«همسایه خانم جان»؛ برداشت متفاوت زینب عرفانیان از خط فکری شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی

9:55 - 09 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۴۶۵۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
یک نویسنده کتاب گفت: اولین و مهمترین هدف در کتاب «همسایه خانم جان» نشان دادن خط فکری شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و تفاوت جبهه حق و علیه باطل بوده است که به قلم زینب عرفانیان نوشته شده است.

زینب عرفانیان در گفت‌وگو با میزان پیرامون مضمون کتاب «همسایه خانم جان» گفت: کتاب «همسایه خانم جان» به ناگفته‌های جنگ سوریه پرداخته است، ناگفته‌هایی از هفت سال حضور ایرانیان در این نبرد و فعالیت‌هایشان در یک قدمی داعش را روایت می‌کند.

وی در همین راستا ادامه داد: کتاب «همسایه خانم جان» روایتی از پرستار احسان جاویدی از تجربه‌ای ناب در البوکمال سوریه است، روایت خاطرات چهار ماه حضورش در سوریه و خدمت رسانی در بیمارستان‌ها، رویداد‌های تلخ و شیرینی که هر کدام در جای خود خواندنی و جالب است.

توفیقی ارزشمند در اثر جدید زینب عرفانیان

عرفانیان در مورد علت نگارش کتاب «همسایه خانم جان» بیان کرد: پیشنهاد این کتاب و موفقیتم در به پایان رساندن نگارش آن توفیق و لطف «حضرت زینب (س)» محسوب می‌شود، من معتقدم این کتاب قسمت و به معنای دقیق‌تر توفیقی برای من بود.

وی به علت نامگذاری کتاب «همسایه خانم جان» اشاره و ابراز کرد: احسان جاویدی راوی و قهرمان کتاب «همسایه خانم جان» پرستاری‌ است که داستان جالبی از حضورش در خاک سوریه و آرزوهایش برای خدمت به حضرت «زینب کبری (س)» و نوکری و دفاع از حرمش داشته خدمتی که به اذن این بانوی بزرگوار شکل می‌گیرد و خدمت به مردم سوریه آن هم نه همه مردم بلکه زنانی که همسرانشان در جبهه برای مقابله با داعش می‌جنگند و به عنوان یک انسان نیاز به کمک دارند، انسان‌هایی که در همسایگی حضرت «زینب کبری (س)» قرار دارند و به قول بچه‌های فاطمیون همسایه خانم‌جان هستند.

زینب

آغاز یک پایان

نویسنده کتاب «مربع‌های قرمز» شیوه نگارش کتاب «همسایه خانم جان» را مورد برررسی قرار داد و ابراز کرد: اولین و مهمترین هدف در کتاب «همسایه خانم جان» نشان دادن خط فکری شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و تفاوت جبهه حق و علیه باطل بوده است، اما سبک نگارش در این کتاب، چون راوی خاطراتش را مکتوب کرده بود یک متن پایه وجود داشت که باید کامل‌تر می‌شد.

وی افزود: پس با محوریت آن متن و خاطراتش کار را پیش بردیم و قطعا خطی نیست. این کتاب آغاز از پایان دارد و رفت و برگشت‌های مکرر برای کتاب «همسایه خانم جان» در نظر گرفته شده همین تحول در زمان، مخاطب را با خود همراه می‌کند و جذابیت ویژه‌ای رابه کتاب می‌دهد؛ کتاب «همسایه خانم جان» دارای ۹ فصل است.

عرفانیان خواندنی‌ترین بخش کتاب «همسایه خانم جان» را مورد بررسی قرار داد و افزود: البته این مخاطب است که در مورد خواندنی‌ترین بخش کتاب «همسایه خانم جان» باید سخن بگوید، اما با این همه از نظر من نویسنده همه بخش‌های کتاب کنار هم معنا پیدا می‌کند. اشک و لبخند و اضطراب و آرامش میان خطوط کتاب در هم آمیخته است و همین داستان این پرستار ما را جذاب کرده است.

لذتبخش‌ترین تصویر وی به ویژه‌ترین بخش کتاب «همسایه خانم جان» اشاره و اظهار کرد: یک عکس در کتاب «همسایه خانم جان» وجود دارد که از دیدنش سیر نمی‌شوم، لذتبخش‌ترین تصویر است. عکس پرچم برافراشته ایران در دل البوکمال، یکی از پایتخت‌های داعش امری که از نگاه من قابل تامل و توجه است.

عرفانیان پیرامون پیام کتاب «همسایه خانم جان» خاطرنشان کرد: کتاب «همسایه خانم جان» حفاری ظریفی است به لایه‌های زیرین نبرد سوریه و دفاع از حریم حضرت «زینب(س)»و برای مخاطب پنجره‌ای باز می‌کند به سمت نادیده‌ها و ناشنیده‌های این جنگ که زیر انبوه صدای خشن تانک و انفجار و وحشیگری‌های داعش دیده و شنیده نشده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *