رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مهم ترین رویدادهای حقوق بشری در سال 2022

9:26 - 11 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۹۰۳۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فهرستی از مهم ترین رویدادهای حقوق بشری سال 2022 در این گزارش مورد بازخوانی قرار گرفته‎اند.

خبرگزاری میزان – سال 2022 به پایان رسید؛ سالی که شاهد رویدادهای حقوق بشری و دیگر تحولات و اتفاقات بود.

به گزارش «دیده بان حقوق بشر»، رویدادهای حقوق بشری متعددی در سال 2022 رخ داد؛ در این گزارش برخی از مهمترین خبرهای حقوق بشری جهان در سال 2022 مورد بازخوانی قرار می‌گیرند:

- اعدام 81 نفر در یک روز در عربستان: عربستان در مارس سال 2022 اقدام به اعدام 81 نفر در یک روز کرد که بزرگ ترین اعدام دسته جمعی در عربستان در سال‌های اخیر است.

-مرگ هولناک ده‌ها پناهجو در مرز اسپانیا و مراکش: در ماه ژوئن 2022 دستکم 23 پناهجوی آفریقایی هنگام تلاش برای عبور از مرز مراکش جهت ورود به اسپانیا کشته شدند.

ویدئوها و تصاویر منتشر شده از این فاجعه نشان دهنده عمق نقض حقوق پناهجویان در این حادثه هستند.

-ممنوعیت حجاب در هند: اعلام ممنوعیت حجاب در ایالت کارناتاکا هند در فوریه 2022 سبب بروز اعتراض در این کشور شد؛ براساس ممنوعیت مذکور، دانشجویان دختر مسلمان از پوشیدن حجاب و روسری منع شدند.

این اقدام مقام‌های هندی در واقع گام دیگر دولت هند در مسیر رو به رشد به حاشیه راندن مسلمانان است.

مسلمان در هند در سال 2022 در معرض خشونت‌های شدید قرار گرفتند.

-تداوم نقض حقوق بومیان در کانادا: بومیان کانادایی در سراسر سال 2022 شاهد تداوم روند نقض حقوق بشری خود بودند؛ نرخ نامتناسب زنان بومی از جمعیت زندانیان زن، عدم پیشرفت در پرونده پرداخت غرامت به کودکان بومی، تداوم قتل و ناپدید شدن زنان و دختران بومی، عدم تامین آب آشامیدنی سالم، سهم نامتناسب بومیان از فقر، تبعیض علیه بومیان در مراکز بهداشتی و درمانی، ... و ده‌ها مورد دیگر از نقض حقوق بومیان همچنان زندگی آنان را تحت الشعاع قرار داده است.

- تداوم رسوایی جنسی در کلیساهای کاتولیک: کلیساهای کاتولیک در کشورهای مختلف غربی در سال 2022 شاهد افشاگری‌های پی در پی درباره رسوایی تجاوز و آزار جنسی توسط کارکنان این نهاد بودند.

همزمان شکایت‌های قربانیان به دلیل اعمال نفوذ کلیسای کاتولیک بی حاصل مانده و آنان را در شرایط دشواری قرار داد.

-همکاری آژانس مرزی اتحادیه اروپا با عملیات‌های غیرقانونی علیه مهاجران و پناهجویان: اگرچه در پی افشاگری‌های متعدد درخصوص نقض حقوق و قوانین بین المللی بشری در فرانتکس یا همان آژانس مرزی اتحادیه اروپا مدیر اجرایی این نهاد در ماه‌های آغازین 2022 برکنار شد، اما گزارش‌ها از ادامه روند همکاری فرانتکس با کشورهای مرزی اتحادیه اروپا در اجرای عملیات‌های ضد مهاجرتی غیرقانونی منجر به نقض حقوق بشر حکایت دارند.

-زندان های آمریکا: روند فروپاشی زندان‌ها و نقض حقوق انسانی زندانیان در آمریکا در سال 2022 با شدت ادامه یافت؛ گزارش‌های متعدد در این باره به خوبی عمق فاجعه کنترل ناپذیر و مدیریت نشده در زندان‌های آمریکا را آشکار می‌کنند.

-خشونت پلیس در کشورهای اروپایی: اروپا در پی مواجهه با بحران‌های درهم تنیده، شاهد شکل گیری و بروز اعتراض‌های ضد دولتی گسترده ای بود؛ این اعتراض‌ها عمدتا با سرکوب و خشونت پلیس مواجه شدند.

-تداوم روند کشتار سیاهپوستان در آمریکا: با وجود گذشت دو سال از قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس این کشور همچنان روند سیستماتیک نقض حقوق بشری سیاهپوستان در آمریکا ادامه دارد.

سیاهپوستان آمریکایی همچنان قربانی رویکرد نژادپرستانه پلیس این کشور می‌شوند و به قتل می‌رسند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *