رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پیامدهای حملات مرگبار ناتو به غیرنظامیان در لیبی

13:33 - 24 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۵۱۴۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نگاهی به اقدامات ناتو در لیبی، جنایت‌های نظامیان کشورهای عضو این پیمان نظامی را برملا می‌کند.

خبرگزاری میزان – بحرانی که اکنون لیبی با آن دست و پنجه نرم می‎کند تا حدود زیادی به دلیل مداخله بسیاری از کشورهای غربی است.

در سال 2011 کشورهای عضو ناتو و آمریکا عملیاتی را در لیبی انجام داده و مرگ غیرنظامیان بسیاری را منجر شدند.

10 سال از زمانی که ائتلاف به سرکردگی ناتو اولین بمب‌ها را در لیبی شلیک کرد می‌گذرد؛ آن مداخله مدت ها مورد بحث قرار گرفته است و از آن زمان تاکنون مداخلات خارجی در لیبی همچنان ادامه دشاته است.

اما این حملات هزینه مستقیم‌تری داشت؛ در جنگی که صریحا برای محافظت از غیرنظامیان انجام شد، حملات هوایی ناتو به مرگ غیرنظامیان بسیاری منجر شد.

تحقیقات صورت گرفته توسط ناظر نظارت بر تلفات غیرنظامی، برای اولین بار تعداد تخمینی غیرنظامیان کشته شده توسط همه طرف‌های جنگ 2011 را اعلام کرد.

در حالی که ناتو اصرار دارد اقداماتی را برای جلوگیری از کشتن غیرنظامیان انجام داده است، زمانی که ادعاهای تلفات وجود داشت، مکانیسم های محدودی برای ارزیابی میدانی صورت گرفت، به طوری که یکی از مقامات سابق گفت که آنها «واقعا هیچ ایده‌ای نداشتند».

سازمان ملل بعدها به این نتیجه رسید که 34 غیرنظامی در یکی از این حملات کشته شدند.

ناتو این سایت را گره فرماندهی و کنترل نظامی نامید اما ساکنان این موضوع را تکذیب کردند و بازرسان سازمان ملل نیز هیچ مدرکی دال بر فعالیت نظامی در سایت های مورد نظر پیدا نکردند.

مداخله هفت ماهه ناتو در لیبی در سال 2011 ظاهرا برای محافظت از غیرنظامیان انجام شد؛ ناتو یک کمپین بمباران بین‌المللی متعاقب را ریاست کرد و ائتلاف تحت سلطه آمریکا مدعی شد که گام‌های مهمی برای جلوگیری از کشتن غیرنظامیان برداشته است.

محققان گروه‌های حقوق بشر و سازمان ملل داستان متفاوت و پیچیده‌تری را کشف کردند؛ آنها موارد متعددی از آسیب غیرنظامیان را گزارش کردند و یک کمیسیون سازمان ملل به این نتیجه رسید: در حالی که ناتو با «یک کمپین بسیار دقیق با عزم آشکار برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان» اقدام کرد، اما دستکم 60 غیرنظامی را در 20 رویدادی که این کمیسیون بررسی کرد، کشته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: ناتو لیبی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *