تقلب در امتحانات؛ نقشه جدید مافیای معدل برای کنکور

9:36 - 13 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۹۰۳۹
بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون سوال و کلیدهای 12 درس امتحان نهایی دقایقی پس ازآغاز آزمون‌ها در کانال‌های فضای مجازی لو رفته است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: «مافیای معدل» واژه عجیب و جدید این روزهای حوزه آموزشی کشور است که با شروع امتحانات نهایی، بازار کاسبی جدیدی را برای کنکور راه انداخته است؛ مافیایی که پیش از این هم کنکور را بهانه خالی‌کردن جیب داوطلبان و پایمال‌کردن حق درسخوان‌ها قرار داده بود اما حالا پاسخ سؤالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم و آزمون‌های ایجاد سوابق تحصیلی یا ترمیم نمرات نهایی را به‌صورت رایگان منتشر می‌کند تا مسیر دریافت هزینه‌های کلانشان برای نخستین مرحله کنکور در دی1401 را هموار کنند.

کنکور امسال با مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای نخستین‌بار، دو مرحله‌ای شده و نخستین آزمون هم 29 تا 30 دی برگزار خواهد شد. پیش‌درآمد آن هم آزمون‌های ایجاد سوابق تحصیلی یا ترمیم نمرات نهایی است که از سوم دی آغاز شده و تا 24دی ادامه دارد.

اما از همان روزی که این امتحانات آغاز شد، کانال‌های تلگرامی بلافاصله پس از شروع آزمون‌ها سؤالات و کلیدها را به‌صورت رایگان در اختیار داوطلبان قرار دادند. درآمدشان هم در فروش تجهیزات جاسوسی است که امکان تماس و دسترسی به سؤالات را برای داوطلبان فراهم می‌کند.

البته محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در انتقاد از تقلب‌های صورت‌گرفته در این آزمون‌ها، تنها لورفتن این سؤالات قبل از برگزاری آزمون را تکذیب می‌کند اما مشکل اینجاست که طی 10روز اخیر اقدام مهمی در این‌باره صورت نگرفته و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تمامی این کانال‌ها که تعدادشان هم کم نیست، همچنان فعالیت‌شان برقرار است و تمامی پاسخ‌ها را نیم‌ساعت قبل از پایان زمان آزمون منتشر می‌کنند.

کسب و کار تقلب!

به‌نظر می‌رسد که انتشار سؤالات امتحانات نهایی، به تضمینی برای فروش سؤالات کنکور دو‌ مرحله‌ای 1402 برای این کانال‌های تلگرامی تبدیل شده باشد؛ کانال‌هایی که از زمان اعلام مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تأثیر قطعی معدل بر کنکور1402، داوطلبان را هم به حضور در امتحانات ترمیم معدل تشویق کردند و هم حضور در کنکور دی1401.

در این میان برخی‌شان ادعا می‌کنند که امکان دسترسی به سؤالات قبل از شروع امتحانات و کنکور به هیچ عنوان وجود ندارد، اما توصیه اکیدشان تقلب و کسب نمره تضمینی است آن‌هم با ابزار جاسوسی چند‌میلیونی که می‌گویند لو‌رفتنی هم نیستند؛ از هندزفری‌های نامرئی تا بطری‌های آبی که سیگنال‌ها را کور می‌کنند. برخی دیگر هم مدعی فروش سؤالات کنکور دی هستند، همراه با ارائه پاسخ‌ها در جلسه امتحان. اما هزینه‌هایشان باور‌نکردنی‌ است، یک میلیارد تا یک میلیارد و 500میلیون‌تومان برای قبولی تضمینی در رشته‌های پزشکی و 100تا 500میلیون هم برای رشته‌های انسانی و مهندسی!

به هشدارها توجه نشد

امتحانات نهایی در مدارس بزرگسالان در حال برگزاری است و پیش از این بسیاری از کارشناسان، درباره نبود آمادگی در وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری ایمن و سلامت امتحانات نهایی دی‌ماه امسال هشدار داده بودند؛ هشدارهایی که دیده نشد و پیگیری‌ها از مدارس نشان می‌دهد که دقت کافی و مناسب هم در شناسایی ابزارهای جاسوسی در زمان برگزاری آزمون وجود ندارد.

یکی از داوطلبان در این‌باره می‌گوید: «زمان ورود به امتحان با استفاده از یک دستگاه، ما را چک می‌کنند تا گوشی یا هندزفری نداشته باشیم، اما فقط از سر تا زانو این کار انجام می‌شود و برخی دانش‌آموزان دستگاه‌ها را در کفش‌هایشان مخفی می‌کنند. برخی مواقع اینترنت را قطع می‌کنند اما سمعک و هندزفری‌هایی که این روزها به‌عنوان ابزار جاسوسی به داوطلبان می‌فروشند، نیازی به اینترنت ندارد و با تماس پاسخ‌ها را ارائه می‌کنند. اگر همین دستگاه‌ها لای یونولیت یا مشمای حباب‌دار گذاشته شود، قابل ردیابی نیست.»

محسنی هم والدین یکی از همین دانش‌آموزانی است که در امتحانات ترمیم نمره شرکت کرده و از روند نظارت بر این تقلب‌ها گلایه می‌کند و می‌گوید: «با هر سازمانی که تماس می‌گیریم ما را به دیگری ارجاع می‌دهند، هیچ اقدامی نمی‌کنند و تنها حق فرزندان‌ ماست که در حال پایمال‌شدن است. از یکی از این کانال‌های تلگرامی که سؤالات امتحانات را منتشر می‌کند، پیگیری کردم، پاسخ داد که با 100میلیون معدل 19.5 و سؤالات کنکور دی را به ما می‌دهد. من خودم با فرزندم سؤالاتی که منتشر کردند را تطابق دادیم و تقریبا 90درصد درست بود. این یعنی سقوط اخلاقی و فرهنگی، چرا‌که فرزند من دیگر حاضر به درس خواندن نیست.»

در این‌باره اوایل هفته هم احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار لغو مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شد.

در بخشی از این نامه آمده بود: «آموزش و پرورش زیرساخت و آمادگی لازم برای اجرای مصوبه کنکور در دی‌ماه امسال و خرداد‌ماه سال آینده را ندارد. در همین چند روز که از برگزاری آزمون نهایی دی‌ماه گذشته است، گزارش تقلب و تخلف در حوزه‌ها بسیار زیاد است و درصورت ادامه این امتحانات با اجرای مصوبه تأثیر قطعی معدل در پذیرش داوطلبان در دانشگاه‌ها، مفسده‌های جبران‌ناپذیر به بار می‌آید.» هنوز معلوم نیست مسئولان وزارت آموزش و پرورش چه تصمیمی برای ادامه این روند خواهند گرفت.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *