طرح آژانس برای ایجاد منطقه امن در اطراف نیرووگاه زاپروژیا

13:08 - 03 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۶۴۲۳
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که تلاش‌های دیپلماتیک برای ایجاد یک منطقه ایمنی و امنیت هسته‌ای در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین در حال پیشرفت است.

خبرگزاری میزان - «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که تلاش‌های دیپلماتیک برای ایجاد یک منطقه امن در اطراف نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» در اوکراین در حال پیشرفت است.

به گزارش «شینهوا»، گروسی یک روز پس از دیدار و مشورت با مقامات ارشد روسیه در مورد این موضوع در مسکو، در بیانیه‌ای گفت: هدف «توافق و اجرای سریع اقدامات بسیار ضروری» است.

وی گفت که رایزنی‌‎ها با روسیه و اوکراین برای دستیابی به این هدف در آینده نزدیک ادامه خواهد یافت.

مدیرکل آژانس افزود که این نکته کلیدی است که منطقه صرفاً بر جلوگیری از یک حادثه هسته‌ای تمرکز کند؛ من با احساس فوریت به تلاش‌های خود برای رسیدن به این هدف ادامه می‌دهم.

نیروگاه زاپروژیا، یکی از بزرگترین نیروگاه‌های هسته‌ای اروپا است که از اوایل ماه مارس توسط نیروهای روسیه کنترل می‌شود.

روسیه: همکاری مولداوی با ناتو امنیت این کشور را تضعیف می‌کند

«میخائیل گالوزین»، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: تشدید همکاری مولداوی با ناتو امنیت این کشور را تضعیف می‌کند و عرضه تسلیحات غربی تنها پیامدهای منفی به همراه خواهد داشت.

«گالوزین»، افزود: تقویت همکاری بین «کیشیناو» و کشورهای ناتو در حوزه نظامی و نظامی-فنی عاملی است که امنیت خود مولداوی را تا حد زیادی تضعیف می‌کند؛ همانطور که تجربه نشان می‌دهد، پمپاژ بی پروای تسلیحات غربی به یک کشور خاص یا استقرار نیروهای ناتو در خاک آن به هیچ وجه به امنیت یا حاکمیت آن نمی‌افزاید، بلکه برعکس، آن را به فاجعه نزدیک می‌کند.

به گفته وی، تجربه غم‌انگیز اوکراین را می‎توان به وضوح در مورد مولداوی در نظر گرفت؛ تعاملات مولداوی با غرب در حوزه نظامی بیشتر شبیه تصرف سرزمین است.

این دیپلمات در بخش دیگری گفت: ما بارها از کیشیناو به طور رسمی خواسته‌ایم که آگاهانه به پیشنهادات تحمیل شده توسط غربی‌ها در مورد بهبود توان دفاعی مولداوی که ربطی به حفظ صلح و ثبات ندارد، نگاه کند.

وی ادامه داد که با وجود این هشدارها، مقامات مولداوی تمایل خود را برای توسعه همکاری نزدیک‌تر با کشورهای غربی در حوزه نظامی نشان می‌دهند.

«گالوزین»، گفت: می‌خواهم یک بار دیگر بگویم که شک دارم که چنین به اصطلاح «کمک‌هایی» از سوی غرب، که بیشتر یادآور «تصرف ارضی» است، به نفع مولداوی باشد.

تحویل اس-400 و موشک‌های اسکندر روسیه به بلاروس

یک مقام وزارت خارجه روسیه، گفت که نیروهای مسلح بلاروس جدیدترین تسلیحات روسیه، از جمله سامانه‌های دفاع هوایی اس-400 و سامانه‌های موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد «اسکندر» را دریافت کردند.

«الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس نیز تایید کرد که مینسک، سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی روسیه را در بخش‌های رزمی این کشور قرار داده است.

این مقام روسیه تأکید کرد: این موضوع باید توانایی رزمی ارتش بلاروس و کارایی سیستم دفاع هوایی یکپارچه روسیه و بلاروس را بهبود بخشد.

این مقام مسکو همچنین گفت که آموزش روسیه به نظامیان بلاروسی پاسخی متقارن به فعالیت‌های ناتو است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *