لاوروف: اتحادیه اروپا و ناتو اقدامات ترکیبی را در یک جنگ ترکیبی در اوکراین انجام داده‌اند

18:59 - 24 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۶۰۷۸
وزیر امور خارجه روسیه گفت: اتحادیه اروپا و ناتو اقدامات ترکیبی را در یک جنگ ترکیبی در اوکراین انجام داده‌اند که شامل تامین تسلیحاتی و آموزش پرسنل نظامی می‌شود.

خبرگزاری میزان – طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، به دنبال برگزاری نشست گروه ۲۰ در کنفرانسی خبری با بیان اینکه تمامی وعده‌ها درباره صادرات غلات و کود از روسیه مطرح شده است، ابراز امیدواری کرد که به همه این وعده‌ها عمل شود.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه دست‌کم آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل امروز قول داد که این مساله یکی از اولویت‌هایش باشد، افزود: گوترش به من گفته است که آمادگی دارد تا تمامی خواسته‌های روسیه از توافق غلات را اجرایی کند. اما هنوز خیلی راه تا دستیابی به نتایج عملی باقی مانده است.

وی تاکید کرد: گوترش امروز درباره وعده‌هایی که آمریکا و اتحادیه اروپا به او داده‌اند از جمله وعده‌هایی که بر روی کاغذ مطرح شده‌اند و همچنین قصد و نیت‌های خوبشان صحبت کرد.

لاوروف گفت: در صورتی که این وعده‌ها اجرایی شود آن وقت موانع موجود در مسیر صادرات کود و غلات روسیه رفع خواهد شد اما این نباید فقط به حرف باشد بلکه باید در عمل نیز اجرایی شود.

وی تاکید کرد: در بیانیه نهایی نشست گروه ۲۰ پاراگرافی وجود دارد که مواضع در مورد اوکراین در آن متفاوت است زیرا غرب محکومیت اقدامات مسکو در اوکراین را در آن گنجانده است و غرب این عبارت را دال بر اینکه "ما، بسیاری از هیئت‌های روسیه را محکوم می‌کنیم" به این بیانیه اضافه کرده است. ما (روسیه) نیز تاکید کردیم که دیدگاه‌های جایگزینی نیز ارائه شده‌اند.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: ما معتقدیم که همین امر برای عمیق نشدن در این مسئله کافیست. این موضوع به هیچ عنوان به گروه ۲۰ ارتباطی ندارد.

وی همچنین گفت: در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی دیداری با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه داشتم.

وی در این راستا ادامه داد: هیچ برنامه‌ای برای نشست رو در رو با چاووش‌اوغلو نداشتیم چرا که این نشست همین امروز اتفاق افتاد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به تامین تسلیحات برای اوکراین و حمایت از آن به صورت نظامی ادامه می‌دهد اگرچه رهبران اروپایی درباره لزوم دستیابی به یک سازش صلح آمیز صحبت می‌کنند.

لاوروف در ادامه با بیان اینکه اتحادیه اروپا و ناتو اقدامات ترکیبی را در یک جنگ ترکیبی در اوکراین انجام داده‌اند که شامل تامین تسلیحاتی و آموزش پرسنل نظامی می‌شود، به تصمیم ویژه اتحادیه اروپا برای آغاز روند آموزش نظامی نیروهای اوکراینی اشاره کرد و گفت: باید بگویم که یک نوع دوگانگی در این بین وجود دارد چرا که به صورت موازی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و دیگر رهبران کشورهای اروپایی درباره لزوم دستیابی به یک راه حل صلح آمیز صحبت می‌کنند.

وی تاکید کرد: این نوعی دوگانگی سیاسی محسوب می‌شود و غرب همچنین اطلاعات در اختیار اوکراین قرار می‌دهد و مقامات آمریکایی در تعیین اهداف نظامی دست دارند. این کار مربیان نظامی در میدان نبرد است نه هزاران مزدور.

لاوروف با بیان اینکه مسکو می‌خواهد شاهد شواهد ملموسی دال بر این باشد که غرب با تادیب کردن ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین موافق است، افزود: ما می‌خواهیم شاهد اسناد و مدارک ملموسی دال بر این باشیم که غرب به طور جدی با تادیب زلنسکی موافق است و تایید خواهند کرد که این روند نمی‌تواند اینگونه ادامه داشته باشد و این به نفع مردم اوکراین و شخص زلنسکی نیست.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه زلنسکی به توصیه‌های غرب درباره مذاکرات با روسیه گوش نمی‌دهد، افزود: غربی‌ها کاملاً اطلاع داشتند که اوکراین در حال کُند کردن روند سازش است و مذاکره با روسیه را از جمله در سطح پارلمانی با حکم زلنسکی ممنوع کرده است. در نتیجه توپ اکنون در زمین اوکراین است. این اصل موضوعی است که من امروز در گفتگوی کوتاهی که با ماکرون و شولتس داشتم، مطرح کردم.

لاوروف تاکید کرد: اقدامات برای تدوین پیش نویس بیانیه نهایی گروه ۲۰ تقریباً نهایی شده و این سند ۱۶ نوامبر تایید می‌شود و اقدامات برای تدوین بیانیه نهایی گروه ۲۰ تقریباً تکمیل شده است.

وی ادامه داد: این سند به دنبال نتایج نشست فردا که به موضوع دیجیتالی شدن می‌پردازد، تصویب خواهد شد. وزیر دارایی روسیه از طرف مسکو در این نشست شرکت خواهد کرد.

لاوروف با بیان اینکه غرب تلاش دارد اطلاعیه نهایی نشست گروه ۲۰ را سیاسی کند و محکومیت اقدامات مسکو در اوکراین را در آن بگنجاند، افزود: این بیانیه تمامی حوزه‌هایی که درباره آنها صحبت شد از جمله غذا، انرژی و بهداشت و درمان را پوشش می‌دهد. همتایان غربی تلاش کردند تا این بیانیه را سیاسی کنند و در تلاشند تا فرمول‌هایی را در آن بگنجانند که بتوانند از طریق آنها اقدامات روسیه را از جانب کل گروه ۲۰ محکوم کنند.

وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو در نشست گروه ۲۰ همچنین توقف سیاسی کردن مسائل مربوط به انرژی و آمادگی برای گفتگوی آزاد بین تامین کنندگان و مصرف کنندگان انرژی را پیشنهاد داده است.

وی افزود: ما اعلام کردیم که موافق امتناع از سیاسی کردن این مسائل هستیم. اول از همه باید استفاده از انرژی برای حل اختلافات سیاسی را کنار بگذارید مثل آنچه که ما از سوی اتحادیه اروپا در رابطه با خط لوله نورد استریم شاهد هستیم.

لاوروف تاکید کرد: روسیه در این نشست همچنین از گروه ۲۰ خواست تا به رفع هرگونه موانع تبعیض‌آمیز در بازارهای انرژی جهانی رسیدگی کند و در نهایت ما پیشنهاد دادیم که برای گفتگوی صادقانه و آزاد بین مصرف کنندگان و تامین کنندگان انرژی آماده هستیم و در حال حاضر باید ببینیم  که واکنش‌ها به این مسئله چیست.

انتهای پیام/


برچسب ها: اوکراین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *