جبران زیان مرغداران با تسهیلات ویژه دولت

9:13 - 23 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۴۳۸۰
در طرح ویژه دولت علاوه بر خرید مازاد مرغ، صفر شدن عوارض صادراتی، رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، بیمه 100 درصدی واحدهای مرغ و طیور، قرار است تسهیلات 600 میلیارد تومانی با سود 10 درصد به تولیدکنندگان و تشکل ها داده شود.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: تولید مرغ در کشور سالانه بیش از 2.5 میلیون تن و بیش از نیاز کشور است به همین دلیل لازم است در برخی فصول صادرات این کالای اساسی آزاد یا مرغ مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور جمع‌آوری و در زمان نیاز به بازار تزریق شود.

طی سه ماه اخیر میزان جوجه‌ریزی مرغداران با افزایش 30 میلیون قطعه‌ای روبه‌رو بوده که همین امر سبب شده بود قیمت مرغ در بازار طی دو هفته اخیر به دلیل افزایش تولید و جوجه‌ریزی و همچنین کاهش تقاضا با 13 هزار تومان کاهش از 63 هزار تومان به 50 هزار تومان برسد.

همین امر سبب شد مرغداران با زیان شدیدی روبه‌رو شوند، به همین دلیل اتحادیه مرغداران گوشتی از مردم درخواست کرد برای کمک به تنظیم بازار، مرغ را در منازل ذخیره‌سازی کنند تا میزان جوجه‌ریزی و عرضه مرغ در ماه‌های آینده کاهش نیافته و این امر سبب افزایش قیمت مرغ نشود.

شرکت پشتیبانی امور دام در هفته‌های گذشته اقدام به خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان کرده است اما با این حال دولت قصد دارد این اقدام را تسریع داده و صادرات مرغ نیز به آن اضافه شود.بنابراین دولت سیزدهم برای جلوگیری از هرگونه زیاندهی مرغداران، تأمین امنیت غذایی و کاهش نیافتن میزان تولید مرغ در سراسر کشور برای مشارکت دادن اتحادیه‌ها در جمع‌آوری مرغ مازاد، با پنج راهکارجدید قصد ساماندهی بازار مرغ را دارد.

افزایش ۱۴ درصدی عرضه گوشت مرغ و طیور در آبان

براساس گزارش مرکز آمار ایران، عرضه گوشت مرغ در آبان امسال نسبت به مهرماه ۱۴ درصد افزایش داشته است به طوری که با توجه به آغاز فصل سرما و افزایش مصرف مرغ میزان جوجه‌ریزی در مهر، آبان و آذر سال جاری به ترتیب به 112، 124 و 120 میلیون قطعه رسید، همین امر به معنای افزایش تولید مرغ و عرضه آن در کشورمان است. پیش از این تولید مرغ در تابستان سال جاری به طور متوسط 90 میلیون قطعه بود که این آمار حاکی از رشد 30 میلیون قطعه‌ای تولید مرغ در کشور است.

پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و اتحادیه‌ها

محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه نیاز مالی اتحادیه‌های طیور برای خرید مرغ مازاد با پرداخت تسهیلات تأمین می‌شود، افزود: بحث جمع‌آوری مازاد مرغ را برای اولین بار شروع کردیم، قرار است تسهیلاتی با نرخ سود ۱۰ درصد در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم. معرفی به بانک کشاورزی انجام شده و در گام اول ۳۰۰ میلیارد تومان به اتحادیه‌ها پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: در استان‌هایی که بیشترین مازاد مرغ را دارند اگر با ارائه این تسهیلات، قیمت در بازار تعدیل نشود  ۳۰۰ میلیارد دوم را که برای حدود 5 هزار تن مرغ کفایت می‌کند به بازار تزریق خواهیم کرد.

عوارض صفر درصدی صادرات مرغ

وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از مرغداران، کاهش نیافتن تولید مرغ در کشور، ضربه نخوردن امنیت غذایی کشور و تنظیم بازار این کالای اساسی، عوارض صادراتی مرغ را به صفر رساند تا مرغداران بتوانند مازاد تولید خود را به دیگر کشورها صادر کنند.

به طوری که در این خصوص محسن شیراوند، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از امکان صادرات مرغ با عوارض صفر خبر داد و گفت: بر اساس برآوردها تا پایان سال هیچ مشکلی در حوزه تولید و مصرف مرغ نخواهیم داشت.

وی درباره تمهیدات وزارت جهادکشاورزی برای جمع‌آوری مرغ مازاد از مرغداران جهت صادرات گفت: وزارت جهاد کشاورزی درخصوص صادرات محصول مرغ بسیار مصر است و با اقدامی که انجام شده صادرات مرغ بدون هیچ محدودیتی با عوارض صفر برای تولیدکنندگان کاملاً میسر و قابل امکان است.

جمع‌آوری مازاد مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است توافق‌هایی را با مجموعه اتحادیه سراسری مرغداران انجام داده که طبق آن بازار مرغ را در برنامه مدون و با یک شیب کاملاً حساب شده و منطقی به صاحبان اصلی صنعت که همان اتحادیه انجمن‌های زنجیره‌ای هستند واگذار کند.

بر اساس این توافق تمامی ظرفیت‌های مالی و امکانات این وزارتخانه در خدمت مجموعه صنعت دام و طیور قرار می‌گیرد تا با مشارکت خود این صنعت و صاحبان آن که نمایندگان آنها ازجمله اتحادیه سراسری مرغداران هستند نسبت به جمع‌آوری و مدیریت مازاد تولید مرغ در کشور اقدام شود.در حال حاضر روزانه ۵ تا ۶ هزار تن مرغ به بازار عرضه می‌شود، این در حالی است که مرغداران ماهانه حدود هزار تا هزار و 500 تن مرغ مازاد بر مصرف تولید می‌کنند.
در همین خصوص امید امینی، مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: قیمت کنونی  مرغ  تعدیل و به قیمت مصوب نزدیک شده و همین امر باعث شده که ضرر و زیان مرغداران کاهش یابد.

به گفته‌ وی در این هفته تشکل‌ها و اتحادیه‌ها با حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی وارد بازار شده و مرغ مازاد را خریداری کرده و به تنظیم بازار کمک خواهد شد.

امینی خاطرنشان کرد: در این هفته با کمک مردم و اتحادیه‌ها قیمت مرغ افزایش یافته که این امر منجر به کاهش ضرر و زیان تولیدکنندگان شده است.

مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۳۰۰ میلیارد تسهیلات در اختیار بخش خصوصی و تنظیم بازار قرار می‌گیرد تا مازاد گوشت مرغ جمع‌آوری شود.

رفع تعهد ارزی صادرکنندگان

وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش صادرات بخش کشاورزی و مثبت شدن تراز تجاری با رایزنی‌های فراوان به دنبال رفع تعهد ارزی صادرات این محصولات است به طوری که تاکنون رفع کامل تعهد ارزی صادرکنندگان شیر خشک صنعتی صورت گرفته و تعهد ارزی صادرات پرتقال و نارنگی و سیب درختی با کاهش 50 درصدی روبه‌رو شده، به همین دلیل این وزارتخانه قصد دارد صادرات مرغ نیز مشمول این امر شود.
محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی در این خصوص گفت: به دنبال حذف رفع تعهد ارزی هستیم که اگر این موضوع نیز حل شود صادرات به اندازه کافی انجام خواهد شد و دیگر ضرورتی برای خرید داخلی و منجمدسازی وجود ندارد.

بیمه 100 درصدی مرغ و طیور

یکی دیگر از تسهیلات دولت برای کمک به واحدهای مرغداری بیمه تولیدات و جوجه ریزی این واحدها است که قرار است در سال جاری نیز میزان آن افزایش یابد.به طوری که در این خصوص نیازعلی ابراهیمی پاک، عضو هیأت مدیره صندوق بیمه کشاورزی پیش‌بینی کرد در سال زراعی جاری بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون قطعه طیور معادل تقریباً ۱۰۰ درصد تولیدات این واحدهای تولیدی زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار گیرند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *