برای شب یلدا چقدر باید هزینه کنیم؟

16:28 - 27 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۹۲۲۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
شب یلدا یکی از جشن‌های باستانی ایرانیان است که در این شب از میوه، شیرینی و آجیل به وفور استفاده می‌شود، اما هزینه تهیه این موارد چقدر است؟

خبرگزاری میزان _ ایرانیان شب یلدا، بلندترین شب سال را با تهیه شام و انواع میوه‌ و تنقلات سپری می‌کنند، اما باید گفت چند سالی است این جشن باستانی از منظر اقتصادی به مراسمی پرهزینه تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که باید خانوارها برای برپایی این شب برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشند.

در این راستا در گزارشی به بررسی قیمت انواع خوراکی‌های متداول این شب مانند شیرینی، میوه و آجیل پرداخته‌ایم.

قیمت شیرینی در شب یلدا تغییری نخواهد کرد

شیرینی یکی از ملزومات سفره شب یلدا است و می‌توان از نوع خشک و یا تر آن برای مهمانان این شب تهیه کرد.

علی بهره‌مند رئیس اتحادیه دارندگان قنادی در رابطه با قیمت این خوراکی به میزان گفت: نوسان قیمت در مواد مصرفی شیرینی‌پزی مشاهده نمی‌شود، به همین سبب قیمت شیرینی در شب یلدا تغییری نخواهد کرد.

وی می‌گوید: هم اکنون میانگین قیمت شیرینی‌ تر از ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و شیرینی زبان، پاپیونی و دانمارکی از ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

میوه شب یلدا ارزان شد

همچنین اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران به میزان با اعلام کاهش قیمت میوه در شب یلدا به دلیل عرضه فراوان در بازار، گفت: قیمت انار ساوه حداقل 10هزار تومان، به‌طور میانگین 20 هزار تومان و حداکثر 30 هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار به‌صورت عمده فروخته می‌شود که در خرده‌فروشی‌ها این محصول حداکثر با 35 درصد سود قابلیت فروش دارد.

وی می‌گوید قیمت هر کیلوگرم انار شیراز نیز از 15هزار تومان شروع می‌شود و نرخ میانگین آن 25 هزار تومان است و حداکثر با 35 هزار تومان در میادین مرکزی میوه تهران به‌صورت عمده به فروش می‌رسد.

قیمت هندوانه نیز بر اساس کیفیت آن در میدان مرکزی میوه و تره‌بار با قیمت‌های هر کیلوگرم 5، 7 و 9 هزار تومان به فروش می‌رسد که حداکثر سود خرده‌فروشی آن 35 درصد است.

وی همچنین در رابطه با نرخ پرتقال گفت: قیمت پرتقال شمال در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران بر اساس کیفیت با قیمت‌های 6 و میانگین 10 و حداکثر 15هزار تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران در رابطه با نرخ سیب اعلام کرد: سیب زرد لبنانی 15 هزار تومان، میانگین 25 هزار تومان و حداکثر 45 هزار تومان و همچنین سیب قرمز لبنانی حداقل 15 هزار تومان، میانگین 25 هزار تومان و حداکثر 35 هزار تومان فروخته می‌شود.

آجیل شیرین کیلویی 173 هزار تومان

برای تهیه آجیل اقتصادی شب یلدا می‌توانید به میادین میوه و تره بار سری بزنید. این سازمان برای مراسم این شب نرخنامه‌ای ویژه تهیه کرده است.

بر اساس این نرخنامه آجیل شور هر کیلوگرم با قیمت ۲۱۴ هزار تومان در میادین به فروش می‌رسد. آجیل شور ترکیبی از ۱۵ درصد پسته احمد آقایی شور، ۱۵ درصد مغز بادام، ۲۰ درصد نخودچی دو آتیشه شور، ۲۰ درصد تخمه کدوی دو آتیشه شور، ۱۵ درصد تخمه جابانی شور و ۱۵ درصد فندق با پوست شور است.

همچنین می‌توانید آجیل شیرین با قیمت هر کیلوگرم ۱۷۳ هزار تومان تهیه کنید. محتویات این آجیل مخصوص شب یلدا ۱۰ درصد پسته احمد آقایی خام، ۱۵ درصد مغز بادام ، ۱۵ درصد نخودچی دو آتیشه بی‌نمک، ۱۵ درصد کشمش سبز ، ۱۵ درصد برگه قیصی ، ۱۵ درصد انجیر خشک و ۱۵ درصد باسلوق است.

فروش فوق‌العاده بلندترین شب سال با 10 درصد تخفیف

همچنین نوده فراهانی از برگزاری جشنواره فروش فوق‌العاده اصناف مرتبط با شب یلدا از ۲۶ آذر تا ۵ دی خبر داد و گفت: مردم می‌توانند برای خرید ملزومات شب یلدا از آن دسته واحد‌های صنفی که پوستر «فروش فوق‌العاده صنوف ویژه شب یلدا» را نصب کرده‌اند، خرید کنند.

رئیس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: در این طرح، صنف آجیل، خشکبار، قنادی و گل‌فروشی و اصنافی که با این مراسم در ارتباط هستند با تخفیف ۵ تا ۱۰ درصد به مشتریان محصولات و خدمات خود را ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *