قوه قضاییه مولد اشتغال زندانیان/ 239 میلیون درآمد با اشتغال 15 مددجو در کارگاه میناکاری زندان مرکزی یزد حاصل شد

8:59 - 09 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۱۱۷۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
15 مددجوی زندان مرکزی استان یزد در سال‌جاری با همت دادگستری کل، اداره کل زندان‌های استان و مسئولان زندان مرکزی یزد، پس از حرفه آموزی در گارگاه «فیروزه کوبی» به مرحله تولید رسیده و درآمد 239 میلیون تومانی کسب کردند.

خبرگزاری میزان – بیکاری بدلیل عدم بهره‌مندی از دانش و یا مهارت حرفه‌ای یکی از دلایل بازگشت مجدد افراد آزاد شده به زندان است به همین دلیل حرفه‌ و مهارت آموزی به زندانیان بمنظور اشتغال در درون و پس از خروج آنان از زندان در قوه قضاییه مورد توجه قرار گرفته است.

در همین راستا یکی از اولویت های مهم و مورد توجه سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون زندانیان در سطح کلان، نیز حمایت از توسعه اشتغال و حرفه آموزی مولد در زندان‌ها در راستای باز اجتماعی شدن زندانیان و حمایت از خانواده آنان است که سازمان، ادارت کل و مسئولان متولی زندان‌ها در سراسر کشور در سال‌های اخیراقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند.

دادگستری کل و اداره کل زندان‌های استان یزد، نیز برهمین اساس در ۷ ماهه سال‌جاری با تشکیل ۴۶ کارگاه آموزشی و تولیدی در زندان‌های استان گام موثری در جهت حرفه آموزی و اشتغال زندانیان برداشته‌اند، تشکیل کارگاه‌های «خیاطی، چرم‌دوزی، کاربافی، فیروزه کوبی، میناکاری روی مس و سفال و کفشدوزی» در زندان مرکزی یزد نمونه‌ای از کارگاه‌های مستقر در زندان‌های استان یزد است.

برگزاری یک دوره آموزشی فشرده در سال‌جاری

کارگاه «فیروزه کوبی» از جمله کارگاه‌های تشکیل شده در زندان مرکزی یزد است که از ابتدای سال تاکنون 1 دوره آموزشی فشرده در این کارگاه برای زندانیان علاقه‌مند برگزار شده است، در این گزارش شرحی از نحوه آموزش، میزان اشتغال و کسب درآمد زندانیان مشغول در این کارگاه گنجانده شده است.

دریافت مدرک پایان دوره از سازمان فنی و حرفه‌ای

در هر دوره آموزشی ۱۵ الی ۲۰ مددجو در گارگاه «فیروزه کوبی» ابتدا تحت نظر مربیان و استادان تایید شده از سوی سازمان فنی و حرفه‌ایی آموزش‌های لازم را دیده و برای گرفتن مدرک معتبر به اداره فنی و حرفه ای یزد معرفی می شوند.

آموزش و امتحان پایان دوره رایگان

از ابتدای سال تاکنون 15 زندانی در گارگاه‌ «فیروزه کوبی» آموزش دیده و به ترتیب برای گرفتن مدرک معتبر به اداره کل فنی و حرفه‌ای استان یزد معرفی شده یا خواهند ‌شد و نکته حائز اهمیت این است که مواد اولیه مورد نیاز برای آموزش و تولید در این کارگاه مانند سایر گارگاه‌های آموزشی مستقر در زندان‎‌های استان با رایزنی دادگستری کل و مسئولان اداره زندان‌های استان توسط خیران یزدی تهیه می‌شود و علاوه بر این آموزش و شرکت در امتحانات فنی و حرفه ای جهت دریافت مدرک معتبر پایان دوره نیز در پی انعقاد تفاهم نامه ایی با فنی و حرفه‌ای استان برای مددجویان به صورت کاملا رایگان و در محل زندان برگزار می‌شود.

درآمد 239 میلیونی مدجویان در ۸ ماه

محصولات تولیدی مددجویان در گارگاه «فیروزه کوبی» زندان مرکزی یزد توسط سازمان حمایت از زندانیان و یا تشکیل نمایشگاه در درون و بیرون زندان عرضه و بفروش رسیده و درآمد حاصل از آن مستقیما به حساب زندانیان واریز می‌شود و از ابتدای سال تاکنون درآمد حاصله از تولیدات میناکاری مددجویان در این کارگاه 239 میلیون تومان بوده است.‌

بیشتر بخوانید:

۳ هزار دادرسی الکترونیک در دادگستری یزد برگزار شد

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری اشتغال

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *