رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آمریکا ارتباط موشک‎های سقوط کرده در لهستان را با روسیه رد کرد

9:56 - 25 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۶۴۴۸
رئیس جمهور آمریکا گفت موشکی که دو نفر را در لهستان کشته احتمالاً از روسیه شلیک نشده است.

خبرگزاری میزان - «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا پس از گفت‌وگو با سران کشورهای متحد غربی، می‎گوید که موشکی که 2 نفر را در لهستان کشته احتمالاً از روسیه شلیک نشده است.

به گزارش «رویترز»، انفجار دیشب در یک تأسیسات غلات لهستان در نزدیکی مرز اوکراین رخ داد.

وزارت خارجه لهستان اعلام کرد که موشک به روستای «پرژوودوف» در شش کیلومتری مرز با اوکراین سقوط کرده است.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، مقامات آمریکایی، می‎گویند یافته‌های اولیه حاکی از آن است که موشکی که به لهستان اصابت کرده توسط نیروهای اوکراینی برای رهگیری یک موشک روسیه شلیک شده بود.

پیش از این، «آندری دودا»، رئیس جمهور لهستان در گفت‌وگو با خبرنگاران ادعا کرده بود که به احتمال زیاد موشک ساخت روسیه بوده است.

اما هیچ مدرک مشخصی مبنی بر اینکه شلیک توسط روسیه انجام شده وجود ندارد.

وزارت دفاع روسیه نیز اصابت موشک‌های این کشور به خاک لهستان را تکذیب کرد و چنین گزارش‌هایی را «یک تحریک عمدی با هدف تشدید اوضاع» توصیف کرد.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین هم گفت که هیچ اطلاعاتی در مورد انفجار در لهستان ندارد.

رئیس جمهور آمریکا جلسه‌ای را با حضور چند نفر از سران ارشد کشورها که در «بالی» اندونزی جهت شرکت در نشست گروه 20 گرد هم آمده بودند، تشکیل داد تا درباره این حادثه گفت‌وگو کنند.

سران کشورهای عضو ناتو، یعنی آلمان، کانادا، هلند، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و انگلیس و همچنین ژاپن غیرعضو و نمایندگان اتحادیه اروپا در این جلسه شرکت کردند.

بایدن در پاسخ به این سوال که «آیا هنوز خیلی زود است که بگوییم این موشک از روسیه شلیک شده است یا خیر»، گفت: اطلاعات اولیه‌ای وجود دارد که این موضوع را به چالش می‌کشد؛ نمی‌خواهم تا زمانی که بررسی کامل انجام نشده نظری ارائه کنم.

وی در ادامه اطهار کرد: بر اساس خطوط شلیک موشک بعید است که توسط روسیه شلیک شده باشد، اما خواهیم دید.

انتظار می‌رود سفرای ناتو روز چهارشنبه برای گفت‌وگو در این رابطه با یکدیگر دیدار کنند.

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین درباره این حادثه ادعا کرد که موشک‌های روسیه به لهستان اصابت کرده و درگیری‌ها را تشدید کرده است.

وی مدرکی دال بر دخالت روسیه در این موضوع ارائه نکرد.  

«ماتئوش موراویسکی»، نخست وزیر لهستان گفت که این کشور در حال افزایش آمادگی برخی واحدهای نظامی است و از همه لهستانی‌ها خواست آرامش خود را حفظ کنند.

«آسوشیتدپرس» پیش‌تر به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا مدعی شده بود که این انفجار به دلیل اصابت موشک‌های روسیه به لهستان بوده است.

اما در واشنگتن، پنتاگون، کاخ سفید و وزارت خارجه این کشور اعلام کردند که نمی‌توانند این گزارش را تایید کنند و با دولت لهستان برای جمع آوری اطلاعات بیشتر کار خواهند کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *