رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دولت آلمان تبعیض و نژادپرستی علیه مسلمانان را نادیده می‌گیرد

9:20 - 04 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۷۳۵۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دولت آلمان اغلب تبعیض و نژادپرستی را علیه مسلمانان در این کشور نادیده می‌گیرد.

خبرگزاری میزان - بسیاری از آلمانی‌ها موارد نژادپرستی علیه مسلمانان یا کسانی که تصور می‌شود مسلمان هستند را در نظر نمی‌گیرند و کارشناسان هشدار می‌دهند که آگاهی عمومی بیشتری لازم است و شکاف‌های موجود در داده‌ها باید برای مقابله با این مشکل بسته شود.

به گزارش «یوراکتیو»، بر اساس طیف وسیعی از مطالعات، مسلمانان در آلمان در بسیاری از زمینه‎ها از جمله بازار کار و مسکن، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی با تبعیض روبرو هستند.

با این حال، تحقیقات مرکز تحقیقات مهاجرت و ادغام آلمان (DeZIM) نشان می‌دهد که نمونه‌های نژادپرستی علیه مسلمانان - و کسانی که تصور می‌شود مسلمان هستند - اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

طبق گزارشی که این مرکز در سال جاری منتشر کرد، در صورتی که فرد آسیب‎دیده مسلمان باشد، احتمال کمتری وجود دارد که به حمله علیه وی به عنوان اقدام نژادپرستانه قضاوت شود؛ پاسخ دهندگان با سناریوهای فرضی مختلف، این موضوع را نادیده می‌گیرند.

برای «ریما هانانو»، رئیس CLAIM، یک سازمان غیردولتی که برای مبارزه با احساسات ضد مسلمانان کار می‌کند، چنین نتایجی نشان می‌دهد که هنوز آگاهی از نژادپرستی و تبعیض (ادراکی) علیه مسلمانان در جامعه آلمان وجود ندارد.

«هانونا» می‌گوید: نیاز به ایجاد حساسیت و اطلاعات بیشتر در همه سطوح وجود دارد، زیرا به سادگی عدم آگاهی از مشکل در سراسر جامعه وجود دارد.

یک میراث تاریخی

 این در حالی است که آلمان در میان کشورهای اتحادیه اروپا با بیشترین جمعیت مسلمان قرار دارد و پس از فرانسه در رتبه دوم قرار دارد.

بر اساس داده‌های دولت آلمان، بین 5.3 تا 5.6 میلیون مسلمان در سال 2019 در این کشور زندگی می‌کردند که سهمی بین 6 تا 7 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

تبعیض و نژادپرستی علیه این جمعیت در آلمان ریشه‌های تاریخی دارد و به گذشته‌های دور بازمی‌گردد.

معایب تحصیلی، زندگی حرفه‌ای

 بر اساس گزارش DeZIM، نژادپرستی علیه مسلمانان در آلمان امروز اغلب ریشه در کلیشه‌های موجود علیه کارگران مهمان دارد که اکنون به جای ملیت، به مذهب تعبیر می‌شوند.

در همین حال، نمونه‌هایی برای چگونگی تاثیر نژادپرستی، تبعیض و کلیشه‌ها بر زندگی مسلمانان و کسانی که چنین تصور می‌شوند، بسیار گسترده است.

نژادپرستی ضد مسلمانان می‌تواند به‌عنوان موانع ساختاری، به‌عنوان تبعیض قانونی، و همچنین به‌عنوان طرد عمومی، خصومت، خشونت و موارد دیگر ظاهر شود.

به عنوان مثال، در رابطه با بازار کار، مطالعه‌ای در سال 2018 نشان داد افرادی که از سوی استخدام‌کنندگان، مسلمان تلقی می‌شوند، در طول مراحل درخواست شغل با آسیب‌های «قابل توجهی» مواجه هستند و پاسخ تماس کمتری در مصاحبه‌های شغلی دریافت می‌کنند.

علاوه بر این در یک مطالعه در سال 2021 در مورد تبعیض در مدارس «برلین»، 78 درصد از دانش‌آموزان مسلمان گفتند که در مقایسه با همسالان خود رفتار نابرابر بیشتری را تجربه می‌کنند، در حالی که به ویژه دخترانی که روسری به سر داشتند، واکنش‌های منفی و اظهارات تحقیرآمیز را حتی از سوی کارکنان آموزشی گزارش کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *