گسترش اسلام ستیزی و نقض حقوق مسلمانان در کشورهای اروپایی

14:48 - 24 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۵۶۴۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مسلمانان در کشورهای اروپایی با موج جدیدی از نقض حقوق و تبعیض مواجه شده اند.

خبرگزاری میزان – نقض حقوق مسلمانان و تبعیض علیه آنان در اروپا در حالی در مسیر فزاینده ای قرار گرفته است که این کشورها از عمده ترین مدعیان حقوق بشر هستند و از این ابزار به شکلی گسترده در سیاست خارجی خود بهره می‎برند.

به گزارش «میدل ایست آی، humanrightscommission و دیلی صباح»، دولت‌های اروپایی در عمل به طور مکرر آزادی مذهبی مسلمانان و حقوق بشری آنان را نقض می‌کنند.

براساس آمارها، محدودیت‌ها و خشونت‌ها علیه مسلمانان از سال 2007 به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

مسلمانان در سال 2019 در 135 کشور از شرق آسیا مانند هند و میانمار گرفته تا اروپا و کشورهای آمریکایی با آزار و اذیت دولت مواجه شدند و به آن‌ها برچسب‌های متفاوت و نامربوطی زده شد.

همین برچسب زدن به مسلمان فرصت را برای اروپا فراهم کرد که قوانین ناقض حقوق مسلمانان مانند حق پوشش یا حق انجام اعمال مذهبی را در دستور کار قرار داده و آنان را هدف قرار دهند.

نگاهی به فرو افتادن پی در پی کشورهای اروپایی در ورطه دولت‌های راست گرا و افراطی پرده از یک حقیقت بر می‌دارد: پیروزی جورجیا ملونی در انتخابات ایتالیا و موفقیت دموکرات‌های راستگرا در سوئد، در میانه سکوت عجیب دولت‌ها و رسانه‌های غربی، انحراف سیاسی در اروپا را نشان نمی‌دهد بلکه موید تکمیل فرآیند راست گرایی در قاره سبز است.

سیاستمداران اروپایی با دامن زدن به موج اسلام ستیزانه و ناقض حقوق مسلمانی که به راه انداختند، تلاش می‌کنند تا به قدرت برسند و پس از رسیدن به قدرت برای تداوم حضور خود این روند را ادامه می‌دهند؛ این  به معنای تشدید و تداوم چرخه نقض حقوق مسلمانان برای رسیدن به قدرت و باقی ماندن در آن است.

گسترش چشمگیر راست افراطی در اروپا، حقوق مسلمانان را بیش از همیشه هدف قرار می‌دهد؛ روند نقض حقوق مسلمانان در اروپا از مدت‌ها پیش آغاز شده و اوج آن سیاست‌های ضد اسلامی دولت فرانسه است که تعطیلی مساجد و انجمن‌های متعدد در این کشور را در پی داشته است.

گسترش راست افراطی در اروپا که خود زیرمجموعه ای از روند بزرگتر دموکراسی زدایی است، جبهه بین المللی اسلام ستیزی را ایجاد می‌کند که مسلمانان را در سراسر جهان در موقعیت‌های دشوارتری قرار می‌دهد.

در واقع آن چه مشخص است این که موج سوم جهانی اسلام ستیزی در اروپا شکل گرفته و ادغام جنبش‌های راستگرا بر شدت و گستردگی این موج می‌افزاید.

نتیجه موج مذکور تثبیت روند فعلی خصومت با اسلام و تبعیض و نژادپرستی علیه مسلمانان به بهانه در تضاد بودن سبک زندگی و نظام اعتقادی آنان با آن چه «هویت ملی» کشورهای اروپایی خوانده می‌شود، است.

گزارش تهیه شده توسط اساتید دانشگاه «جورج تاون»، بر افزایش احساسات ضد مسلمانان تاکید دارد و اعلام می‌کند که این امر در بیانیه‌های به نفع قوانین که حقوق مسلمانان در اروپا، به وضوح دیده می‌شود.

-اتریش، در جولای 2020 یک مرکز اسناد ایجاد کرد تا مسلمانان را در لیست سیاه قرار دهد؛ این مرکز اطلاعاتی را در مورد موسسات مسلمان از جمله بیش از 600 مسجد و مرکز آموزشی، ایدئولوژی‌ها، مدیران و نشانی‌های آن‌ها جمع آوری می‌کند.

ایجاد مرکز مذکور سبب خشم جامعه مسلمان اتریش از سیاست دولت شد و حقوقدانان گفتند که چنین اقدامی مسلمانان را به عنوان «جنایتکاران بالقوه» به تصویر می‌کشد و شبیه باج گیری است؛ آن‌ها همچنین دولت را متهم کردند که از طریق قربانی کردن مسلمانان برای رهایی از اتهامات فساد، افکار عمومی را دستکاری می‌کند.

- در آلمان، یک قاضی ترک تبار به دلیل حجاب از کار برکنار شد.

- دادگاه قانون اساسی بلژیک ممنوعیت نمادهای سیاسی و مذهبی در موسسات آموزش عالی را قانونی اعلام کرد.

- یک حزب راست افراطی دانمارک قانونی را ارائه کرد که در آن پیشنهاد ممنوعیت حجاب در تمام موسسات دولتی را مطرح کرد.

-در فرانسه، «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه لایحه ای را ارائه کرد که در آن پیشنهاد ممنوعیت حجاب برای دختران زیر 18 سال در مکان‌های عمومی را مطرح کرد.

- راستگرایان افراطی در هلند نیز در سودای تصویب قوانین مشابه هستند و اقدامات مشابهی را انجام می‌دهند.

-دادگاه عالی اتحادیه اروپا اجازه ممنوعیت حجاب در محل کار را صادر کرد.

از این رو، تلاش می‌شود تا مسلمانان در کشورهای اروپا حتی در صورت تولد در این کشورها، به عنوان «بیگانه» دیده و شمرده شوند؛ لفاظی‌های ضد اسلامی تشدید شود؛ نژادپرستی علیه مسلمانان عادی سازی شود؛ جنایت‌های ناشی از نفرت علیه مسلمانان بیشتر شود؛ نظارت بر زنان، کودکان و مردان مسلمانان تشدید و عادی شود؛ برخورد نژادپرستانه پلیس علیه مسلمانان مداوم رخ دهد؛ سهم نامتناسبی از جمعیت حاشیه نشین به آن‌ها برسد؛ ...

باید توجه داشت که نقض حقوق مسلمانان در کشورهای اروپایی ابعاد گسترده ای دارد و زنان مسلمان به شکل نامتناسبی تحت تاثیر این روند قرار می‌گیرند.

به گفته کارشناسان حقوقی، عدم تحمل و تبعیضی که مسلمانان در کشورهای اروپایی تجربه می‌کنند، نوعی نژادپرستی است.

کشورهای اروپایی در سومین موج جهانی ضد مسلمانان در حالی که به بهانه حفظ امنیت ملی حقوق بشری مسلمانان را نقض می‌کنند، سازمان‌های مدافع حقوق بشر مسلمانان را به بهانه‌های امنیتی منحل می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *