رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بررسی قیمت میوه و آجیل شب یلدا/ هیچ نیازی به ذخیره‌سازی میوه نیست

11:46 - 29 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۱۹۰۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدیر عامل سازمان میادین میوه‌ و تر‌ه‌بار در رابطه با آخرین وضعیت بازار میوه شب یلدا گفت: نرخ‌نامه‌ای که برای شب یلدا اعلام کردیم تغییر قابل ملاحظه‌ای نسبت به هفته قبل نداشته است.

خبرگزاری میزان _ بازار شب یلدا موضوع شب گذشته برنامه تهران ۲۰ بود که با حضور ایوب فصاحت، مدیر عامل سازمان میادین میوه‌ و تر‌ه‌بار شهرداری تهران، مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار تهران و غلامرضا خدامی، رئیس اتحادیه آجیل فروشان تهران پیگیری شد.  

فصاحت در ابتدا گفت: در حوزه قیمت‌گذاری دو نوع قیمت‌گذاری اصلی در حوزه میوه داریم که در واقع مربوط به میوه سطح شهر است. در سطح میادین نرخ نامه‌ای داریم که در آن کمیته نماینده دستگاه‌های مربوطه حضور دارند. بر اساس میزان تولید در کشور، تجارب از قبل، نیاز مصرف‌کننده و میزان بار کشف قیمت و تناسب گرفته می‌شود.

مدیر عامل سازمان میادین میوه‌ و تر‌ه‌بار شهرداری تهران افزود: تقریبا هر هفته با مسئولان مربوطه جلسه داریم. الان نرخ نامه‌ای که اعلام کردیم تغییر قابل ملاحظه‌ای نسبت به هفته قبل نداشته و غیر از دو سه نوع میوه موردی افزایش قیمت نداشتیم. 

وی اعلام کرد: قیمت‌ها هر هفته در سایت درج می‌شود. تعدادی میوه مثل هندوانه در حد ۱۰۰۰ یا ۱۵۰۰ بالای قیمت هفته پیش فروخته می‌شوند.

آیا اتحادیه میوه و تره بار در قیمت گذاری نقشی دارد؟

دارایی‌نژاد در خصوص این سوال که آیا اتحادیه میوه و تره بار در قیمت گذاری نقشی دارد، گفت: صد در صد دارد. در هفته دو روز با وزارت صمت و کشاورزی جلسه داریم. در اتحادیه درباره میوه تصمیم می‌گیریم. درواقع روزانه اعلام می‌کنیم که از ۲۸ تا ۵ دی قیمت باید یک مقدار به خصوص باشد.

رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار تهران گفت: درباره هندوانه نسبت به سال قبل ۱/۵ برابر افزایش تولید داشتیم. در چابهار و جاسک روزانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن ورودی بار هنداونه داشتیم. ما برای دو قلم میوه که در شب یلدا بیشتر مصرف می‌شوند مشکلی نداریم. از مرداد برای همین چند شب یلدا که مردم به چالش کشیده نشوند، برنامه‌ریزی کرده‌ایم. از ۲۰ آذر روزانه از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تن هندوانه در میادین عرضه کردیم. 

وی درباره میزان افزایش مجاز قیمت میوه در مغازه‌ها گفت: قانون نظام صنفی اجازه داده که ۳۰ تا ۳۵ درصد فروشندگان روی فاکتور میدان بکشند، اما اگر بیشتر بکشند تخلف می‌کنند.

دارایی‌نژاد درباره تعامل با کشاورزان گفت: ما حق‌العمل کار هستیم. بار که می‌آید ۳، ۵ و ۷ درصد حق العمل برمی‌داریم. مثلا انار ساوه را امروز از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در میدان فروختیم. این بار مال کشاورز است و ما صرفا عرضه می‌کنیم

در ایام عید همه آجیل‌فروش می‌شوند!

غلامرضا خدامی، رئیس اتحادیه آجیل فروشان تهران نیز در تماس تلفنی درباره فروش آجیل یلدا گفت: آجیل شب یلدا ممتاز از بهترین جنس‌های پسته اکبری، توت، گردو، بادام هندی و انجیر تشکیل شده و برآورد قیمتی آن کیلویی ۳۵۰ هزار تومان است. در کنار آن مویز، کشمش و باسلوق هم مخلوط می‌شود.

خدامی افزود: ما یک آجیل شب یلدا داریم که سلامت محور است. وقتی جنس بو داده وارد آجیل می‌شود عیب‌های آجیل را پنهان می‌کند. این قیمت از ترکیب اقلام اعلا گفته شده، از مخلوط جنس اعلا به یک قیمت می‌رسیم که سود فروشنده در آن لحاظ شده است.

فصاحت در مورد کیفیت میوه‌ها گفت: اولا که در بخث کیفیت مسائل زیادی دخیل است. در میدان چند مدل میوه داریم. اول میوه لوکس است که در نقاط خاص عرضه می‌شود. دوم میوه درجه یک است که در میادین عرضه می‌شود. بخشی میوه درجه دوم است و میوه درجه سه برای استفاده صنعتی کنار گذاشته می‌شود. 

دارایی‌نژاد همچنین درباره چگونگی تشخیص انار با کیفیت لوکس از انار درجه یک گفت: مردم تشخیص می‌دهند که انار شیراز و انار ساوه چه تفاوتی دارند. پوست انار ساوه جمع شده ولی انار شیراژ شفاف است و دانه‌هایش مشخص است. میوه خوب و لوکس کلا ۳ درصد از بازار است. اگر کسی قیمت خارج از مصوب داد مردم می‌توانند تماس بگیرند و گزارش بدهند.

دارایی‌نژاد گفت: دسته‌بندی از سر زمین الان در حال انجام است. باری که چیده می‌شود به صورت درجه یک و دو دسته‌بندی می‌شود. الان بسته‌بندی های‌مان اروپایی است.

آجیل نباید در میوه‌فروشی‌ها فروخته شود

خدامی نیز درباره چگونگی تشخیص کیفی آجیل گفت: این آجیل شب یلدا چون به به صورت خام است خودش را نشان می‌دهد. عرضه و تقاضا به شکلی است که بار زیاد نمی‌ماند.

این مقام مسئول ادامه داد: این امکان وجود دارد که برخی میوه فروشان آجیل بفروشند. امروزه شب یلدا که می‌شود همه آجیل فروش می‌شوند و نظارتی نیست. در اکثر میوه‌فروشی‌ها آجیل می‌فروشند که این تخلف است. ما بالاترین پروتکل‌ها را در بهداشت رد می‌کنیم تا آجیل‌فروش مجوز بگیرد.

وی افزود: مواد غذایی که به شدت آسیب پذیر است در کنار میوه نمی‌تواند عرضه بشود. سلامت مردم مهمتر از این است. همچنین محصول خشکبار طوری است که برخی اقلامش به سختی وارد می‌شود. تقریبا آجیل مانده در بازار نداریم.

فصاحت در برابر اظهارات خدامی گفت: در میدان آجیل فروشی نداریم. در میدان مرکزی و سایر میوه فروشان در حوزه میادین چهار کاربری اصلی داریم. کاربری بازرگانی شامل همه اقلام از جمله آجیل هم است که کاربری جداگانه است.

دارایی‌نژاد در پایان گفت: ۳ میلیون تن حجم مرکبات امسال استان مازندران است. هیچ نیازی برای ذخیره سازی نداریم چون عرضه زیاد است. قیمت در بازار ۹۹۰۰ تومان است. در صورت ذخیره‌سازی مردم ضرر می‌کنند. سال گذشته ذخیره شد و عاقبتش را دیدیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *