بازار مرغ با ذخیره‌سازی مردمی تنظیم شد

9:18 - 20 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۰۱۷۰
در پی تداوم روند نزولی قیمت مرغ و درخواست اتحادیه مرغداران مبنی بر ذخیره‌سازی مرغ توسط مردم، میزان مصرف رشد 30 درصدی داشته است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که افزایش تقاضای خرید برای گوشت مرغ جلوی روند نزولی قیمت آن را گرفته است به‌طوری که از چند روز گذشته و با توجه به استقبال بسیاری از مردم برای خرید مرغ از میزان مازاد این کالا در میادین مرکزی و همچنین خرده فروشی‌ها کاسته شده که این‌ امر منجر به نزدیک شدن قیمت مرغ به هزینه‌های تولید شده است.

اتحادیه مرغداران برای اینکه تقاضا در بازار را تحریک کند، هفته گذشته در اطلاعیه‌ای از مردم درخواست کرده بود که با ذخیره‌سازی مرغ در منازل، به تنظیم بازار کمک کنند. این اتحادیه مدعی بود که ذخیره‌سازی خانگی مرغ توسط مردم موجب می‌شود قیمت مرغ در ماه آینده افزایش سرسام‌آور نداشته باشد.

اواخر آبان‌ماه امسال مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران نیز از کاهش ۳۰ درصدی تقاضای مصرف مرغ در پایتخت نسبت به ماه‌های گذشته خبر داده و آن را دلیلی برای افت قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب دانسته بود.

به گفته وی، تقاضا برای مرغ در ماه‌های اخیر همچنان پایین است و قیمت نیز تحت‌تأثیر نبود تقاضا همچنان کاهشی است. نبود خریدار در بازار مرغ در شرایطی بود که به‌طور معمول تقاضا برای مرغ، گوشت و اقلام پروتئینی در ۶ ماه دوم سال بر خلاف ایام گرم سال با افزایش بیشتری همراه می‌شود.

روزانه حدود ۱۵۰۰ تن مرغ مازاد در بازار وجود دارد که بعد از درخواست تولیدکنندگان از مردم برای مبادرت به خرید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی مرغ، در چند روز گذشته میزان مصرف کشور حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

قیمت عمده مرغ در روز گذشته در میادین مرکزی تهران از جمله میدان بهمن تهران به 53 هزار تومان، در سطح میادین میوه و تره بار به 55 هزار و 800 تومان و در مراکز خرده فروشی به 58 هزار تومان برای هر کیلوگرم رسیده است. طی روز گذشته قیمت مرغ حدود 11 درصد کمتر از نرخ مصوب دولت (63 هزار تومان) عرضه شده است.

طبق گفته فرزاد بلندی، مدیر تحقیقات سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران، میزان عرضه گوشت مرغ در میدان بهمن تهران روزانه 450 تن است که تا ساعت 8 صبح روز شنبه حدود 600 تن گوشت مرغ وارد میدان شده است و حاکی از رشد 35 درصدی عرضه مرغ است. همچنین در روز پنجشنبه 17آذرماه قیمت عمده‌فروشی با نرخ ۵۴ و ۵۵ هزار تومان شروع شد و در ساعاتی به ۵۷ هزار تومان هم رسید.

بررسی‌ها در روزهای گذشته نشان می‌دهد که در هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار بین ۵۰ تا ۵۸ هزار تومان است، البته پیش از این نیز قیمت این محصول بین ۵۵ تا ۶۰ هزارتومان به فروش می‌رسید. بر اساس این گزارش، در میادین میوه و تره‌بار و عمده‌فروشی‌ها قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل تازه بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است.

حبیب اسدالله‌نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور با اشاره به افزایش میزان خرید توسط متقاضیان گفته است: افزایش مصرف موجب تغییر و افزایش قیمت مرغ شده است اما هنوز از قیمت مصوب حدود 70 هزار تومان فاصله دارد.

تمهید صحیح وزارت جهادکشاورزی برای صادرات مرغ

رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ با اشاره به استقبال مردم از درخواست تولیدکنندگان مبنی بر خرید و ذخیره‌سازی مرغ می‌گوید: افزایش تقاضا برای خرید مرغ با دیدگاه کمک به تولیدکنندگان یا ذخیره‌سازی با احتمال گران شدن مرغ در آینده صورت گرفته است. اگرچه این راهکار در کوتاه‌مدت جواب داده است اما باید برای میان مدت به روابط اقتصادی شناخته شده پرداخته شود. در شرایط فعلی مرغ تولیدروز توسط مردم خریداری می‌شود اما مرغ‌های تولید شده در آینده روی دست تولیدکنندگان باقی می‌مانند.

وی اضافه می‌کند: دولت باید اقدام به خرید برای تأمین ذخایر استراتژیک خود کند درحالی که همچنان مرغ وارداتی برای این ذخایر وجود دارد.

مبصری اهمیت صادرات را در جلوگیری از متضرر شدن صادرکنندگان مهم ارزیابی می‌کند و می‌گوید: با تداوم صادرات تولید و اشتغال پایدار می‌ماند و تولید ناخالص رشد پیدا می‌کند. اکنون حداکثر صادرات مرغ از کشور 10 هزار تن در یک ماه است در حالیکه تولید داخل به 230 هزار تن می‌رسد و میزان مصرف ماهانه در حدود 190 هزار تن است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای مرغ ادامه می‌دهد: ما ظرفیت بیش از 10 هزار تن صادرات مرغ را از کشور داریم اما پتانسیل بازار کشورهای همسایه بیشتر از این مقدار نیست. اکنون صادرات به کشور عراق در حال انجام است و مذاکراتی برای آغاز صادرات با کشورهای عمان و امارات صورت گرفته تا بزودی روند صادرات به این کشورها انجام بگیرد.

مبصری با اشاره به تمهید وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات مرغ می‌گوید: اقدام قابل قبول این وزارتخانه در جایگزینی ارز نیمایی با ارز توافقی در صادرات مرغ بود به این معنا که صادرکنندگان مرغ را از بازپرداخت ارز نیمایی معاف کرده و آن را به ارز توافقی تغییر داده است. این تفاوت میان ارز توافقی و ارز نیمایی به نفع تولیدکنندگان است و باعث تشویق آنها شده و قدرت رقابت را در بین تولیدکنندگان در میان کشورهای خاورمیانه افزایش می‌دهد.

حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی هم با بیان اینکه رصد بازار نشان می‌دهد میزان تقاضا به روال عادی بازگشته، گفته است: هر هفته حدود ۷ هزار تن تولید گوشت مرغ را برنامه‌ریزی و به بازار عرضه می‌کنیم. در چند روز اخیر میزان تقاضا تا حدودی کاهش داشت که با اقدام رسانه ملی و درخواست اتحادیه سراسری مرغ گوشتی از مردم برای حمایت از تولید، روند تولید به ثبات رسید.

به گفته دماوندی‌نژاد، روزانه حدود ۷ هزار تن گوشت مرغ در ۳۲ استان عرضه می‌شود که در سه روز گذشته همه این ۷ هزار تن جذب بازار شده است و شرایط به‌گونه‌ای بوده که ذخیره‌سازی به‌طور محدود برای برخی استان‌ها انجام شده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در روزهای قبل روزانه حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تن مازاد مرغ وجود داشت، تصریح کرد: اگر تقاضا به همین منوال ادامه پیدا کند، عرضه و تقاضا از یک منطق برخوردار خواهد شد، اما اگر میزان تقاضا دوباره کاسته شود باید مرغ را ذخیره‌سازی کنیم.

با توجه به اقدام اخیر و درخواست اتحادیه مرغداران از مردم برای ذخیره‌سازی مرغ، هم‌اکنون قیمت‌ها به نرخ مصوب نزدیک شده است، ضمن اینکه کمبودی در تولید مرغ وجود ندارد و بر اساس نیاز مصرف‌کننده نیز مرغ تأمین می‌شود. بر همین اساس طی دو روز گذشته حجم خرید مصرف‌کننده حدود دو برابر افزایش داشته است.

مرغداران معتقدند با افزایش هزینه‌های تولید مرغ در پی گران شدن نهاده‌ها، فروش با نرخ مصوب دولتی برای آنها به صرفه نیست، در شرایطی که طی هفته‌های اخیر قیمت مرغ به مراتب از نرخ مصوب هم کمتر به فروش می‌رسید. با تمهید درنظر گرفته شده توسط اتحادیه مرغداران در کوتاه‌مدت امکان تأمین بخشی از هزینه‌های مرغداران فراهم می‌شود و این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها به نرخ مصوب در روزهای آتی در بازار برسد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: مرغ مرغداری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *