آغاز عملیات احداث و تکمیل ۲۳ تقاطع غیرهمسطح در پایتخت / صرفه‌جویی ۲ میلیارد لیتری بنزین با اصلاح تقاطع‌ها

11:28 - 10 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۴۸۵۹
همزمان با نوزدهمین شنبه امید و افتخار، آیین آغاز احداث و تکمیل ۲۳ تقاطع غیرهمسطح با حضور شهردار تهران برگزار شد.

خبرگزاری میزان - به گزارش شهر، در نوزدهمین شنبه افتخار و امید امروز -شنبه دهم دی‌ماه ۱۴۰۱- کلنگ آغاز عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با بزرگراه شهید زین‌الدین (شمال به غرب) به زمین خورد. همچنین به صورت همزمان عملیات تکمیل و احداث ۲۲ تقاطع دیگر در مناطق ۵، ۸، ۱۴،۲،۱۷،۱۸ و ۲۰ تهران نیز آغاز شد.

عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید آبشناسان با خیابان جنت‌آباد، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همت با بزرگراه اشرفی اصفهانی و تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید حکیم با بلوار تعاون در منطقه ۵، دوربرگردان شمال به شمال بزرگراه شهید باقری (جنوب خیابان گلبرگ) در منطقه ۸، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه بسیج با بزرگراه شهید محلاتی در منطقه ۱۴، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید چمران با بزرگراه شهید همت (جنوب به غرب) و زیرگذر جنوب به جنوب بزرگراه شهید چمران (در محدوده بوستان گفتگو) در منطقه ۲ نیز رسماً و همزمان امروز آغاز خواهد شد.

همچنین تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با بزرگراه شهید زین‌الدین (شمال به غرب) در منطقه ۴، اتصال طرفین بزرگراه آیت‌الله سعیدی در منطقه ۱۷، زیرگذر تقاطع بلوار الغدیر با بلوار معلم (چهارراه قهوه خانه) در مناطق ۱۷ و ۱۸ و تقاطع محور شهید آوینی با بلوار حرم عبدالعظیم حسنی (ع) در منطقه ۲۰ از دیگر پروژه هایی است که در نوزدهمین شنبه امید و افتخار عملیات عمرانی آن آغاز شد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در این مراسم گفت: بخش اول پروژه شهید بروجردی امسال و بخش دوم آن در نیمه اول سال آینده و بخش اول پروژه شهید شوشتری در نیمه اول سال آینده تمام می شود و اتمام آن تا دو سال و نیم آینده خواهد بود پروژه ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) هم ظرف یک سال و نیم آینده انجام می شود.

شهردار تهران اضافه کرد: امری که مغفول واقع مانده، اصلاح تقاطعی در بزرگراه ها بود. ۹۸ اصلاح تقاطع که سرجمع آن به ۲۰۰ کیلومتر زیرسازی و توسعه نیاز داشت با اعتبار ۱۲هزار میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است تا مردم به جای  ۷۸۵ کیلومتر حدود  ۵۷ کیلومتر راه را طی کنند و مصرف بنزین در شهر روزانه ۶۰۰ هزار لیتر کاهش پیدا کند. ضمن اینکه وقت مردم در این خیابان ها و بزرگراه ها گرفته نمی شود و در واقع از تضییع حقوق مردم جلوگیری می شود.

وی عنوان کرد: کل بزرگراه های شهر تهران بیش از ۶۰۰ کیلومتر است و با این اصلاح ها بیش از کل بزرگراه ها برای مردم تسهیلاتی از جمله دسترسی منطقه ای و محله ای ایجاد می شود. تا قبل از امروز قریب ۷۰۰ میلیارد تومان و با این ۲۳ پروژه ۲ هزار میلیارد را عملیاتی  و  برای سال آینده ۱۸۵ کیلومتر با  ۳۸ پروژه ای که بخشی از آن از قبل انجام شده و بخشی دیگر نیز انجام خواهد شد، عملیاتی خواهد شد.

در ادامه این مراسم مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: با بیان اینکه حدود ۹۸ تقاطع غیرهمسطح در حوزه بزرگراه ها و پل ها باید تکمیل شود، افزود: امیدواریم تا ۲ سال دیگر این پروژه ها تکمیل شوند، چرا که اگر هزینه احداث این پروژه ها را حتی قرض هم کنیم باز هم به نفع ما است و علاوه بر کاهش مصرف بنزین و تولید دود، آسایش را برای مردم به ارمغان می‌آورد. کاهش مسیر و وقتی که مردم برای تردد می گذارند، بسیار مهم است.

عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز با اشاره به آلودگی هوا گفت: در حوزه فنی و عمرانی به اندازه سهم خود اقدام کرده ایم؛ در حال حاضر بیش از ۷۰۰ کیلومتر مسیر تهرانی ها به اسراف بنزین منجر می‌شود که این ۷۰۰ کیلومتر منجر به صرف ۶۰۰ هزار لیتر بنزین اضافه و همین موضوع منجر به تبعات زیست محیطی و اجتماعی می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در یک بازه ۱۰ ساله این تقاطع ها اصلاح شود، بالغ بر ۲ میلیارد لیتر بنزین صرفه جویی می شود.

شعبانی با بیان اینکه ۷ تقاطع احداث شده است، گفت: ۸ تقاطع دیگر در دستور کار است که ۶ کیلومتر آن امسال افتتاح و عملیات اجرایی ۲۳ تقاطع نیز امروز انجام می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *