عنایتی: ایران همواره از روند سیاسی در عراق حمایت کرده/ افزایش سطح مبادلات تجاری تهران و بغداد

18:55 - 29 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۲۳۷۹
مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه می‎گوید نشست بغداد2 از ابعاد بسیاری برای ایران و عراق حائز اهمیت است.

علیرضا عنایتی، مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه در گفت‎وگو با خبرنگار اعزامی میزان در اردن، به تشریح اهمیت و ابعاد نشست «بغداد 2» پرداخت.

وی با اشاره به اینکه این کنفرانس در امتداد نشست بغداد سال گذشته در عراق صورت گرفت، گفت: تأکید برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در این اجلاس در حمایت از عراق متمرکز است.

عنایتی با بیان اینکه سال گذشته کلیه سخنرانان با زمینه حمایت از عراق سخنرانی خود را مطرح کردند و بیانیه پایانی هم بر همین اساس صادر شد، اظهار کرد: انتظار ما این است که در سال جاری هم با همین وضعیت بغداد2 به میزبانی اردن برگزار شود و شرکت‌کنندگان با در نظر داشتن ابعاد مختلف موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

به گفته وی، موضوعاتی مانند اقتصاد، تجارت، امنیت و نقش منطقه‌ای عراق در معادلات کنونی مورد توجه سخنرانان قرار خواهد گرفت.

عنایتی ادامه داد: ما به طور کلی از سال 2003 همواره از روند عملیات سیاسی در عراق کاملا حمایت کردیم، در مسائل امنیتی به ویژه در مبارزه با داعش همیشه در کنار عراق بودیم و اکنون هم در سطح مبادلات تجاری با رقمی بین 10 تا 13 میلیارد دلار حجم تبادل داریم.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه، بیان کرد: برای ما عراق تنها یک همسایه نیست که با مرزهای جغرافیایی به همدیگر نزدیک شده باشیم؛ عراق با تمدن و فرهنگ و سابقه دیرینه روابط و ارتباطات مردمی در سطح بسیار گسترده برای یکدیگر اهمیت پیدا می‌کنند و ما امیدواریم که نشست بغداد2 در امان گامی را در جهت استقرار و ثبات منطقه بردارد.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه اصل اجلاس با عنوان حمایت، همکاری و مشارکت برای حمایت از عراق صورت می‌گیرد اما در این نشست آنچه جریان دارد و در تاروپود اجلاس قرار می‌گیرد، تأکید بر عنصر گفت‎وگو و همکاری است، اضافه کرد که این گفت‎وگو و همکاری موضوعی است که در دهه‌های گذشته در منطقه خلیج فارس یا غایب بوده یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

عنایتی ادامه داد: ما با شرکت در این نشست هم بر موضوع عراق تأکید داریم و هم بر این موضوع که کشورهای منطقه با یکدیگر در یک مکان گرد هم بیایند و بتوانند با یکدیگر در موضوع خاصی گفت‎وگو کنند؛ می‌توان گفت که اجلاس بغداد چه یک و چه دو، غیر از این که با موضوع عراق برگزار می‌شود، یک سقف گسترده‌ای را برای پوشش دادن و گردهمایی کشورها دارد.

این مقام وزارت امور خارجه، در پایان گفت: همکاری کشورها با یکدیگر از جمله همکاری در زمینه اقتصادی، تجاری و ترانزیت، موضوع بسیار مهمی برای منطقه ما در کریدورهای شمالی، جنوبی، شرقی و غربی است و گفت‎وگوی کشورهای منطقه با یکدیگر در این خصوص کاملا سازنده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *