مراسم تحلیف کارشناسان نظامی استان بوشهر برگزار شد

10:02 - 26 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۷۴۹۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان بوشهر در مراسم تحلیف کارشناسان نظامی استان، گفت: نظریه کارشناسی در رسیدگی‌های قاضی نقش موثر و مهمی دارد.

خبرگزاری میزان - مهدی مهرانگیز در مراسم تحلیف کارشناسان نظامی استان بوشهر با اشاره به  اهمیت و جایگاه کارشناس و مراجعه به کارشناس از منظر مباحث دینی و آیات و روایات، اظهارکرد: همان گونه که  خدادوند متعال در در آیه 43 سوره نحل می فرماید :«وَ ما ارْسَلناکَ مِنْ قَبلِکَ الّا رِجالا نُوحی اِلَیْهِمْ فَسْئَلوا اهْل الذِّکْرِ انْ کُنْتُم لا تَعلَمون«و ما پیش از تو ای محمد (بر هیچ امت) غیر رجال مؤید به وحی خود، کسی را به رسالت نفرستادیم (بروید) و از اهل ذکر اگر نمی دانید، سوال کنید.

وی افزود: به اهل ذکر مراجعه کنید در اینجا اشاره به افراد متخصص دارد و یا در جاهایی که صحبت از مسائل دین است نیاز است به مراجع تقلید که همان کارشناسان امور دینی هستند، مراجعه شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر در ادامه به نقش مهم نظریه کارشناسی و نقش موثر آن در رسیدگی های قاضی اشاره کرد و گفت: نظریه کارشناسی باید با توجه به نقش پر مسئولیت کارشناس «صریح، موجه، کامل، مستند، مستدل و به موقع» باشد.

مهرانگیز افزود: کارشناسان از ارائه نظریه های ناقص و مبهم و غیر مستدل خودداری کنند تا منجر به اطاله دادرسی‌ها نشود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر بسلامت کارشناسان و حفظ‌شان و منزلت این جایگاه و رعایت اصل بی طرفی در ارایه نظریه های خود تاکید کرد و گفت: تمامی کارشناسان  باید با رعایت اصول مشخص کاری و قانونی و شرعی و با در نظر گرفتن خداوند متعال و رضایت او نظریه های خود را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: از ارائه نظریه های ضعیف و خلاف واقع خودداری شود تا موجب  صدور احکام ضعیف نشود زیرا این امر سلب اعتماد عمومی به دستگاه قضا را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید:

دستورات رئیس کل دادگستری بوشهر برای تعیین تکلیف کالاهای دپو شده در انبارهای اموال تملیکی استان

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *