اشتغال بیش از 2 هزار مددجو در زندان‌های استان یزد

7:55 - 30 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۰۲۹۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادگستری کل و اداره کل زندان‌های استان یزد در 6 ماهه نخست سال‌جاری موجبات اشتغال 2 هزار و 106 زندانی را فراهم کردند که در نتیجه آن تنها در چند کارگاه زندان مرکزی یزد درآمد یک میلیارد و 667 میلیون تومانی برای مددجویان شاغل حاصل شده است.  

خبرگزاری میزان - بیکاری و نداشتن مهارت لازم جهت اشتغال و کسب درآمد از مهمترین معضلاتی است که سبب ارتکاب جرم و یا بازگشت افراد آزاد شده به زندان‌ها می‌شود، به همین دلیل مهارت و حرفه آموزی  به زندانیان بمنظور اشتغال در درون و پس از خروج آنان از زندان در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته است.

در همین راستا یکی از اولویت های مهم و مورد توجه سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون زندانیان در سطح کلان، نیز حمایت از توسعه اشتغال و حرفه آموزی مولد در زندان‌ها در راستای باز اجتماعی شدن زندانیان و حمایت از خانواده آنان است که سازمان، ادارت کل و مسئولان متولی زندان‌ها در سراسر کشور در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند.

بر همین اساس دادگستری کل و اداره کل زندان‌های استان یزد، در ۷ ماهه سال‌جاری با تشکیل ۴۶ کارگاه آموزشی و تولیدی در زندان‌های استان و فراهم کردن موجبات حرفه آموزی و اشتغال برای 2 هزار و 106 مددجو گام موثری در جهت حرفه آموزی و اشتغال زندانیان برداشته‌اند، تشکیل کارگاه‌های «خیاطی، چرم‌دوزی، کاربافی، فیروزه کوبی، میناکاری روی مس و سفال و کفشدوزی» در زندان مرکزی یزد نمونه‌ای از کارگاه‌های مستقر در زندانهای استان یزد است.

دادگستری کل و اداره کل زندان‌های استان یزد به منظور حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای زندانیان و همچمین حمایت از خانواده‌های آنان در سال‌جاری 46 کارگاه آموزشی و تولیدی در زندان‌های استان تشکیل داده است.

در نتیجه برگزاری دوره های آموزشی در این کارگاه‌ها در 6 ماهه نخست سال‌جاری 2 هزار و 106 زندانی علاقه‌مند در این دوره‌ها شرکت کرده و تنها در نتیجه برگزاری 22 دوره آموزشی و ایجاد مهارت برای مددجویان در زندان مرکزی یزد و تولید آنان در کارگاه‌های «چرم دوزی، میناکاری روی مس و سفال، فیروزه کوبی و معرق روی چوب و فلز» درآمد یک میلیارد و 667 میلیون تومانی حاصل شده است.

  تمامی درآمد حاصل از تولید محصولات در کارگاه‌های زندان مرکزی استان یزد نسبت به میزان تولید مستقیما به حساب مددجویان منتقل می شود.

هزینه آموزش، تامین مواد اولیه و تولید محصولات توسط مددجویان در کارگاه‌های زندان مرکزی استان یزد با جلب کمک و حمایت خیران استان تامین می‌شود.

با رایزنی دادگستری و مسئولان اداره کل زندان‌ها با اداره کل فنی و حرفه‌ای و صنایع دستی استان یزد مددجویان در پایان هر دوره آموزشی در آزمون‌های فنی و حرفه ای و صنایع دستی که در محل زندان و به صورت رایگان برگزار می شود شرکت کرده و گواهینامه پایان دوره مهارت آموزی معتبر دریافت می کنند.

محصولات تولیدی مددجویان در گارگاه‌های زندان مرکزی یزد توسط سازمان حمایت از زندانیان و یا تشکیل نمایشگاه در درون و بیرون زندان عرضه و به فروش رسیده و درآمد حاصل از آن مستقیما به حساب زندانیان واریز می‌شود.

 همچنین زندانیان پس از آموزش مددجویانی که مهارت‌های لازم در رشته های مختلف را کسب کرده اند به کارفرمایان صنایع و کارگاهای که اعلام نیاز می کنند معرفی می شوند.

 با همت اداره کل زندان‌های استان یزد در حال حاضر برای تمامی زندانیان آموزش دیده و دارای مهارت زندان مرکزی یزد ایجاد اشتعال شده و در بسیاری از موارد پس از آزادی نیز در همان کارگاه‌های که مشغول هستند جذب می شوند.

بیشتر بخوانید:

دستگاه قضا مولد اشتغال/ برای ۲۰۸ مددجو در کارگاه معرق چوب و فلز زندان مرکزی یزد موجبات اشتغال فراهم شد

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری اشتغال

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *