سهم ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور

9:28 - 04 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۷۴۰۸
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: سوابق تحصیلی سهم ۴۰ درصدی در آزمون سراسری دارند که این میزان برای سال‌های آینده ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش‌ می‌یابد.

خبرگزاری میزان _ ایرنا نوشت: محسن زارعی درباره اعمال سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور اظهارکرد: براساس تکلیف آموزش و پرورش، سوابق تحصیلی سهم ۴۰ درصدی در آزمون سراسری دارند، این سهم ۲۶ درصد برای امسال مربوط به دروس عمومی و ۱۴ درصد مربوط به دروس اختصاصی است.

وی افزود: این عنوان دروس و ضرایب به داوطلبان اعلام شده است و سال‌های آینده ۵۰ تا ۶۰ درصد این سهم افزایش می‌یابد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تغییری که اتفاق می‌افتد، این است که سال تحصیلی آینده آزمون‌های نهایی سه پایه برگزار می‌شود، یعنی پایه دهم و یازدهم هم تسری می‌یابد و نهایی می‌شود.

زارعی یاد آور شد: اما امسال صرفا پایه دوازدهم مانند روال گذشته است اما سهم آن در آزمون سراسری به جای تاثیر مثبت، تاثیر قطعی اعلام شده است.

بنا به این گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۹۸ به شکل جدی‌ آسیب‌شناسی موضوع کنکور را در دستور کار قرار داد و این روند به تصویب مصوبه‌ای در جلسه ۸۴۳ منجر شد. این مصوبه بار دیگر در جلسات شورا مطرح و اصلاح شد و در نهایت در جلسه ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی (۱۷ خرداد ۱۴۰۱) به تصویب رسید و رئیس جمهوری ۲۵ تیر ۱۴۰۱ آن را به نام ماده واحده "تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)" ابلاغ کرد و به این شکل برگزاری آن قطعی شد.

بر اساس بند ۳ ماده ۳ این مصوبه، «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۶ - ۱۴۰۵ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود».

همچنین بر اساس ماده ۴ «وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی دانش آموزان اقدام نماید به گونه‌ای که برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی از سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ و به بعد همه فارغ‌التحصیلان دارای سوابق تحصیلی باشند.»

آموزش و پرورش نقشی در شرکت‌ نکردن دانش‌آموزان خارج از کشور در کنکور ۲ مرحله‌ای ندارد

زارعی همچنین در ادامه در پاسخ به این پرسش که علت شرکت نکردن دانش‌آموزان خارج از کشور در مرحله‌ دوم کنکور سراسری اظهار کرد: سازمان سنجش متولی بحث برگزاری کنکور است و آموزش و پرورش نقشی در این موضوع ندارد.

سرپرست مدارس جمهوری اسلامی در عراق، قطر و آفریقا پیش از این درباره برگزاری کنکوری سراسری در این کشور اظهار داشت: ثبت نام کنکور و برگزاری کنکور در قطر انجام می‌شود. البته امسال با تغییری که در سیستم ۲ مرحله‌ای کنکور ایجاد شده در این مرحله تا کنون اجازه ثبت نام دانش آموزان خارج از کشور فراهم نشده و این موضوع به نوعی چالش است.

محسن بیگی توضیح داد: این امکان باید برای دانش‌آموزان خارج از کشور هم مانند دانش آموزان داخل ایران فراهم شود که در ماه تیر و ماه دی بتوانند در کنکور سراسری شرکت کنند.

اکنون حدود هشت هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز وجود دارد که در ۷۶ مدرسه جمهوری اسلامی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند همچنین هزار و ۶ نفر معلم در مدارس خارج از کشور مشغول کار هستند که به گفته مسئولان مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و تربیت ۶ ساحته دانش آموزان تلاش می‌کنند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *