تصویب کلیات طرح اعطای تسهیلات قانون جوانی جمعیت به یک میلیون زوج / قالیباف: مجلس آماده اجرای داوطلبانه شفافیت است

10:59 - 13 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۱۷۳۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نمایندگان مجلس با کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موافقت کردند.

خبرگزاری میزان - جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، ساعت 10 و 31 دقیقه و با حضور 252 نفر از نمایندگان برگزار شد.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نشست صبح امروز مجلس از ساعت 7 و 45 دقیقه آغاز شد، گفت: این جلسه با حضور رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت در مجلس برقرار بود.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

- گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری

- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری بین دولتهای ساحلی خزر

- ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

- گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح استفساریه بند (3) ماده (48) قانون حمایت خانواده

- گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی کارکنان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

- بررسی تقاضای دوفوریت در مورد طرح اصلاح ماده(117)قانون مدیریت خدمات کشوری

- بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح الحاق(۷)تبصره به ماده(۷) اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت و ساز روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال.

کلیات طرح اعطای تسهیلات قانون جوانی جمعیت به یک میلیون زوج جوان تصویب شد

نمایندگان مجلس با کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موافقت کردند.

نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز در جریان بررسی کلیات گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با 185 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

محمدرضا پورابراهیمی در تشریح گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص این الحاقیه گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی از اقدامات مناسب قوه مقننه است که امکانات و تمهیداتی را برای ازدواج و فرزندآوری جوانان کشورمان فراهم کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هرچند محدودیت‌هایی در قانون مذکور وجود داشت که ناشی از عوامل دیگری است لذا در این راستا تلاش شد این موانع برطرف شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال محدودیت‌هایی برای استفاده جوانان از تسهیلات وجود داشت که اکنون برطرف شده است؛ در حال حاضر یک میلیون نفر متقاضی دریافت تسهیلات هستند اما از این مهم محروم شده‌اند. همچنین موضوع بدهی افراد به بانک‌ها نیز یکی دیگر از موضوعات بود که در این الحاقیه مورد توجه قرار گرفته و افراد با پرداخت حداقل 50 درصد بدهی خود می‌توانند از تسهیلات بهره‌مند شوند؛ در این میان بانک‌ها نیز باید اجرای این قانون را در اولویت خود قرار دهند.

پورابراهیمی افزود: این الحاقیه هیچ کدام از موارد قانونی که نماینده دولت مطرح کرد را نقض نمی کند.

محسن زنگنه در موافقت با طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: مخاطبان طرح مذکور، جوانان و افرادی هستند کهذعموماً در طبقه متوسط و ضعیف جامعه قرار دارند و استفاده از تسهیلات 100 الی 150 میلیون تومانی برای آنها بسیار کارگشا است.

وی تصریح کرد: با تصویب کلیات طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ازدواج و فرزندآوری به عنوان یک امر مطلوب، فرهنگ سازی شده و مشکلات جامعه هدف نیز تاحدودی رفع می شود و اگر مشکلاتی در طرح وجود دارد می توان در جزئیات با ارائه پیشنهاد توسط نمایندگان برطرف کرد.

در ادامه این نشست سید کاظم دلخوش اباتری نیز در موافقت با طرح مذکور به اهمیت ازدواج و فرزندآوری اشاره کرده و ترویج آن را یک امر مهم و وظیفه حاکمیت دانست و گفت: اگر در این طرح ضعف هایی وجود دارد، مخالفان می توانند با ارائه پیشنهادات آن را رفع کنند. طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشکل حدود یک میلیون جوان را حل می کند.

جبار کوچکی نژاد در موافقت با کلیات طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ضمن تبریک روز پرستار، گفت: دولت تعرفه گذاری پرستاران را اجرایی کند.

وی افزود: پورابراهیمی و کمیسیون اقتصادی گزارش خوبی را ارائه دادند، مشکل کشور ما فرزندآوری و ازدیاد جمعیت است که این موضوع نیز مدنظر مقام معظم رهبری است. در سیاست های کلی نظام هم بحث فرزندآوری از اولویت ها است.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: گزارش کمیسیون بسیار شفاف است و از موانع تسهیلات، مانع زدایی می کند. همکاران لطفا رأی بسیار خوبی بدهند تا این امر مهم اجتماعی حل شود.

محمدحسن آصفری در مخالفت با کلیات طرح مذکور گفت: افزایش جمعیت در بحث ازدواج و فرزندآوری باید حل شود و اگر دنبال آن هستیم نباید موانع را تشدید کنیم.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه پیشنهاد آقای دهنوی برای این طرح به جای برداشت موانع بانکی باعث افزایش آنها می‌شود، اظهار داشت: افرادی وجود دارند که بدهی بانکی داشته و نمی‌توانند وام دریافت کنند یا کسانی هستند که بدهی مالیاتی دارند و باز هم به خاطر این طرح دیگر نمی‌توانند تسهیلات فرزندآوری دریافت کنند لذا نباید به بانک‌ها که به اندازه کافی مانع سر راه مردم گذاشته‌اند، اختیار بیشتر داد.

حسین گودرزی در مخالفت با کلیات طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: هدف این طرح خوب است اما ابزار پیش‌بینی شده درست نیست. در واقع نباید همه قوانین مالی کشور را با این ماده الحاقی گره بزنیم زیرا نظامات مالی کشور را مختل می‌کند.

همچنین مجتبی یوسفی به عنوان مخالف دیگر کلیات طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: اکنون در این الحاقیه ابهام وجود دارد زیرا زمان اجرای قانون مادر به دلیل مشمول اصل 85 بودن 7 ساله است اما یکی از بندهای این الحاقیه در صورت تصویب دائمی خواهد بود.

در ادامه نایب رئیس مجلس در پاسخ به ابهام نماینده مردم اهواز گفت: چون قانون 7 ساله است هر آنچه امروز تصویب شود نیز 7 ساله و موقت خواهد بود.

نشست علنی صبح در حالی به پایان رسید که نشست بعدی ساعت 14 امروز با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

نشست علنی نوبت عصر مجلس آغاز شد

جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 13 آذر ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور 149 نفر از نمایندگان آغاز شد.

نامه معرفی مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اعلام وصول شد

احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه 13 آذرماه) مجلس شورای اسلامی نامه رئیس‌جمهور به رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر معرفی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اعلام وصول کرد.

در این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

در اجرای اصل 133 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بدین وسیله آقای مهرداد بذرپاش، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را به همراه مشخصات، سوابق و رئوس برنامه ایشان برای اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌نمایم.

قالیباف: مجلس آماده اجرای داوطلبانه شفافیت است

الک شریعتی نیاسر در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: در ایامی که همه ما در دانشگاه‌ها و مساجد جلسات پرسش و پاسخ داریم، یکی از سوالات اصلی مردم از نمایندگان درباره موضوع شفافیت است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مجمع فرآیند رسیدگی به شفافیت را طولانی کرده است، اظهار کرد: شما که در مجمع هستید و بعضی از نمایندگان که در جلسات آن حضور دارند باید سنگ جلوی پای شفافیت را بردارند به خصوص که شما طراح و نخستین امضاکننده این طرح بوده و برای اجرای آن مصر هستید. باید با مجمع صحبت کرده و این پیام شیرین را به مردم بدهید.

رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه در این جلسه مجمع درباره موضوع شفافیت بحث و صحبت شد و آن را پیگیری می‌کنیم، عنوان کرد: با توجه به اینکه مجلس موضوع شفافیت را به تصویب رسانده، آن دسته از نمایندگانی که داوطلب هستند آرایشان اعلام شود، سیستم می‌تواند این کار را انجام دهد و انفورماتیک آمادگی آن را دارد.

قالیباف در ادامه خاطر نشان کرد: آنهایی (نمایندگانی) که تمایل داشته باشند می‌توانند منتظر نظر مجمع باقی بمانند. این موضوع درباره بخش مجلس بود و درباره سایر دستگاه‌ها، روال مجمع طی خواهد شد.

پایان جلسه علنی نوبت عصر

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 16 و 30 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی (سه شنبه، 15 آذرماه) رأس ساعت 7:45 با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *