رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

فواد حسین: روابط ما با ایران قوی است/عراق با سیاست‌های ترامپ مخالف بود

11:19 - 06 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۰۶۸۷
وزیر خارجه عراق می‌گوید که روابط عراق و ایران قوی است.

خبرگزاری میزان – «فواد حسین»، وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با روزنامه بحرینی «الوطن» به تشریح مواضع منطقه ای و بین المللی این کشور پرداخت.

وزیر خارجه عراق با اشاره به این که امنیت جمعی در منطقه تاثیر مثبتی بر عراق دارد، گفت که کشورش برای احیای روابط بین کشورهای همسایه تلاش می‌کند.

«فواد حسین»، در مورد روابط ایران و عراق، اظهار کرد: روابط ما با ایران قوی است و در واقع به دنبال احیای روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم، زیرا این به نفع عراق است؛ هر زمان که امنیت در منطقه وجود داشته باشد، امنیت جمعی در منطقه نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد: بنابراین ما به دنبال احیای روابط بین کشورهای همسایه هستیم و در این زمینه نخستین کنفرانس بغداد برگزار شد و نسخه دوم کنفرانس بغداد در اردن برگزار می‌شود؛ ما از هر مذاکره یا نشستی در چارچوب تساهل مذهبی و همکاری با یکدیگر حمایت می‌کنیم.

«فواد حسین»، در بخش دیگری با بیان اینکه تنش‌هایی که در منطقه بین ایران و آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ وجود داشت، در عرصه عراق نیز منعکس شد، تصریح کرد: ما با سیاست ترامپ موافق نبودیم و از تصمیمات او حمایت نکردیم و به همین دلیل تنش‌ها بین واشنگتن و تهران در دوران ترامپ به عرصه عراق آمد.

وی در مورد تلاش‎های عراق برای برگزاری جلسات مذاکرات میان ایران و عربستان نیز اظهار کرد: تلاش عراق در این زمینه مشخص است؛ با تلاش عراق جلساتی بین عربستان و ایران برگزار شد و اگر دو پایتخت آماده نشست مجدد باشند، ما آماده کمک هستیم و سعی می‌کنیم شرایط خاصی را ایجاد کنیم تا به آرامش برسیم؛ آرامش در منطقه به نفع همه است، زیرا تنش‌های منطقه در شرایط داخلی ما منعکس می‌شود، بنابراین امنیت داخلی با امنیت و وضعیت امنیت منطقه مرتبط است.

وزیر خارجه عراق در همچنین درباره نیروهای بسیج مردمی، گفت: حشد الشعبی جزء فرماندهی کل و نیروهای مسلح است و فرمانده کل قوا بر اساس قانون اساسی نخست وزیر عراق است؛ ما همه در یک سنگر بودیم و با تروریست‌ها و داعش می‌جنگیدیم؛ بنابراین مسائل نظامی و امنیتی تابع فرماندهی کل نیروهای مسلح است و دولت فعلی توان مقابله با هر بحرانی را دارد؛ دولت کنونی عراق یک دولت ائتلافی قوی است که از حمایت برخوردار است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *