولی‌ها

10:38 - 10 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۴۵۴۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با اثرات تولید بار اول تجهیزات راهبردی صنایع، گفت: با حمایت از تولید بار اول علاوه بر کاهش ارزبری و ایجاد اشتغال، وابستگی‌ در بخش تجهیزات نفت و گاز به خارج کمتر می‌‌شود.

خبرگزاری میزان _ مسئله تولید بار اول تجهیزات راهبردی مورد نیاز صنایع بزرگ کشور، یکی از مهم‌ترین اقدامات و مقابله‌های هدفمند و اثرگذار بر تحریم‌های ممنوعیت فروش اقلام راهبردی به صنایع کشور است.

اهمیت صنعت نفت و گاز کشور و دانش‌بنیان شدن این صنعت نیز در صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان در بهمن 1400 کاملا مشهود بوده است و نسبت به اهمیت آن و عقب‌ماندگی دولت قبل در این موضوع به دولت سیزدهم تاکید کردند که مسیر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز کشور را دنبال کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که ایران در زمینه تولید بار اول تجهیزات راهبردی صنعت پالایشی کشور به مرز خودکفایی رسیده و به سمت صادرات این تجهیزات بومی‌سازی‌شده در حرکت است.

صادرات این تجهیزات به سایر کشورها همانند ونزوئلا و سوریه باعث کمک به بازسازی پالایشگاه‌های نیمه‌فعال آن‌ها و کاهش وابستگی استراتژیک این کشورها به خدمات تحریمی اروپا و آمریکا خواهد شد و همچنین در مقابل با پالایش نفت خام ایران در این پالایشگاه‌ها، کشور می‌تواند فرآورده‌های نفتی غیرقابل تحریم نظیر بنزین را دریافت کند.

کارشناسان می‌گویند بومی‌سازی و تولید بار اول تجهیزات راهبردی صنعت پالایش کشور در مدت زمان کوتاهی به بال اصلی توسعه صادرات نفت خام ایران تبدیل شده و این موضوع، بیانگر اهمیت نگاه به تولید بار اول و بومی‌سازی تجهیزات در کلیه صنایع کشور است که ابتدا به صرفه‌جویی ارزی و سپس به درآمدزایی ارزی نیز منتج خواهد شد.

در همین رابطه فتح‌الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با میزان در مورد لزوم حمایت از تولید اولی‌ها در حوزه تولید ابزارآلات و تجهیزات صنعت نفت وگاز، گفت: سیاست کشور و قانون جهش تولید دانش‌بنیان در مجلس برای حمایت از تولید بار اول اقلام راهبردی و استراتژیک صنایع کشور و شرکت‌های دانش بنیان بنا نهاده شد و در ماده 10 این قانون مهم، حمایت‌های عملی برای مدیران صنعتی در جهت شکل‌گیری تقاضا برای تولید بار اول تجهیزات راهبردی را مصوب کردیم تا از این طریق حمایت از تولیدات داخلی جدی‌تر دنبال شود.

وی اظهار کرد: واردات این تجهیزات و ابزارآلات راهبردی در حوزه نفت و گاز هم ارز را کشور خارج می‌کند و هم به اشتغال و تولید ضربه می‌زند و کشور را درگیر و وابسته به خارج خواهد کرد. حمایت ما از این تولید بار اولی‌ها حمایت از اشتغال و‌ تولید و کاهش ارزبری است.

توسلی ادامه داد: با حمایت از تولید بار اول علاوه بر کاهش ارزبری و ایجاد اشتغال، وابستگی‌ در بخش تجهیزات نفت و گاز به خارج کمتر و باعث کمرنگ شدن اثر تحریم‌ها می‌شود. وقتی ما خروج ارز نداشته باشیم می‌توانیم از این ارز در داخل کشور استفاده کنیم و حتی به انتقال این تجارب و دانش و همچنین صادرات این تجهیزات راهبردی نیز بپردازیم که این کار اهمیت بسیار استراتژیک برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی ما نیز خواهد داشت.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: ما در زمینه تولید بار اول و دانش‌بنیان‌ها تجارب و دانش خوبی داریم اما باید استفاده به موقع و درست از آن مدیریت شود. مبنای اقتصاد کشور حمایت از دانش‌بنیان‌ها و تولید بار اول است و رهبر انقلاب، دولت و مجلس بر این امر که جزء سیاست‌های کلی کشور است، تاکید دارند.

انتهای پیام/


برچسب ها: گاز گاز نفت نفت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *